Gå til innhold
Arkivverket

[#15190] Oppslag i adressebøker for Oslo 1950-60,kommunale tellinger


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom noen har tilgang på slike bøker , skulle jeg gjerne hatt hjelp til å finne bosted til følgende personer.Dagny Mørch (født Dagny Fransiska Johansen i Bergen 20.06.1900).Therese Pettersen (født Therese Josefa Johansen i Bergen 29.12.1897) og Martha Johansen (født Martha Helene Johansen i Bergen 04.08.1901).Alle tre stod oppført med Oslo som oppholdssted i forbindelse med en dødsmelding på deres far Hjalmar Hagbart Johansen død i Bergen 22.01.1951.Dagny og Therese var da tydeligvis gift , mens Martha trolig var ugift.Kan noen hjelpe meg med dette ?Eller finnes det kommunale tellinger for Oslo på den tiden, og i så fall er de da registrert etter adresse eller navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det finnes adressebøker, tellingene er sperret etter 1942 (neste frigis November 1943) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svarene Laila.Jeg er klar over at jeg kan kontakte Oslo Byarkiv , de har vært svært hjelpsomme tidligere.Det var bare et håp om at noen kanskje hadde adressebøker tilgjengelig. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det finnes noen adressebøker i privat eie, jeg kjenner en tror jeg. Disse er omtrent ikke å få tak i, lurer på hvorfor. De blir faktisk ødelagt av seg selv, de eldste smuldrer bort! Elendig papirkvalitet. Vel.Tror nok du må kontakte byarkivet. De har forresten adressebøkene på Deichman også! (Hoved-biblioteket). Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for utfyllende svar Laila.Har sendt en forspørsel til Byarkivet via e-post , så nå får jeg bare smøre meg med tålmodighet mens jeg venter på et posistivt svar. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hei Rune. Den eldste adresseboka jeg har hjemme p.t. er desverre fra 1978, og der finner jeg ingen Dagny Mørch. Det står oppført en 'Therese J. Pettersen, enkefru, Ullevålsvn 61, 3 etasje' (en kommunal bolig), det virker jo lovende. Vedrørende Mart(h)a Johansen'er finnes det 10 stk, en er lærer, mange står som fru, men siden du antakelig ser etter en ugift dame uten yrkestittel (pensjonist), så er følgende kandidat ganske aktuell: 'Johansen, Martha, frk., pensjonist, Haakon Tveters vei 15, 6. etg.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk skal du ha Per Håkon.Det virker lovende som du sier.Dagny kan selvsagt være død før 1978.Martha tror jeg nok var ugift i 1951 , og da er det vel tvilsomt om hun giftet seg senere.Jeg får se hva svar Byarkivet kan komme med.Jeg skal gi en tilbakemelding her når jeg vet mer. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.