Gå til innhold
Arkivverket

[#15246] Min tipp tipp oldemor Cathrine Abelone Stratmann dro til Berlin i 1841.


Gjest Bård Erling Ofstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Bård Erling Ofstad

Ifølge Trondheim Poltikammer katalog nr 53. Passprotokoller 30.7 så dro min tipp tipp oldemor Cathrine Abelone Stratmann født 16 april 1815 i Fredrichsverch i Danmark, til Berlin med sin sønn Carl Fredrik Gorgas (jr) den 1 september 1841 i fra Trondheim. Hennes man Carl Fredrik Gorgas var nettopp avgått ved døden i Trondheim.Spørsmålet er hvordan finne de igjen der nede ? Har noen erfaringer med folketellinger eventuelt kirkebøker fra Berlin ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Jeg traff en gang i Istanbul for drøyt 20 år siden en dame som hadde Gorgas som etternavn, dvs det var hennes manns navn, og han var advokat i Berlin. Jeg er temmelig sikker på at det var Gorgas fordi jeg spurte henne om navnet egentlig var gresk Georgás, noe hun ikke visste. Dermed ble det med det.Ifølge den tyske telefonkatalogen fins det i dag i Berlin 13 personer med navnet Gorgas. Du kunne jo ringe til noen av dem og høre om de visste noe om opprinnelsen til navnet. Kanskje du får et napp tilbake til Norge på 1840-tallet?…For øvrig er noe av det mest interessante materialet i tysk genealogisk forskning — og samtidig noe av det mest groteske — de hundretusener av Ahnentafeln som nazistene lot alle soldater i Wehrmacht fylle ut. Hensikten var naturligvis å finne ut om de vernepliktige var ariske nok til å kjempe for tusenårsriket. Her fins et vell av slektsopplysninger fire generasjoner bakover i tiden. Jeg har kopi av en slik Ahnentafel, men ikke foran meg i øyeblikket. Dette materialet er lagret nettopp i Berlin. Jeg vet ikke hvordan man får adgang til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Falk Liebezeit

Ikke alle soldater i Wehrmacht måtte fylle ut, bare de som hadde hensikt å bli offiserer. Og alle som ville selge boeker, bli lærere, eller få en eller annen stilling i statsadministrasjonen.Disse anetavlene ble ikke arkivert noensteds, men de er gjerne oppbevart i familien ...Det du sikter til her, er anetavlene av SS-medlemmer som ligger arkivert i forhenværende Berlin document center, nå Bundesarchiv, Finckensteinallee 63, 12205 Berlin e-mail er berlin@barch.bund.deJeg har selv sett dem der, men jeg hvet ikke hvordan å få tak i dem uten bevis på at du hoerer til familien.P.S. Alle som gikk på landbruksskole og alle som gikk på husmorskole måtte fylle ut og levere, men unntatt Oldenborg statsarkivet (Bestand 350 Reichsnaehrstand, for Reichsgau Weser/Ems) vet jeg om ingen regioner hvor disse overlevde krigen og særlig etterkrigstiden. I tidsskriftet Genealogie (forlagt ved Degener & Co. i Neustadt/Aisch) var det i 1976 en artikkel om akkurat disse anetavler, familietavler og tavler med etterkommerne etter begge par av besteforeldre av disse landbruks og husmorskoler ved Dr. Harald Schieckel som hadde ordnet materialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.