Gå til innhold
Arkivverket

[#15181] Stedje


Gjest stian Søvik
 Del

Recommended Posts

Gjest stian Søvik

Jeg søker forfedre til: Elling Andersen f.1868 gm Sigrid Anderssen 1870 bosatt på Stedje Fant dem bare i 1900 tellingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ifølge tellingen i 1900 skal Elling Andersen være født i tellingskretsen,altså Stedje sokn i Sogndal i 1868. Den som da melder seg som mest aktuell er:125897 1420 6/3 1868 F m Elling Anderss. u Anders Ivars. Kjørnes Dorotea Ellingd.Hans kone Sigrid (Anne Olsdatter) Andersen skal etter samme telling være født i 1870 i Kvernes i Møre og Romsdal. Vielsen synes ikke å ha skjedd i Sogndal. Mulig sted er da selvsagt brudens fødested. Ved vielsen ville det trolig kunne avklares om Elling Andersen er sønn av Anders Iversen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det er vel trolig din Elling Andersen som meldte flytting fra Sogndal til Bergen 3.4.1894 [Fylkesarkivets databaser]. Videre er han ganske sikkert identisk med den daglønner Elling Andersen fra Sogndal som samme måned gifter seg i Bergen med Sigrid Anna Olsdatter Trætvig fra Kvernes på Nordmøre. [Kirkebokdatabase for Bergen].Jeg regner med at i alle fall fedrenes navn finnes i kirkeboka (originalen) der vielsen er ført inn, men altså ikke i Digitalarkivets database. En av brukerne på Tretvik i Kvernes (nå Averøy) i 1865 var Ole Olsen (f.ca.1836) g.m. Marie Olsdatter (f.ca.1835). De bodde fortsatt på Tretvik i 1900 og kan vel kanskje være foreldrene til Sigrid Anna? Kirkebøkene for Kvernes kan sikkert gi deg svaret akkurat som kirkebøkene for Sogndal sikkert kan fortelle hvem Elling Andersen var sønn av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Jeg har sett i fylkesarkivets materiale (www.sffarkiv.no) over fødde og viede og kommet til samme resultat som YN, men jeg synes hans svar blir noe snaut. Elling er født utenfor ekteskap, og barnefaren bor på Kjørnes. Det kan videre se ut til at barnefaren gifter seg med en annen kvinne noe senere.Blant 'Ander Ivars.''er er det et par aktuelle fra Sogndal, og tilsvarende også for 'Dorotea Ellings.'. Men enig i konklusjonen: Du må til kirkebøkene for å finne innførsel av foreldre (eller du er heldig og blir møtt av noen som kan gjøre det for deg)Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vielsen fant sted 29. april 1894 i Johanneskirken, Bergen. Brudgommen var sønn av Anders Iversen Langenæs, av en eller annen er farsnavn 'rettet' til Sjursen, og brudens far var gardbrukert Ole Olsen Trærvig. Brudgommen var konfirmert i 1883 i Sogndal, bruden 1885 i Kværnæs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.