Gå til innhold
Arkivverket

[#15223] Skifte etter Kolben Jørgensen Guddal, Stryn, Nordfj. S. 461, prot. 14, 1762 - 66


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Jeg vil gjerne vite hvilke arvinger som er omtalt i skiftet og deres oppholdssted, om dette er nevnt.MVH Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 4. mai 1765. Enke var Ingebor Johannesdatter, og det er nevnt sju barn: Johannes Colbensen, 16 år, Knud, 11, Marj, 15, Marte, 13, Eli, 9, Ingeborg, 6, Anne, 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Yngve Nedrebø!Takk for rask informasjon! Jeg har foretatt noen raske oppslag på LDS, og fant at Colben Jørgensen var født ca 1716 (han var 49 da han døde i 1765 ifølge kirkeboka her i DA)i Oppstryn av foreldre Jørgen Colbensen og Marte Svendsdatter. Jørgen C.s fødeselsår oppgis å være 1683, og faren het Colben Jensen.Dette peker da hen til MT 1701 for NB hvor Jørgen C. på Gudal 20 sies å tjene ved Røros Kobberverk. Jørgen 18 finnes også i MT 1701 for Røros, men er sannsynligvis vendt hjem senere. Men jeg tror fortsatt Jørgen kunne ha to sønner som kom til Røros, Jacob og Jens Jørgensen Gudal, og disses etterkommere er der i 1801.Det var det. Jeg har sett på Gudahlen i Oppstryn i 1801, hvor jeg fant både Ingeborg Johannesdatter og Johannes Colb. nevnt i skiftet i 1765. Så nå er jeg rede til å låne bygdeboka!MVH Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.