Gå til innhold
Arkivverket

[#15212] Berit Johanne Nicolaysdtr f. ca 1816, Vågan


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Min tipptippoldemor Berit Johanne Nicolaysdatter ble født ca 1816, og bodde i allefall i Vågan i Lofoten som voksen. Jeg søker aner på henne.Har en teori om at hun er datter av Nickolay Mickelsen Haversand og Ane Amundsdatter, fordi Ane Amundsdatter hadde to søstre ved FT-1801 som het Berit og Johanna. Dessuten sier Årbok for Vågan 1988 at mor til Nicolay Mickelsen var Johanne Nilsdatter. Nicolay Mickelsen døde i 1835. Har prøvd å lese skifter for Vågan for tiden rundt 1835, men greide rett og slett ikke å få noe ut av mikrofilmen fra ca 1834 til 1842. Så kanskje noen som kan lese bedre enn meg her kan slå opp på skifter i Vågan, og se om det er skifte på Nicolay Mickelsen.Nicolay Mickelsen Haversand hadde flere barn til vaksinasjon, men ingen Berit Johanne var å finne i vaksinasjonsprotokollen på Statsarkivet i Trondheim. Det er jo ikke sikkert hun ble vaksinert. Jeg vet også en del om aner på Ane Amundsdatter og Nicolay Mickelsen, men er ute etter å få bekreftet eller avkreftet om min tipptippoldemor Berit Johanne Nicolaysdatter var datter av Nicolay Mickelsen Haversand og Ane Amundsdatter som ble gift i Vågan i 1816. Kirkebøkene er jo gått tapt, men ikke prestens lister over ektevidde og døde 1809-1850I 1840 ble Berit Johanna Nicolaysdatter gift i Vågan med Knut Nilsen fra Ål i Hallingdal født 03.01.1816(foreldre Nils Andersen Vangen og Lukrids Knutsdatter). De fikk disse barna:1)Lovise Kristine Knutsdatter Født: ca 1840-41 Konfirmert: I Lurøy på Helgeland 24.06.1855. Hun bodde sammen med familien i Vikna i Trøndelag noen år, og flyttet derfra 10.10-1854. Gift: Med Ole Kristian Mikkelborg Pedersen i Lurøy på Helgeland 23.07.1865. Disse er mine tippoldeforelde gjennom sønnen Isak født 1874.2)Anna Nicoline Knutsdatter Født:02.03.1843 Konfirmert: 1858 i Vikna i Trøndelag. Gift: I Hemnes på Helgeland med Nils Guttormsen 31.10.1872, og de var bodde på Holmholmen.Berit Johanne Nicolaysdatter døde 07.04.1844, og i forbindelse med begravelsen 14.04.1844 er det oppgitt at hun var 28 år(altså født ca 1816. Etter at Berit døde i 1844 flyttet Knut Nilsen tilbake til sin familie på Vikna i Trøndelag, som var innflyttet dit fra Ål i Hallingdalen 1826/27.Har en teo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tar opp denne igjen, siden jeg ikke har kommet noe videre på Berit Johanne Nicolaysdatter. Jeg har ikke klart å finne henne i skoleprotokollene for Vågan og Gimsøy 1827-1840, men her er konfirmasjonen til datteren Lovise Kristine Knutsdatter i 1855(nr.5), som viser at moren var Berit Johanne(Johanna?) Nicolaysdatter)[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=275&uid=11083&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>LenkeNordland fylke, Vågan, Klokkerbok nr. 874C01 (1843-1859), Døde og begravede 1844, side 523-524.Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Berit Johanne ble heller ikke døpt i Lurøy på Helgeland 1814-1818 eller Hemnes for samme tidsrom(hvor datter Anna Nicoline bodde som voksen og datter Lovise Kristine i en periode).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Vet ikke om du har skiftene for Lofoten og Vesterålen på cd. Her finner jeg en Nicolay Nordmand Mickelsen som sønn av Johanna Nielsdatter, Haversand i Vågan som det er skifte etter i 1791. Ektefelle er Mickel Størchersen.Nicholay oppgis å være to år ved skiftet.Videre er Nicolay Michelsen nevnt i et skifte i 1811, da er han 22 år og halvbror til Johan Nordmand Michelsen som det er skifte etter.Enda et skifte i 1813 nevner Nicolay Michelsen: Skiftet etter broren Jacob Michelsen, Haversand i Vågan.Det er videre en Nicolay Mikkelsen, Andevær i Vågan som det er skifte etter i 1836, men her er det ikke nevnt arvinger - sannsynligvis fordi det er falittbo. Skiftet etter Berith Nicolaisdatter, Kabelvaag i Vågan i 1844 finnes også: Ektemann Knud Nielsen. Ingen arvinger nevnt - falittbo.Men finner ingen link mellom Nicolay Mickelsen og Berith Nicolaisdatter. En søster til Nicolay M. er nevnt som Giertrud Ursin Mickelsdatter i skiftet etter moren. Kan det være en kobling til Ursinslekten der Mickel har vært et mye brukt navn?Kom altså ikke noe videre ved hjelp av skiftene, men kan Andevær gi noen pekepinn videre? Hvilken kirke hører Andvær til på denne tiden? Er heller ikke kjent i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Jeg har tidligere hatt oppe om henne både på Slektsforumet og nyhetsgrupper, og fått tilsendt anerekke på Nicolay Mickelsen og Ane Amundsdatter, men hadde ikke opplysninger om skiftene du skriver om etter Johanna Nilsdatter, Mickel Størkersen og sønnen Nicolay. Skiftet etter Berit Nicolaysdatter fant jeg en gang på mikrofilm, og fikk en dame på Statarkivet i Trondheim til å skrive av mot betaling. Dødsfallet til Nicolay Mickelsen er å finne her, og han var hos distriktslegen i Hadsel da han døde 03.06.1835(nr.8):[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17118&idx_id=17118&uid=ny&idx_side=-41>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er lenke til skiftet etter Berit Johanne Nicolaysdatter. Kanskje ser andre noe jeg ikke har sett angående mulige slektsforbindelser blant kreditorer og debitorer(skifte nr. 77 ca midt på venstre side):Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det kunne være interessant å vite hvem som holdt på Finneset før Knut Nilsen mente jeg selvfølgelig. Han som overtok etter Knut Nilsen skal ha vært broren Anders Nilsen ifølge bygdebok for Vikna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Siden Berit ikke er nevnt i skoleprotokollen for Vågan og Gimsøy så var hun nok innflytter. På Finnesset holdt Lars Reener og Hartvig Schønning til i 1823 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret. Hvilke prestegjeld er i nærheten av Vågen bortsett fra Borge som jeg har sett i. Har jo sett i Hadsel(Sortland), men vet ikke om dette er ett av de nærmeste prestegjeld til Vågan? Løddingen har jeg også sett.Jeg tror også at om ikke Berit er fra Helgeland så kan en av hennes foreldre være det, siden begge døtrene jo havnet på Helgeland. Har jo også sett der både i Lurøy og Hemnes hvor døtrene blant annet holdt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Du har Bø og Hadsel, evt så har du jo Steigen og Hammarøy. På Helgeland så kom mange til Lofoten fra Brønnøy. Båten var jo transporten på den tiden. Blir ikke så lett å finne hennes foreldre.Man har jo Nicolai Chr. Pedersen d. 1821. Bosatt på Barstrand Gimsøy. Gift med enken etter Hans Ringkjøb, Anne Martha Danielsdatter. Hun hadde en datter i 1 ekt. som het Berith. Mulig Anne Martha var for gml til å få en datter i 1817.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Men ekteparet Nicolai Chr. Pedersen og Anne Martha Danielsdatter har i følge skiftet fra 1821 ingen barn som arver.Dette er vrient. Hva heter konen til Anders Nilsen, er hun nevnt i bygdeboken for Vikna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har ikke noe kone på Anders Nilsen, og har ikke funnet kone på han hverken i bygdebok for Vikna eller bygdebok for Ål i Hallingdal hvor Anders, broren Knut født 1816 deres 3 søsken og foreldrene Nils Andersen og Lukrids Knutsdatter kom fra i 1826. Knut Nilsen flyttet til Vågan i 1837. Det jeg har greid å finne på broren Anders er at han flyttet til Sandnessjøen i Alstahaug i 1837(ført på 1837 for Alstahaug og 1838 som utflyttet fra Vikna). Han kom til Sandnessjøen for å arbeide, og jeg har ikke funnet han gift her. Han er ført som utflyttet til Vågan i 1845. I bygdeboka for Vikna mener de da han tok over etter broren Knut i Finneset.Hadde det ellers ikke vært for at min mormors far var bortsatt til sin tante Anna Nicoline(som mormor og hennes søster fortalte om), så hadde jeg nok aldri kommet så langt som jeg har gjort heller med den geografisk store spredningen på anene til min tippoldemor Lovise Kristine Knutsdatter, og med mangel på kirkebøker for Vågan Jeg hadde nok ikke visst at Anna Nicoline var hennes søster uten det de gamle fortalte her, og dermed begynt å lete i Vikna og videre i Hallingdal på Berit Johannes ektefelle Knut Nilsen. Han var konfirmert i Vikna, den lille brikken jeg trengte videre der sto i bygdebøkene for Vikna(der står det at han flyttet til Vågan), og datter Anna Nicoline nevnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Det finnes en Nicolai/Nicolaus Nielsen i Hemnes 1801 Lenke han kan være en kandidat. Hvis man ser til skiftet så nevnes flere Nielsen, en bror het Niels Nielsen (se FT1801) mulig det er hans som bor på Selfors som har krav i boet etter Berit Johanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis Nikolay Nilsen fra Hemnes flyttet til Vågan skulle det vel kanskje være mulig å finne noe i militære ruller for Vågan 1806-1837. De er jo mikrofilmet, men det får jeg jo tidligst sett i september(kan ikke bestille for fjernlån nå siden jeg selv blir mye borte fra Sandnessjøen i tiden fremover, og så blir jeg vel en del ute også nå når det er sommer hvis det blir bedre vær enn nå da). Prøvde på Børje Jonsens hjemmeside, hvor det jo er mye forskjellig utlagt. Fant ikke noen militære ruller der, men fant kanskje ikke den riktige delen av den hjemmesiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

7) Nils Nilssøn (1762‑5.10.1829) fra 37 Kobhaug, sønn av Anna Andersd. fra hennes 1. ekteskap., fikk bbr. dat. 21.6., tl. 13.10.1788. G.I. m. Beret Nilsd. (ca 17621790). Ingen barn. G.II. ca 1790 m. Gunhild Margrete Nilsd. (ca. 1762-2.2.1846).Barn:1. Nils, f. 1791,2. Ane Johanna, f. ‑92 (119 Bleikvassfors),3. Jon, f. 7.8.‑94 (her),4. Nicolai, f. ‑97,5. Bereth Anna, f. 1800 (118 Kongsdalen),6. Jens Andreas, f. ‑04 (13 Skravlå pl. Oxstø).Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret. Jeg søkte etter Hemnes bygdebok og fikk at sidene var nedlagt, men tenkte ikke på at jeg kunne søke på Carl Olssons hjemmeside direkte. Jeg har ellers også sett om Berit Johanna var døpt i Alstahaug og Stamnes 1814-1818 uten å finne henne, og jeg har jo tidligere sett på Hemnes. Hun var jo gift med en halling, og en kan vel heller ikke utelukke at hun kan være det. Jeg tror ikke det da, for det var jo ikke så vanlig at folk flyttet så langt som ektemannen Knut Nilsen gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Ad Nicolai Nilsen, Hemnes:Jeg har Nicolai Nilsen født 1797 Kjerringhalsen, Hemnes (foreldre Nils Nilsen fra Kobhaugen, Hemnes, og Gundel Margrethe Nilsdatter, Baadstrand i Vefsn). Nicolai gift Anna Johanna Benonidatter, født 2 mai 1794 Dalosen, Hemnes. Har oppført følgende barn født Skogmo i Vefsn: Nils født 1827 og Elen Maria født ca 1837. Elen gift Ole Johan Andersen fra Bjerknes, Hemnes. De bosatte seg i Lille Luktvatnet, Hemnes. Ovenstående har jeg fra Hemnes Bygdebok. Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for at dere prøver å hjelpe. Har funnet frem til en link hvor det er lagt ut fra prestearkivet i Vågan 1820-1847, men falt ut av det. Så nå leter jeg videre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.