Gå til innhold
Arkivverket

[#15231] Ang. kirkebøker for Nes på Romerike


Gjest Liv Ofsdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Ofsdal

HeiJeg sitter her og søker etter kilder i kirkebøker. Har så et spm. ang datoene som står i kolonnen helt til høyre: I mitt tilfelle er det 3 datoer, døpt,konf,+ dato uten årstall. Det gjelder bl.a. Hans Jakob Hansen Skillinghaug Mini 1883-1898 kortnr. 15/17 s. 566 nr. 51 Her står det i den høyre kolonnen, for attester: f. 26.06.1861 konf: 13.01.1878 22.08 Det er denne siste datoen jeg lurer på hva er. Kan det være dato for meldt utflytting?....for der står det bare årstall.....Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Kan det være dato for når attesten er skrevet? Flytteattesten altså?Hvilket årstall står det?Flytteattester ble skrevet i hytt og pine. Ofte kunne det være en person som hadde flytta for lenge siden, men, så skulle vedkommende gifte seg! Da måtte de ha attest fra presten på at de var både døpt og konfirmert! Og altså, dette kunne skje mange år etter at de egentlig hadde flytta. I Sørum-bøkene står det f.eks. 'flyttet for mange aar siden!'Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei Laila ...og takk for svar...du følger med, ser jeg....fint det....:-) Årstallet for flytting og attest er 1885, her skjedde både flytting og attesten for samme året. Har lagt merke til det du sier om 'Flytteattester ble skrevet i hytt og pine'...Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei på dere!Min erfaring er, som Laila sier, at de måtte ha attester for å vise at de var døpt og konfirmert. Og nettopp disse to datoene gjenfinnes også i tillegg til fødselsdatoen på de utflyttingene jeg har sett. Men det er jo rart at dåpsdagen eventuelt skal stå etter konfirmasjonsdagen da. Vet du hvilken dag poden var døpt???Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Med mindre han ble hjemmedøpt den 22.08, det er den dato'en som 'teller' og ikke stadfestelsen/bekreftelsen i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

HeiHan ble ikke hjemmedøpt iflg. kirkeboka. Det blir vel bare gjetning hva presten mente med den siste datoen, kanskje....men jeg tror jeg heller til at den 'tilhører' årstallet for utflytting. Dere får bare protestere hvis dere ikke er enig......:-)Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Du har sikkert rett! Datoen din tilhører nok det årstallet som utflyttingen er registrert, og viser til attestens dato. (Årstallet for utflytting derimot, står vel gjerne i en egen rubrikk og kan iblant være både to og ti år før utflyttingen ble registrert. Nå var jeg visst litt flisespikker). Ha en kjempefinn 17. mai! Det blir vel kanskje ikke så stor aktivitet her inne i dag. Nå skal i hvert fall jeg gå og knyte slipset.MH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.