Gå til innhold
Arkivverket

[#15192] Falch - Sogndal - ca.1700


Gjest Trond Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

(ref. innlegg 4): Når skredder i Bergen, Erich Olsen (Falch) fra Sogndalsfjæra (sønn av Olle Pedersen Skredder) døper sin sønn Ola den 28 Aug 1691 har han i sannhet rekruttert fadderne blant hjembygdas dignitærer (parenteser tilføyd av meg): fogd (Indre Sogn) Johan Hansen (Rue), sworen=skriveren Ytter sogn Nils Hansen (Rue), sworen=skriveren i Indre sogn Gert (Anderssøn) Heiberg, Lisbet Nilsdtr. Gram (hvem er dette ?), Margrete Pedersdtr. Hanning (g.m. Gert Heiberg's bror Søfren).Jeg håper jeg har truffet rett i mine forsøk på å identifisere fadderne her. Noen av fadderne er vel dette i kraft av sin stilling, mens noen kanskje er slektninger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Jeg kigget lidt på Fylkesarkivets hjemmeside http://www.sffarkiv.noI deres opsummering af skifteregistret kaldes Sophie Erichsdatters datter Giertrud for Thoresdatter, ikke Troelsdatter/Trulsdatter.Samtidig fandt jeg at der på Sogndalsfjæren, nr. 4, i Sogndal skipreide den 5. maj 1680 (protokoll/side 1-351) afholdes skifte efter Niels Pedersen (Schiødt?). Personer nævnt i skiftet er hans enke Anne Carelsdatter og deres børn Peder, Carel, Hendrich og Anne. - Kan Niels Pedersen tænkes at være nabo og bror til Ole Pedersen skredder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Ref. indlæg #24.Navnet FALCH er sikkert kommet til Erich Olsen skredders børn via hans ukendte hustru.Otte Olsens umyndige barn bliver 1. juli 1691 repræsentert ved Johan Hansen - er det samme fogd Johan Hansen der senere 28. aug. 1691 ses være fadder til skredder Erich Olsens søn Ole ?Erich Olsen skredder havde foruden sønnen Ole også børnene:2. Gjertrud, f. 20. aug. 1693 i Stedje.; 3. Peder, f. o. 1696 (5 år gl. i 1701); 4. Sophia, f. 27. jan. 1698 i Stedje.; 5. Niels, f. 8. nov. 1700 i Stedje.; 6. Otto, f. juli 1703 i Stedje.; 7. Daniel, f. 20. nov. 1705 i Stedje.; 8. Maria, f. 13. okt. 1709 i Stedje.Kender man fadderne til børnenes dåb ? - optræder Erichs søster Ingeborg som dåbsfadder ?Med fadderne kan man kanske pejle sig ind på hvem eller hvilken familie Erich Olsen skredders hustru er fra.Datteren Gjertrud er muligvis identisk med den Gjertrud Eriksdatter i Stedje der døde 3. jan. 1727 (findes skifte ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Fadderne er:Gertrud (1693): Jon Tomassen, Nils Eskestrand, Ane Ulwigsager, Klocker Leene, Jonas Gertrud (?)Sophie (1698): Christen klocker, Thomas Skomager, Kisten Fosse, Abel Hanning, Klocker MarenNils (1700): Valgvor Jørgensen Smit, Elias Olsen, Ane Nilsdtr. Schiøt, Karen Jensdtr. GeddeDaniel (1705): Leutn. Scheutz, Hans Jonassen Manger, Daniel Klocker, Birgitte Margrete Lunde, Marie MangerDet var ikke oppgitt faddere til Otte og Maria. Peder fant jeg ikke i KB for Sogndal.Christen klocker er den samme som Christen Castensen (1631-1705). Klocker Leene er kona til Christen, Leene Pedersdtr. (1648-1700). Dette ekteparet hadde 6 barn, derav Klocker Maren --- der barna kalte seg GEDDE ---- Ane Christendtr. Gedde ---- er ett av disse barna som ble gift med Thomas Skomager eller Thomas Jensen Falch.Daniel Klocker er klokkeren som overtok etter Christen Castensen som døde i 1705.Så har vi blant fadderne Karen Jensdtr. Gedde – som jeg antar har en slektsrelasjon til klokker ekteparet Christen/Leene (se også debatt 11239 om Gedde – innlegg 13 – kanskje er Christen Jensen bror til denne Karen?).Denne Ane Nilsdtr. Schiøt er nok søsteren til Peder Nielsen Skiøt som er oppgitt som gestgiver i et regnskap for Bergen Stiftamt 1690 Indre sogn (Sogndal) (broren Carl Nilsen Skiøtt finnes også som fadder i KB). Jeg hadde håpet å finne Thomas Falch i samme regnskapet, dog ei. De andre personene som det var referert til: Anders Joensen (strandsitter, handlet med borgerne i Bergen, hustru og tre barn), Anders Nagel (strandsitter, hustru + dreng+ pige +?, sannsynligvis bror til Søfren Nagel som var ”eks” borger i Bergen og bosatt på gnr. 77 Furenes i Gulen kommune i 1691, gnr.77 var på denne tiden eid av rådmann Lars Nagel i Bergen), Niels Eirik (? eller Eidet) (strandsitter, hustru + 2 barn), Klocker Christen Carstensen.Jeg har litt problemer med å se at Niels Pedersen Skiøtt skulle være bror til Olle Pedersens - da Olle Pedersens barn ikke bruker Skiøtt navnet (??).Angående Throels: dette navnet har jeg også fått kontrollert av person som arbeider på Statsarkivet – e’en var nokså liten – kan alternativt vært Throls . Uansett lurt å ha begge navnene i ”mente” når en søker etter Sophie’s ektemann, Throels og Thore.Så navnet til kona til skredder Erich: Ved en dåp 16.05.1690 av barnet Søneve med far Ole Siursen, den ene fadderen er nevnt som ”Skreder Cristi”. Den 08.06.1695 blir skreder Michel’s barn døpt Jon, her har vi som fadder ”Skreder Lisbed”.Per, Falchs opphav har jeg fra Gudrun Høibo’s bok – jeg har ikke studert noen primærkilder. Kjenner du til Gertrud Thomesdtr. Alstrup, født in Martio 1624, gravlagt 14.03.1699 Sogndal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Gertrud Thomesdtr. Alstrup (1624-1699), gravlagt i Sogndal, kjenner jeg ikke, men hun er ventelig en slektning (kusine?) av sognepresten i Hafslo fra 1659, Hans Povelsen Alstrup (1610-1682), g.m. Margrethe Pedersd. Hanning, datterdatter av den Margrethe Pettersdatter (Falch) som nevnes i innlegg nr. 10.Og mitt spm. i innlegg 25 vedr. Falch gjaldt spesielt linjen mellom Rickert Adriansøn (ca.1542-d.e.1597) (sogneprest i Ørlandet) og hans angivelige barnebarn, Melchior Jac. Falchs hustru. Kunne du være så snill å angi denne forbindelsen, Trond ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Først en stor tak til Trond - TAK !Min interesse i Erich Olsen skredder skyldes at sønnen Peder, 5 år i 1701, sikkert er identisk med den Peder Eriksen Falk man senere kan genfinde som gårdbruger i Astafjord.I den forbindelse kan det måske være interessant at der i manntallet år 1701 for Trondenes findes endnu to Falch'er:På gården Årnes har vi Christen Falch, 43 år med sønnen Ifver Christensen, 4 år. Og på Røkenes er Niels Erichsen Falch, 13 år, tjenestedreng hos Hans Ramussen Rafn.Så har jeg kigget på Ugulens 'Prestemanntall for Sogndals prestegjeld 1666', men her synes gården Sogndalsfjøren ikke at være med. Ej heller kan jeg finde Olle Pedersen med sønnene Otte og Erich, eller Thomes Jensen.Erich Olsens ukendte hustru (Lisbeth?) kan hun tænkes at være en søster til Thomas (Jensen) Falch ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Ang. Gedde/Giedde så fandt jeg at der var stillet et spørgsmål vedrørende en Lene Jensdatter Giedde på DIS Norges hjemmeside LenkeKort fortalt er Lene Jensdatter Giedde, død 1736, datter af sorenskriver (Nedre Romerike) Jens Hansen Giedde (o.1620-1669) og Anne Jørgensdatter (d. 1688).Det kan tænkes at klokker Lene er niece af sorenskriver Jens Hansen Giedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

'Skreder Lisbed' som er fadder 8. juni 1695 kan meget vel være Erich Olsens hustru.Blandt Erich Olsen skredders børn har jeg fundet at Peder, Otto, Daniel og Maria alle fik en datter ved navn Elisabeth/Lisbeth (det fulde navn på Otto's datter er Anne Elisabeth).Jeg har ikke fundet at sønnene Ole og Niels fik døtre. Erichs datter Gjertrud har jeg ikke fundet gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Det er gjerne et skudd eller to i blinde, men ønsker å tilføye at Falch-navnet også forekommer som fornavn enkelte steder,f.eks. Falch Jensen Giedding(!!) x1700 i Korskirken i Brg. med Beate Jensdtr Mechelborg.Det som satte meg på tanken var at navnet evt.kunne blitt avledet av navnet på en av fadderne fra 1702 Valgvor Jørgensen Smit, sikkert etterkommer av v.Risbricht. Videre vies i Korskirken 1704 Claus Volchers med Margrete Henriksdtr Nilsen.Claus dør ca1711 og Margrete gjengiftes M.enkemannen Christian Andersen Brønshøy, som i et tidl.ekteskap var gift med Torborg Christoffersdtr Morgenstjerne (nevnt for å vise tilknytning til Sogn). Vedkommende Claus Volchers eller Vollers omtales også som Falch. 3 barn Kirsten 1704kk Lucia 1705kk x1727kk Augustinus Rønne Hans Teiste 1709kk Får bare begrense meg til poenget mitt, at Falch i dette tilfelle kunne komme ut av Falkvordsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ett barn f. 1702 av foreldre Falch Jensen Giedding og Beate Jensdtr Mechelborg (g. 1700 i Korskirken) hadde altså som fadder en Valgvor Jørgensen Smit (Volkvart/Volquard/Falkvord?) (Smidt/Smed?).Kjennes ev. slektsbånd til fogd i Nordhordland, Volkvart Bodersen Riisbricht (1600-1660), som med sin kone Karine Nielsd. Lem fra Larvik hadde barna Volkvart (1640-1714) (g. Else Marie Hansdatter Smed/Smidt) og Karen f.ca.1645, g. fogd i Nordfjord 1668-80, Hans Jørgensen Smidt (ca.1630-ca.1691?) (forpaktet i 1685 Kaupanger-godset av Iver von Ahnen) ? (Jeg kjenner ikke til ev. annen slekts-forbindelse mellom Else Smed og Hans J. Smidt).Var også Mette Riisbrich, g. oberstløytnant Ahasverus de Créqui dit la Roche (ca.1617-1678) datter av Volkvart og Karine ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Nei, beklager klossete formulering,nevnte Falch J.Giedding bare for å vise at Falch-navnet er blitt brukt som fornavn. Valgvor J.Smit er nevnt i innlegg nr.29 som fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Neide, slett ikke klossete formulert ! Det jeg lurte på var bare hvordan denne Valgvor Jørgensen Smit (Volkvart/Volquard/Falkvord?) (Smidt/Smed?) ev. er i slekt med Riisbricht !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg tror vi kan sette et foreløpig sluttstrek vedr. Thomes Jenssen Falch og hans opphav. Kildene er begrenset, og kilder tilgjengelig på nettet gir ikke noe svar. Det blir å arbeide videre med andre skriftlige kilder – og håpe på at noe vil dukke opp. Hvis noen har noen kildetips å gå videre med er jeg svært takknemmelig for dette.Vedr. Olle Pedersen’s barn er det flere oppgaver:1) Er Otte død før 1691? (skiftet i 1691 og fordeling av boet kan muligens gi svar)2) Hva heter event. sønnen til Otte – er han fosterbarn hos Johan Hansen Rue – hvor bor Johan Hansen Rue ved FT1701 (sorenskrivergården i Ytre Sogn – hvor ligger denne)?.3) Jeg har notert meg fra skiftet etter Sophie Erichsdtr. i 1683 ....stifdatter Gjertrud Throelsdtr og hindis hossbund Jonas Christophersen at ville gifte hinde for hindis søsterlod som beløp til 15 Rdl ...... Dette er nok samme Jonas som er fadder ved Gertrud’s dåp i 1693. Så blir spørsmålet fikk de barn – og event. døde Jonas – finnes det skifte?4) Er det Olle eller konen Sophie som har relasjon til Falch navnet?Dette er spennende. Jeg har også Falch slekt i Lofoten (som jeg ikke har forsket på).Per, vedr. linjen mellom Rickert Adriansøn (ca.1542-d.e.1597) (sogneprest i Ørlandet) og hans angivelige barnebarn Melchior Jac. Falchs hustru er det Gudrun Høibo som angir en mulig linje her. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg her, da jeg ikke kjenner kildematerialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det var Nils Hansen Rue (1643-1716) som var sorenskriver i Ytre Sogn. Broren Hans (død 1696) var fogd over Indre Sogn. Begge var i 1691 faddere til Erich Olsens sønn Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Et skud i blinde ;-)Indlæg nr 29. Blandt Gjertrud Erichsdatters faddere i 1693 er nævnt en Jon Tomassen.Hvis man forestiller sig at Erich Olsen skredders hustru er en søster til Thomas (Jensen/Jonsen) Falch skomaker, kunne Jon Tomassen så ikke være deres far ?Og så indlæg #38 hvor Trond skriver at Sophies datter Gertrud allerede i 1683 var gift med en Jonas Christophersen - kunne man tænke sig at den Hans Jonassen Manger der er nævnt som fadder år 1705 (Erich skredders søn Daniel) er Jonas og Gertruds søn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg har besøkt arkivet på nytt og sett på skiftet i 1683 og 1691 – og det kommer stadig noe nytt ut av teksten (som er vanskelig og tidkrevende å lese). Jeg har to korrigeringer:Ad.24# pkt.6: Her har jeg skrevet at Otte reiste til Bergen i 1669 – det riktige er Erich: Endnu indlef nouit en fortaignelse paa hins Erich Olufsen hafnur (..?..) udi (..?..) siden han reiste til Bergen, 18 eller 19 aar gammel, och som hos Bottol skreder at arbeide thid efter bedregnede til penge 19Rdl.Ad24#pkt.8: Her skal det stå ”fougden Johan Hansen hafde indsende” - som betyr at fogden ikke er formynder til Otte’s sønn.Fordelingen av arven i 1691 er gjort som følger: Fraværende arvingspart 20 Rdl, Erich 20 Rdl og Ingebor 10 Rdl.Gjelden er interessant (1683): Til Johop von der Lippe udi Bergen (1-4-0), Erich Olsen for eftermelt (el. mult/lovbrudd??) (3-1-8), kongl.mag. skatt for Aar 82 (0-3-0), 2 aars grund lege (0-4-0), Britend Throelsdtr 6 års tieneste løn (6-0-0), faderens begravelse belastning (30-0-0). Aager lege til sal. Peder Pedersen for 1682 (0-2-0).Så noe som jeg ikke forstår helt:Ingebore Olsdtr. brolops kaast hafnur faderen oprignit udi en sum sig et beløp til penge 23 Edl. Efter en special reigning og for ... gior gifnet hinde til fremgifte 15 Rdl.Den elste datter Olle Pedersen stif datter Giertrud Throelsdtr. hjemme gifte, efter en special indleferit reigning haffuer bekommet til hjemme gifte eftersom enn og til nogit brølop eller hielp til brølopskaast bedregnede til penge 35 Rdl.In eftersom yngste datter mand och verge hafnur solgt sin hustrus arfur lod til faderen og boet for 10 Rdl, pluss diverse klær .... beregnis efter eldste datter, som haft arfuen hindis, kommer ... af brødrene tilgode 47 Rdl.Det er tydelig at ”medgifte” var et viktig tema ved arveoppgjør den gangen – likeså ”kaast” ved bryllupet – det var vel faren til bruden som måtte koste bryllupsfesten ”tre dager til ende”.Jeg er enig. Hans Jonassen Manger og Marie Manger kan være barn og hustru til Jonas Christophersen/Gjertrud Throelsdtr. (hypotese). Stedet Manger ligger på Radøy i Hordaland fylke.Likeså Jon Tomassen kan være den personen som ”kobler” disse familiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Trond, de afsnit i forrige indlæg som vedrører døtrenes 'brølopskaast', er de alle fra arveskiftet i 1683 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

I indlæg #38 efterlyser Trond kildetips.Til det kan jeg kun henvise til 'Slektshistoriske Kilder 1500-1900' på LenkePersonligt synes jeg det måtte være interessant at søge i 1666 manntallet for at finde Thomas Jensen, f. o. 1661 og brødrene Otte og Erich Olsen, f. o. 1655 - umiddelbart synes de ikke at være i Sogndal (som er elektronisk tilgængelig via digitalarkivet) ?Så er der koppskatten 1689 der hvis man er heldig måske kan afsløre navnet på skredder Erich Olsens hustru - hvis han da var gift år 1689, og ikke først blev gift år 1690.Der er også en koppskatt år 1683 og måske kan disse bruges til at finde Thomas Jensens far.Og så er der tingbøker for Indre Sogn som hvor en del av bøkene (årgangene 1652-53,1669,1672) er tilgængelig 'online'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Trond Kristensen

Innlegg #29: Spørsmål vedr. fadderne Hans Jonassen Manger og Marie Manger.I boken Slekten Heiberg av G. Heiberg, s.52, finner en forklaringen: Hans Jonassen Manger (1655-1734) var sønn av sogneprest til Manger Jonas Elofssøn (Elovius) død 1666, og Margrethe Ovesdtr. Ekteparet Hans Jonassen Manger gm Christine Pedersdtr. Hanning (1651-1732) var eier av gårdene Foss, Kjørnes, Barsnes samt Barsnes sag i Sogndal. Hans og hans søsken antok familienavnet Mangor etter farens prestekall Manger. Faren var fra gården Slagstad på Bjarkø i Senjen.Den andre, ukjente fadderen, Marie Manger, var Hans Jonassen Manger’s datter, som var/ble gift (?) med kaptein Kaas til Kjørnes i Sogndal. Fra dem nedstammer den norske gren av den gamle danske adelsslekt Kaas (Munthe=Kaas).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.