Gå til innhold
Arkivverket

[#15242] Norsk heraldikk idag?


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Cappelen

Jeg vil bare for ordens skyld si fra om at Vaabenførende Slægter i Danmark ikke er pålitelig. Den har en lang rekke feilaktige opplysninger, f.eks. om min slekt. Videre minner jeg om at Achens bok om 'adelsvåpen' er tegninger fra Storcks bok utgitt 1910, med rekonstruksjonstegninger av danske adelsslekters våpen slik disse ble listet opp og skildret i beskrivelser av Thiset og Wittrup i 1904. Med andre ord skjuler det seg her en del diskutable standpunkter og påstander. En del av dette omtaler Achen i forordet m.v. Dette kan vise hvor komplisert det er å lage pålitelige registre over private våpenskjold. Det er så mye misforståelser, diktning og myter ute og går, at en skal være ganske forsiktig med å uttale seg om de enkelte våpen utover det en selv har sjekket og/eller kan direkte observere med egne øyne. Jeg gjorde denne erfaringen med min bok Norske slektsvåpen i sin tid, da jeg brukte rundt et år på å finne og sjekke materialet.Likevel er det flere ting jeg idag ville ha gjort annerledes. Dette ikke for å skremme, men for at vi kan være noenlunde realistiske i våre ambisjoner. (Tom: Sendte deg nettopp mail.) Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Takk for nye innlegg, Hans (og for mail'en med våpen til boka).Jeg forstår at disse gamle bøkene ikke bare kan skrives av. Men de kan være et utgangspunkt for HVOR man skal lete etter våpen.Dessuten var det tanker i Achens bok som jeg likte veldig godt - som at figurer som lett forveksles (både av skjoldholdere og lesere) er det en fordel å holde samlet. (Jeg er jo inne på samme tanken i min plan med sjøblad og hjerter i samme gruppe).Ellers hadde jeg også tenkt meg en 'arkivplan' nummerisk med undergrupper etc, f eks41 menn411 hoder412 armer413 hender414 ben415 føtter42 kvinner43 våpen44 redskap/verktøy441 jordbruks-442 fiske-443 skogdrifts-45 selskuter451 med en mast452 med to masterosv.Jeg stiller gjerne på et slikt møte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Ja, Tom, da ser jeg at du er inne på å ha et nummer system noenlunde på linje med Handbuch/ Wappenfibel. Derfor er nok bl.a. dens nummerering nyttig å gjennomgå og drøfte. På sparket mener jeg å huske at andre også har laget noen heraldiske nr system som det er verdt å se på. I det svenske heraldiske debattforumet er de også nå inne på tanken om et register for våpen. Jeg synes du skal se litt på drøftelsene der, fordi det nbok er noen ideer å bruke - eventuelt å samordne. Mail eller ring meg om møte, når det passer for deg. Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaare Seeberg Sidselrud

Her var det mange interessante planer og innlegg. Hans nevner at det kan være på tide å koordinere endel aktiviteter. Det har han selvsagt helt rett i. Jeg vil også anbefale alle her som interesserer seg for heraldikk å søke kontakt med de forskjellige heraldiske foreningene, se f.eks. heraldik.org eller heraldik.se/forum for kontaktopplysninger.Hilsen Kaare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hans Cappelen

Jeg har nå fått oppdatert mitt nettsted Heraldikk og flagg Her kan du lese mer om: Heraldikk på norske frimerker The Principles of Recent Public Heraldry in Norway Bumerker i Norge: En oversikt Hakekors og Grenland The House Marks in Norway Heraldikkens særegne terminologi Segl som illustrasjon (With an English Summary) Design og heraldikk (With an English Summary) Håndbok i norsk heraldikk Det norske flagg og riksvåpen Heraldisk arbeidsmetode Heraldisk litteraturliste, aktuell pr 1998 Works on Norwegian Heraldry in English and French Våpensegl og slektspapirer fra Skiensdistriktet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.