Gå til innhold
Arkivverket

[#15210] Opprinnelsen til slektsnavnet Aalborg - Røros (og Kongsberg?)


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

I manntallet for Røros 1701 finnes en Johan Jespersen, 40 år og bergsell, med sønnene Henning 8 og Jesper 5. Henning Aalborg døde i 1762, 70 år, og Jesper Johansen i 1752, 56 år.Det var skifte etter Johan Jespersen Aalborg i 1715. Hans enke var Beritte Anthoniusdatter, og i tillegg til de nevnte sønnene omtales 4-5 døtre, blant dem Maren Johansdatter som var gift med malmknegt Christen Olsen.Jeg finner ikke etternavnet Aalborg brukt på Røros i 1801, men det finnes to Aalborg i Kongsberg (Christopher Aalb. og Barbro Maria Corneliusdatter Aalb.)I FT 1801 finnes Aalborg som gårdsnavn i Eidsvoll, og Aalborgmoen finnes i Tynset i 1865.Vet noen 'der ute' et eller annet om opprinnelsen til navnet Aalborg, eventuelt om hvor Johan Jespersen kom fra?Takknemlig for bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Det var jo veldig vanlig at innvandrere tok 'etternavn' etter det stedet/byen de kom fra. Kan det være så enkelt at han kom fra Aalborg i Danmark?Jesper er vel også et typisk dansk navn som ikke er spesielt vanlig i Norge (ved FT1801 kun 121).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Herberg

En Mads Pedersen Aalborg var sogneprest i Biri fra 1643 - 1688, prost fra 1662. Han var født i Aalborg i Danmark i 1617 - derav navnet. Forklaringen behøver ikke være vanskeligere enn det når det gjelder Røros/Kongsberg. På Biri har vi forøvrig navn som Gottenborg, Hamborg, Kiel, Riga, Altona, m.fl som er knyttet til militær virksomhet på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk for tilbakemelding! Jeg har nok tenkt tanken at Aalborgnavnet kunne stamme fra Danmark, og at Johan Jespersen i det minste kunne være etterkommer av noen fra Ålborg.Jeg har vært inne på Google / Newsgroups, og fant at navnet er knyttet til Ålborgmoen i Tynset, f. eks. en Christen Aalborg, d. 1705, og hans sønn Joris, d. 1755. Det var muligens en idé å låne Tynsetboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

På Tynnset finnes Kristen Andersen Ålborg, som var funksjonær ved Kviknegruva og lensmann i Tynnset kring 1700.Født kring 1660, død 1705. Han var gift første gang med Anna Kristine Pedersdatter Schjelderup With.Annen gang med Anna Christine Christoffersdatter LossiusLeiv Skjerve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk for informasjon. Det var noe av dette jeg så på Google / newsgroups. Jeg tror det kunne være noe å finne på Tynset, særlig fordi den du nevner er knyttet til gruvene på Kvikne. Jeg får vel undersøke litt mer før jeg stiller flere spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.