Gå til innhold
Arkivverket

[#15194] Simon Knudsen og Dortea Larsdatter fra Lesja til Ogndal/Steinkjer ca. 1772!


Gjest Inge Hildrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Inge Hildrum

Hei! Jeg leter etter flere opplysninger om Simon og Dortea, hvor de ble født, deres forfedre mv. Har også tatt med barna deres her.SIMON KNUDSEN ble født 1731 i Lesja, og døde 1803 i Gaulstad, Ogndal. Han giftet seg med DORTEA LARSDATTER. Hun ble født 1737, og døde 1830 i Trana, Steinkjer.Notater for SIMON KNUDSEN: Kom til Lille-Gaulstad cirka 1772 fra Lesja sammen med kone og 6 barn, sannsynligvis for å jobbe i gruvene. Skiftet etter Simon viser en netto på 33 rdl. 2 ort. Husene på plassen ble verdsatt til 30rdl., og besto av stue med kammers og loft, stabbur, fjøs, låve og høybu. 3 kyr: Ringøye, Spelmøy og Nøkros ble verdsatt til 10 rdl., hver. Man vet ikke hvor denne plassen lå eller hva den het.Notater for DORTEA LARSDATTER: Gikk på legd på Trana da hun døde i 1830. Barn av SIMON KNUDSEN og DORTEA LARSDATTER er: i. KNUT SIMONSEN2 GULSTAD, f. 1757, Lesja. ii. ANNE SIMONSDATTER GULSTAD, f. 1758, Lesja; g. ANDERS PEDERSEN SKJÆKERDALEN. iii. SIMON SIMONSEN GULSTAD, f. 1760, Lesja. iv. GOLLA SIMONSDATTER GULSTAD, f. 1764, Lesja; g. (1) JON JONSEN GREEN; d. 1798; g. (2) OLE JONSEN SKARET; f. 1767.Mer om GOLLA SIMONSDATTER GULSTAD: Gjeter: 1775, Bilstad v. GURU SIMONSDATTER GULSTAD, f. 1766, Lesja; g. PEDER SAMUELSEN VOLDEN. vi. DORTEA SIMONSDATTER GULSTAD, f. 1769, Lesja. vii. LARS SIMONSEN KULSTAD ELNESVALD, f. 9 mai 1774, Gaulstad, Ogndal; d. 17 mai 1830, Elnesvald, Vuku, Verdal.MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Ved et raskt oppslag i de dataregistrerte kirkebøkene for Lesja (inkl. Dovre og Øvre Folldal) for denne perioden finner jeg ingen av disse personene. Hvilken kilde opplyser at de kom fra Lesja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Hei! Informasjonen kommer fra bygdeboka for Sparbu og Ogndal. Det kan jo være mulig at de er født et annet sted?MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Jeg har registrert ekteparet i Alvdal, under ekstraskatten i 1763.Dessuten dåp for disse barna: Anne 1760, Goro 1766, Dordi 1769 og Lars 1772, men Lars døde samme året bare 14 uker gammel. Kirkebøkene kan være mangelfulle.Simen Knudsen mener jeg kommer fra Fådalen nedre (112-8), Tynset. Tynsetboka har jeg ikke tilgjengelig her, men anene hans skulle finnes der.Forøvrig er ikke familien nevnt i bygdebøkene for Alvdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Hei Jan Erik! Dette var kjempeinteressant, og ser man på dåp for de barna du nevnte så må det jo være riktig familie?? Den Lars du nevner med dåp 1772 må være et barn som jeg ikke har registrert, noe som ikke er så rart i og med at han døde 14 uker gammel. Den Lars jeg har som f.1774, er en av mine tipp-tipp....foreldre. Da skal jeg hvertfall se om jeg kan få tak i Tynsetboka!!! Tusen takk!!MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.