Gå til innhold
Arkivverket

[#15206] Seriemorderen Belle Gunnes / Brynhild Paulsdatter Storset fra Selbu - utv.1858


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Uffda, nordmenn var ikke bare prektige ....... Følgende er sakset fra dagens VG på nett.-----'...at den gamle historien om myteomspunne Belle Gunnes nå blir film.Her til lands er nemlig kvinnen, som regnes som USAs verste kvinnelige seriemorder gjennom tidene, forholdsvis ukjent - til tross for at hun opprinnelig er norsk. Belle Guness het egentlig Brynhild Paulsdatter Storset. Hun kom fra Selbu, men utvandret fra Norge til USA i 1858, hvor hun skiftet navn.Gunnes bosatte seg i Indiana, hvor hun lurte og drepte et stort antall menn etter å ha fått dem på kroken gjennom avisannonser hvor hun søkte etter en livspartner. Gunnes drepte i tillegg sine tre barn før hun til slutt skal ha endt livet sitt i en brann. Om Gunnes virkelig døde i brannen, eller om hun iscenesatte det hele for å komme unna, har aldri blitt slått fast. Spekulasjonene rundt henne har siden vært mange ....'.-----Hva i allverden fikk Brynhild til å bli seriemorder? Og er det noen her som er i slekt med henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

heisann..husker og ha lest boka engang - da jeg gikk på ungdomsskolen, og da var jeg INGEN lesehest men den boka kom jeg faktisk fort igjennom...skremmende dame! Lurer på om Gunnes neavnet kom fra Rennebu - jeg vet hun kom fra Selbu men jeg lurer på om Gunnes navnet kom fra en an hennes menn som var fra Rennebu.... men kanskje jeg husker feil... Har vært spennende og vite om hun fingerte sin død og om hun hadde slekt i USA... MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kan dette være Brynhild? Antar isåfall at hun utvandret sammen med sine foreldre. Har ikke sjekket 1865 tellinga.-----BRYNHILD PAULSENBirth: 09 APR 1846Christening: 24 MAY 1846 Selbu, Sor Trondelag, NorwayFather: PAUL EVENSEN,Mother: SIGRI BERSVENDSDTR-----Kilde Familysearch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Utfra det som står i den linken jeg fant, står det bl.a:Born as Bella Poulsdatter in 1859 in Trondhjeim, Norway, her father was a somewhat successful stonemason whose son, Bella's brother, followed his profession. Sister Anna left for America when Bella was yet quite young and had married a man named John Larson in Chicago. Knowing that her younger sibling was unhappy in a life that was going nowhere, Anna sent for Bella, who joyously sailed to the new world at the age of 24 in 1883. Eventually making her way to the Midwest, she boarded with the Larsons until she could make it on her own. They lived in a highly Nordic community that faithfully clung to each other for contentment in a strange land. ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Denne linken har et par fæle bilder: http://www.lapcohistsoc.org/belleg1.htmJeg leste en større artikkel om Belle på dette nettstedet for noen dager siden, men nå finner jeg den ikke igjen. Det antydes at Belle håvet inn forsikringspremiene for sine avdøde slektninger, og lurte friere til å selge alt de eide for å frigjøre penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Belle gifter seg med Peter Gunness: County: Laporte Name: Peter S. Gunnes Spouse: Belle Sorenson Marriage Date: 01 Apr 1902 Date: 31 Mar 1902 Book: R-O Original Source Page: 345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er en som etterlyser søstern til Belle her:Lenke(artig kommentar om at man må være forsiktig med infoen om Belle, det har jeg full forståelse for :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Klippet fra VG i (1) gir et feil utgangspunkt når det står at hun utvandret i 1958. Lenken til Adressa gir info som underbygger det Laila har funnet. LenkePapirversjonen av den samme sa også at slektsforholdene var klarlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det ser ut til at Belle har hatt flere barn-----'...Belle Gunness (14+)A deadly gold digger, Belle lured wealthy Chicago men to her house with classified adds. There she would rob and kill them with the help of Ray Lamphere. The original Lady Bluebeard, Belle's criminal career started with the accidental deaths of her first two husbands and two of her children. Coincidentally, with each death she collected insurance money which kept her afloat until her next rash of bad luck.After settling in La Porte, Indiana, she started her deadly 'lonely-hearts' venture. On April 28, 1908, her house was leveled by fire. Ray, her farm hand and presumed lover, was arrested and accused of arson and the murder of Belle and her children. Ray said that the female body found in the embers was not Belle. The body was missing a skull but next to it they found Belle's dentures. Apparently she had faked her own death and escaped with a bag full of money. As investigators started digging up the ranch they found plenty of human bones and dismembered bodies wrapped in gunny sacks and doused with lye. Many of Belle's suitors had been fed to the pigs accounting for the numerous bone fragments found in and around the pig pen. Estimates of her murderous habits put her at fifty to a hundred hits. We've chosen to count only her proven kills.After disappearing, Belle was spotted many times throughout the country. Authorities believe that she was last seen in a bordello in Ohio in 1935...'------Sist sett på et bordell .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Det er denne Gunness damen jeg leste om ja, men no er det jo noen år siden... jeg mener jeg leste at denne Gunness var fra Rennebu - han kunne jo være derfra veit du - jeg bodde den gangen på Berkåk (som da er i Rennebu) men jeg kan jo tenkes og huske feil... bare og lese boken igjen..men det var jo lite hyggelig stoff ja!! Med bilder og det hele - GOSH!! At noen kan være slik!!Gurli..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg har ikke funne dama i 1880 heller. Med så mange menn og navn er det ikke lett :-)Hvordan var det med kriminaliteten i hennes hjembygd før og etter hennes emigrasjon? Det virker jo som om dama bokstavlig talt gikk over lik for egen vinnings skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hvor var jeg i forrige innlegg? Hun hadde jo ikke emigrert ennå. I følge innlegg 5 emigrerte hun i 1883. Kanskje ikke helt presist? Kan det rett året være 1881 Lenke ? Billetten var betalt i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Her gjelder det å holde tunga rett i munnen...Det var nemlig 2 stk. Brynild Paulsdatter fra Størsetgjerdet (ikke Storset...) fra Selbu og de var søstre. Og begge emigrerte. Foreldrene, Peder Pedersen (1808-1890) og Berit Olsdatter (1817-1885), giftet seg i 1842 og fikk 8 barn: 1) Marit f.1842, dsb?. 2) Per f.1843. 3) Brynild f.1846. 4) Marit f.1848. 5) Ola (1853-1854) 6) Olina f.1854 7) Kari (1857-1859) 8) Brynild f. 1859.Det var Brynild d.y. født i 1859 som ble kjent som Belle Gunness. (Det er trolig henne som emigrerer i 1881).Når og hvordan hun kom igang med sin makabre virksomhet er jeg usikker på, men da hun var som mest aktiv drev hun et vertshus hvor hun utøvde mye av det hun ble kjent for. (Historien vet også å fortelle at Belle var viden kjent for sine gode pølser!)Vha. ekteskapsannonser (da også!!) kom hun i kontakt med velsituerte menn som, giftelystne og med kofferten full av penger (hun presiserte visstnok alltid at de måtte ha med seg kontanter), ankom for å ta den kommende brud i øyesyn, men ble aldri sett siden. Nøkkelen til Belle Gunness 'suksess' som seriemorder lå i at de giftelystne som ankom var tilreisende som nærmiljøet knapt rakk å registrere før de var vekk. Mange varte visstnok ikke over den første natta.Mener å huske at det ble laget et eller flere radioprogram om Belle Gunness for noen år siden. For mitt indre blikk svever også en artikkel i ViMenn om den geskjeftige damen.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Sitter her med boka om Belle Gunness, skrevet av Hans Melien (1978). Der står det at Brynhild Paulsdatter Størsetgjerdet forlot Norge 8.9.1881. Billetten hadde hun fått fra søstera 'Store-Brynhild' i Chicago. Brynhild (d.y.) 'amerikaniserte' navnet til Belle. Hennes første ektemann var den danske Mads Sørensen, og hadde to barn i ekteskapet med ham (Lucy og Myrtle). Etter at Sørensen døde under mystiske omstendigheter, ble Belle gift med Peter Gunness, som det også i boka antas kan ha vært fra Rennebu i Sør-Trøndelag. Paret hadde sønnen Philip. I 1903 døde Peter ved et ulykkestilfelle, ei kjøttkvern skal, i følge Belles forklaring, tilfeldigvis ha falt ned fra ei hylle og rett i hodet på det middagsspisende og intetanende ektemannen. Etter den tid kom nye gårdsgutter - og forsvant. Boka anbefales på det sterkeste!Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Gunnesgrenda i Rennebu er relativt stor, og det ser ut til å ha vært 3 Peder Gunnes som emigrerte og som kan ha vært den ulykksalige ektemannen: nr 1 P. Jonsson G. f. 1842, utv. 1872, var i 1880 i Eau Claire; nr 2 P. Eriksson. G. f. 1853 utv. 1877 og nr 3. P. Toresson G. f. 1860 utv. 1881. Står fødselsåret eller alderen hans i boka om Belle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Men, jeg finner fremdeles ikke noen som passer i 1900-census! Noen gode forslag? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Det står ikke når Peter Gunness var født, men det kommer fra at han var enkemann da han ble gift med Belle, og hadde ei datter fra første ekteskap. Det er mulig hans første kone levde i 1900, evt. at han da var enkemann. (Ble gift med Belle i 1902 etter hva som kommer fram i tidligere innlegg).Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Og så Belle då! Den fyrste eg tenkjer på då, er den pene jenta i filmen om 'Skjønnheten og Udyret', men den ovannemnde dama hadde vel passa betre i rolla som Udyret :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Skjønnhet eller udyr? Med tanke på at den skjønne Liz Hurley er påtenkt av Hollywood til å spille Belle i en kommende film:Min kones oldefar som kom fra Selbu og visstnok kjente damen mens hun fremdeles het Brynhild Paulsdatter har fortalt, når temaet 'Belle Gunness' kom opp, at hun var ganske mannhaftig og forholdsvis lite pen. Åsså Liz Hurley, da!Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.