Gå til innhold
Arkivverket

[#15252] Gravplass for 'vanlige' folk som tilhørte Korskirken på 18-tallet


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

De som soknet til Korskirken hadde gravplass rundt kirken, hvor det står igjen et og annet gravminne.Kirkegården 'St. Martini' var fra 1737 'fattigkirkegård' for Korskirkesoknet.Fra 1809 brukte man også 'Fredens Bolig' på Stølen som gravplass ('assistentkirkegård'). Den var helst for de mindre bemidlede og for landsoknet (Sandviken). Den gravplassen var i bruk til 1928, og den ble 'nedlagt' som kirkegård i 1968, og er i dag park. Det er ikke igjen synlige gravminner.I 1837 tok man i bruk Korskirkens Assistentkirkegård, gravplassen mellom Stadsporten og Store Lungegårdsvann, men den hadde begrenset plass, og det ble aktuelt å anlegge en stor gravplass utenfor det gamle sentrum. Det førte til etablering av den store gravplassen på Møllendal, som ble innviet i 1874. På Assistentkirkegården står det igjen en del gamle gravminner.'Norges kirker' Bergen, bind II, (utgitt 1983) side 155-162, gir oversikt over Korskirkens kirkegård og gravminner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Tusen takk! Den boken må jeg få fatt i. Og så får jeg ta en tur på Møllendal og Assistentkirkegården. Men hvor lå 'St. Martini'? Og kommer man inn til gravminnene rundt kirken? Men jeg tenker det er helst på Stølen jeg skulle vært. Har kommunen kart over gamle gravsteder - hvem som er begravet hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det ble vanlig med kart over gravsteder fra rundt 1900. Kirkeverge skal ha kopi, kirkegårdene har originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.