Gå til innhold
Arkivverket

[#15199] HERSLEB slekten fra Danmark til Norge rundt 1600


Gjest Lars Chr. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Chr. Hansen

Kjenner noen til denne Slekten i Norge? Jeg finner Jacob Hersleb f. 1591 i Colding i Danamrk, og senere finner jeg han i Kristiansund. Iflg. en tidligere hjelpende hånd skal denne slekten være en rekke med prester e.l. På Family Search er det en rekke med etternavn Hersleb men det virker vanskelig å finne trådene . 'Min' Hersleb kan være Ellen Christine Hersleb f. 1705 Kristiansund, g. med. Ole Holst d. før 1759.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Ellen Christine Hersleb var (ref tema 15174) datter av sogneprest til Brønnøy, Jacob Christensen Hersleb, født 26/4 1672 i Kristiansund, død 18/10 1757, gift 26/6 1701 med Ursula (Årsele) Strømer, død 30/3 1720.Jacob var sønn av: Kjøpmann i Fosna, så veier og måler der, utliggerborger Christen Jensen Hersleb, født 1643 i Haderslev, død 29/3 1729, og Ellen Pedersdatter Ryberg?Christen var sønn av: Sogneprest til Hersleb, Jens Jensen Hersleb, født 1606.Kilder: Bergens historiske forenings skrifter nr.46. Emb.menn i Midt-Norge 1660-1700, Svein Tore Dahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Du finner ikke mindre enn 29 artikler i NST der slekten Hersleb er nevnt - se LenkeVidere har jeg funnet biografier om flere av Hersleb-prestene i 'Biografiske Efterretninger om Geistligheten i Trondhjems stift, udgivne af Andreas Erlandsen, Sogneprest til Sparbo. Christiania og Levanger 1844-1855-', som hvertfall finnes på Deichmann i Oslo (kun på lesesalen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.