Gå til innhold
Arkivverket

[#15220] Oline Pedersdtr. f. ca. 1856 (Eid/Davik, Nordfjord): Hennar foreldre?


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Marie Ingeborg Simonsd. Thorheim sin fødsel er gitt her: [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbdoypte&page=1&sql=low%5Fforenamn+like+%27marie+ing%25%27++AND+low%5Ffar%5Fbustad+like+%27t%25%27++AND+low%5Fetternamn+like+%27s%25%27+++ORDER+BY+forenamn%2C+etternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=0>LenkeSimon Samuels. Thorheim vart f. 1862 Thorheim, Davik, SF. Han har eg 'kontroll' på!Kona Oline Pedersd. er i f.t. 1900 nemd f. 1856 Starheim, Eid. Nordfjord NB.Ved søk i Fylkesarkivet i SF sine databasar -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herdis Holvik

Ved søke i listene over fødde i kyrkjebøkene i fylkesarkivet for Sogn og Fjordane finn eg to Oline Pederd. fødde i 1856. Oline Rasmine Pederd. Berge f. 21.09.1856 i Eid prestegjeld av foreldre Peder Ole (Ols.?) Berge og Ragnilde Rasmusd. Den andre er Oline Pederd. Tømmerstøl f. 10.07.1856 av foreldre Peder Larss. og Anne Olsd. Kan di Oline vere ei av desse? Berge i Eid kjenner eg ikkje til, men Tømmerstølgardane ligg langt oppe i lia mellom Kjølsdal og Stårheim.mvh Herdis Holvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herdis Holvik

Det kan kanskje vere av interesse at Tømmerstøl i dag ligg i Eid kommune, men høyrde tidlegare under DavikHerdis Holvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Eg har sett på dei same kandidatane, men er usikker på om det er nokon av dei. Ikkje er eg så lokalkjend at eg kan vurdere om gardane ligg nære einannan heller.Får håpe det er nokon som kjenner dette paret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Simon Samuelsen Torheim og Oline Rasmine Pedersdatter Starheim gifter seg 26 okt 1887 i Eid kirke. Far til Oline er da oppgitt Peder Olsen Pladsmand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei og takk for opplysningen Rune! Ser at det stemmer når eg søker etter dei andre borna til Peder og Ragnhild:Anne Kristine Pederd. 1868 Peder Ole,Ragnhilde Rasmus StaremOle Peders. 1866 Peder Ole,Ragnhilde Rasmus StårheimOline Rasmine Pederd. 1856 Peder Ole,Ragnhilde Rasmus BergeRagnilde Bertine Pederd. 1863 Peder Ole,Ragnild Rasmus StårheimRasmus Olai Peders. 1859 Peder Ole,Ragnhild Rasmus StårheimSjå får eg sjå om eg klarer å nøste vidare bakover ved hjelp av www.sffarkiv.no.Ha ei fin 17. mai!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Foreldrene til Ragnilde Rasmusdatter Berget:Rasmus Jacobsen Berget 1797-1849 og Ragnhild Hansdatter Isane i Davik 1803-1887,gift 5/2-1829. Foreldrene til Peder Andreas Olsen Starheim: Ole Monsen Ytre Isane 33 år når de gifter seg og Oline Pedersdatter Starheim 26 år, gift 16/4-1825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg så denne forespørselen litt sent, og det meste er oppklart. Jeg kan bare bemerke det som står i bygdeboka for Davik under Ytre Torheim, bnr. 5, Torheimsbøen:Simon Samuelson d. 41 år gamal 1903, brukar i 1880 åra, gm. Oline Pedersdtr. Stårheim, død 92 år gamal 1930.Deretter: Samuel Simonson skjøte 1925 på farsplassen, gm. Kristianne Rasmusdtr. Mettenes.Metteneset er en gård som i sin tid er tatt opp av 'Torheimseigni' i følge bygdeboka.Jeg gjør gjerne oppslag (innen rimelighetens grenser:=)), hvis det trengs, og jeg har for sikkerhets skyld også bygdeboka for Eid/Hornindal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takker så meget Tor! Det som eg kunne tenke meg å vite i første omgang er når foreldrene til Oline Pedersd. (f. 1856) vart gifte, og når dei døde.Elles manglar eg dødsdatoar for foreldra til Peder Ols. (sjå innlegg 7).Er dette å finne i nokon av bøkene du har tilgjengelig så hadde det vært supert!Takk for tilbud om oppslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Dette var ingen lett nøtt i utgangspunktet. Peder Olsen og kona Ragnhild Rasmusdtr. er ikke oppført i bygdeboka som brukere, og det er forståelig når jeg endelig finner dem igjen i folketellingen for 1865 under Storeim (Stårheim): Peder A. Ols. Logerende Tømmermand g 32 m Eids Prgj. Jeg finner heller ingen naturlig tilknytning under Berget (Berje, hvor de også muligens var logenrende?). Men som det står i folketellingen er både han og kona fra Eids sogn. Desverre er ikke kirkebøker for 'vigde' tilgjengelige på internett for Eid i den aktuelle perioden. Her må du antakelig ta i bruk opplysninger om faddere for å komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg ser at fadder til et av barna er Rasmus Olsen Høynes d. 67 år gml 1898, gm. Guri Rasmusdtr. Berget, d. 74 år gammel 1907. Det har for sikkerhets skyld en datter, Oline Rasmusdtr. Høynes d. 77 år gml. 1940 og gift med en Anders Larson Torheim, d. 88 år gml 1938 på Nedre Høynes.Det ser i hvert fall ut til at dette er slektninger. Forannevnte Rasmus Olsen Høynes er forøvrig sønn til en Ole Martinussen Høynes gm. Ingeborg Ivarsdtr. Tømmerstøl. Tømmerstøl har jo vært nevnt tidligere.Hvis dette er interessant har jeg muligheter for å skanne noen sider og sende deg, men da må jeg ha en epost adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk igjen for interessa. Hadde satt pris på om du kunne ha sendt meg nokre sider med relevante opplysningar....Adressa er: ghersvik@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Ragnhild Rasmusdatter Berge dør på Berge som fattiglem,enke 12/4-1912-16/4. Peder A. Olsen finner jeg ikke død, men er død før 1900, da er Ragnhild hos datter i Davik. Peder lever i 1875. De er gift 30/8-1856.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk for det Rune! Skulle du eller andre komme over datoar for Peders Ols. sine foreldre/besteforeldre hadde det også vore topp....Fld. til Ole Mons. Ytre-Isene (1790-?): Mons Simens. Hollen g. 7.7.1765 m. Kari Olsd. IseneFld. til Oline Pedersd. Stårheim (1799-?): Peder Rasmuss. Stårheim og Brithe Didrichsd.(Dette er opplysningar funne på http://www.sffarkiv.no sine databasar, har ikkje komme lenger tilbake enn dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Rune: Da du fant dato for ekteskap mellom Peder Olsen og Ragnhild Rasmusdtr, hvilken bopel er oppgitt og fant du hvem som var vitner? Ligger dette giftermålet i Digitalarkivet sin base??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg har skrevet av alle kb for Eid-Stareim. Fishkortet mitt er veldig svakt,(skriften til presten), men tror der står som forlovere Samuel J.(Jørgensen)Botn og Tollev O.(Olsen)Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Tor: Takk for emailer, skal sjå igjennom dette i kveld og håper det er noko eg kan benytte meg av der!!Rune: Har du 'digitalisert' dine avskrivinger av KB for Eid-Stareim? Vil det bli gjort tilgjengelig i DP/DA (ser du har ein del liggande der allerede)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Denne Samuel Jørgensen Botn er fra Rognnes i Hornindal, men var gift på Botn som er nabogård til Høynes. Han var gift 1851 med Marie Pedersdtr. Botn. Samuel døde 80 år gammel i 1904, og Marie 84 år gammel i 1914. Samuel var lærer og klokker i Stårheim.Det samme var sønnen Jørgen Samuelsen Botn, men det som kan være av interesse i denne sammenheng er at sitnevnte først var gift med Anne Jakobsdtr Berget som døde 54 år gammel i 1895, og deretter gift med Helene Jakobsdtr Berget. Då dette forklarer vel da sammenhengen med at Samuel var vitne.Denne Tollef har jeg vært bort i tidligere i en annen sammenheng og skal komme tilbake til han når jeg finner tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Hei Gisle Det er opp til Digitalarkivet om de legger ut kb for Stareim. Den første klokkerboken går fra 1877-1906 og vil dermed ikke bli lagt ut i sin helhet, kanskje bare døde og gifte. Har du spørsmål, kan du sende det til rune.bergesen@nordea.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.