Gå til innhold
Arkivverket

[#15212] Berit Johanne Nicolaysdtr f. ca 1816, Vågan


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Nei det var ikke noe å hente der heller. Det legges vel ut flere kilder for Vågan etterhvert, så det er vel bare å følge med. Trodde jeg skulle finne giftermålet i 1840 mellom Berit Knut Nilsen og Berit Johanna Nicolaysdatter, men de var ikke der heller. Merkelig egentlig siden de er ført i prester lister over ekteviede for 1840(sett på mikrofilm for flere år siden). Dessverre står det ikke noe der om hvor de kom fra, eller hvem som var faren.Har ellers også sjekket sjekket konfirmerte 1830-37 i Bø, Steigen og Hamarøy(tips i innlegg 12). Hadsel ble sjekket i går, og så har jeg sjekket døpte i Ål i Hallingdal 1814-1818. Det siste mener jeg å ha sjekket tidligere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg gir meg ikke så lett, og hvis Berit Johanne likevel skulle være født i Vågan og faren Nicolay være født på Helgeland kunne vel Nicolay Pettersen på 47 år være aktuellLenkeHan var i Barstrand ved innrulleringen 1818. Han var gift og hadde sønnen Jens Loss(?) Nicolaysen. Hadde denne Nicolay noen datter Berit Johanne eller Berit? Er det mulig at Berit Johanne kan ha vært avglemt i skoleprotokollen? Hun ser jo ikke ut til å være født andre steder i nærheten heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Se innlegg 12 og 13.Jens Loss Nicolaisen var sønn til Nicolai Elisæussen. Han var dreng (dr) hos Nicolai Pettersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Hei.Tror ikke alle barna er ført inn i skoleprotokollen. Men det finnes noen vaksinasjonsprotokoller også som man kan finne barn i. Jeg har fotografert noen slike, men fant ikke Berit Johanne der. Fant heller ingen Nicolai i listene over de som har fått barn utenfor ekteskap foruten en i 1811, men det blir vel for tidlig.Trodde prestearkivet til Vågan var brent, har du linken til det som er lagt ut derifra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var presteattestene for Vågan og Buksnes for 1823-1847 jeg mente, og det var jo flere vielser i Vågan der i tiden rundt 1840.Det er fra det du har lagt ut. Det er ingen tvil om at Berit Johanne Nicolaysdatter og Knut Nilsen ble gift i Vågan i 1840, for det har jeg fra mikrofilm med prestens lister over ektevidde og døde. Jeg har sett i vaksinasjonsprotokollene for Vågan fra 1818 og utover til 1830-tallet en gang jeg var på Statsarkivet i Trondheim, uten å finne min tipptippoldemor Berit Johanne som vaksinert. Siden jeg ikke finner henne i noe prestegjeld rundt Vågan eller passende steder på Helgeland(stedene hvor døtrene holdt til), så kanskje hun er fra Buskes. Der er det jo heller ikke kirkebøker for perioden 1793-1840.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.