Gå til innhold
Arkivverket

[#15206] Seriemorderen Belle Gunnes / Brynhild Paulsdatter Storset fra Selbu - utv.1858


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Hatvik

... dersom Belle verkeleg var såpass stor som Arne Langås skriv i innlegg 26, evt, endå større; så trur eg Liz Hurley slit litt, ja. Eg eg ser fram til å sjå denne filmen ;-))Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
  • 1 år senere...
Gjest Marius Larsen

Jeg holder på å registrere aner fra 'Selbu i fortid og nåtid'. Hun er for øvrig nevnt under Størsetgjerdet i bind 6.Holder på med gårdene rundt, så ser ikke bort fra at hun havner i databasen min snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg ser at det har vært lett etter dette utysket av et kvinnemenneske i 1900-tellingen, og jeg finner henne da bosatt i 680 Alma Street, Chicago Ward 35, Cook, Illinois.Mats Sorensen, Head, f. i Norge okt. 1854, immigrerte i 1881, gift i 16 år, naturalisert, jobber som 'Nightwatchman'.Bella, Wife, f. i Norge nov. 1859, gift i 16 år, imm. 1882. Hun har født 4 barn, hvorav 2 i live. Er ikke i arbeid.Myrtle A., datter, f. febr. 1897, - Lucy B., datter, f. des. 1898 og Genny E., adopt. datter, f. mai 1890. Går i skole. Samtlige barn f. i Illinois av foreldre f. i Norge.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Belle Gunnes er riktignok relativt ukjent her til lands. Jeg har 'hørt rykte om' at det er et program på Discovery Channel om henne denne våren, i forbindelse med en serie om morderiske kvinnfolk.Det som er helt på det rene er at Selbus eminente lokalradio; Nea Radio, sendte en dokumentar i flere deler om Belle Gunnes. Denne dokumentaren hørte jeg på jevnlig, den var veldig bra og vant flere priser for beste radiodokumentar. En mail til Nea Radio vil sikkert sette deg på sporet etter programmet, og jeg anbefaler å høre det.Ellers vil jeg si at temaet Belle Gunnes trolig er litt 'sårt' i Selbu, den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hei. Jeg leste boka om den fryktelige Belle Gunnes i går. Helt forferdelig hva hun gjorde, men det måtte ha noe med hennes barndom å gjøre. Man dreper vel ikke sånn uten vidre. Men hun var glad i penger da....Hva brukte hun alle pengene på??? Ikke godt å si hva som drev henne til disse rovmordene.Mvh Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Larsen

Fant igår et fjernt slektskap mellom min samboer og Bella.Det måtte vel gå slik, når en av hennes anegrener rotet seg opp i Selbutraktene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Aasheim Eidsvik

For interesserte: Det skal være et TV program om Belle på Discovery Channel 10.april kl.22, med flere repriser utover i april. RandiE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Jeg henger meg på forrige innlegg....Det er mer informasjon om Belle Gunnes i Adresseavisen i dag, 7. april. Omtalen er i forbindelse med programmet på Discovery.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Vel, eg fær diverre ikkje inn nokon Discovery Channel her oppe i snøvêret i Hallingdal, men eg ser for meg at Belle må ha vore eit motstykke til Harry Faunce frå Massachusetts (med irske foreldre) som etter kva eg er vorten fortald, gifte seg med fleire formuande jenter eller enkjer som ingen av dei vart gamle i lag med Harry! Ei av dei var Louise Ellickson med røter frå Hafslo i Sogn, som hadde vore hushaldar hjå ein pater nær Chicago, IL og som nett hadde arva heile formuen hans då ho 23.2.1924 gifte seg med nemnde Harry Faunce. Ho døydde under ''mystiske omstende'' i Chicago, IL 24.3.1924, på dagen ein månad etter bryllaupet, berre 45 år gamal. Eg veit ikkje kor mange gonger Harry var gift, men han døydde i Boston, MA i desember 1943 og ligg gravlagd på Mt. Carmel i Chicago, IL, heilt åleine i ein sekspersoners ''lot''!!Eg held meg som regel langt unna desse ''store stygge'' byane; det er tross alt lenger mellom mordi på Geilo...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Larsen

Jeg synes ikke programmet var spesielt bra. Ganske skuffende egentlig.Temaet var 'Greed', slik at det ble litt rotete mellom de forskjellige morderne. Det hele fløt litt sammen etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Aasheim Eidsvik

Ja, enig Marius. Fikk nettopp sett det igjennom, en kollega hadde tatt opp for meg da jeg ikke har 'kanaler' selv. RandiE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Marit Snilsberg

Jeg har lest den første boka som Hans Melien skrev om Bella Gunnes og har kjøpt den nye boka 'Gåten Belle Gunnes' til min mor i julegave!!! Vet ikke om jeg tør si det, men jeg er i slekt med Bella, da jeg er etterkommer etter Marit Jonsdatter Dyrdal d.y, f. 1788-1874 gm. Ole Sivertsen Langset i Innbygda, Selbu. Hennes søster Marit Jonsdatter Dyrdal d.e. er forfedre til Brynhild Paulsdatter Størsetjardet (Belle). Det finnes sorte får i alle familier, så jeg tar det ikke så tungt, men det finnes nok folk i Selbu som er i nærmere slekt med Bella som ikke liker å høre om henne og hennes historie/skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Olav Sæter

Hei igjen!Har akkurat lest 'den første' boka om Belle Gunnes, skrevet av Hans Melien. Den anbefaler jeg alle interesserte i å lese. Den gir en god beskrivelse av hva fruen foretok seg og hvordan hun fikk karene på kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Jan Peter Wiborg

På TV2 mandag kl 22:35 Reflektor: Bare BelleNorsk dokumentar. I bygda Selbu har det i alle år blitt hvisket i krokene om Belle Gunness som utvandret til USA i 1881. Hun er en av tidenes verste seriemordere. Dette er den groteske historien om hennes liv. Regi:Anne Berit Vestby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.