Gå til innhold
Arkivverket

[#15256] Kirsten Poulsdatter Rosseland, Birkenes, AA. Død 1770


Gjest Petter Langeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Langeland

Kirsten's fødselsdato og fødested er ukjent. Hun giftet seg med Lars Ånonsen (1719-1763) fra Rosseland i Birkenes. Ut fra eldste barnets fødsel ble de trolig gift i ca.1745. Skiftet på Rosseland etter Kirsten var 21.mars 1771: Død 15.nov.1770. Barn: Poul 16år, Aanon 11år, Anders 8 ½ år, Ingeborg 24år, Anne 18år, Todne 14år.Kan noen hjelpe meg med Kirsten’s foreldre?mvh Petter Langeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Den eneste fra bygda som kunne passe (men med gamle foreldre) er: Kirsten Povelsd Flakk, datter av Povel Ånensen 1663-1736 og Kirsten Madsd Mosfjell -1721. Når det gjelder Lars og Kirstens barn så havnet de som følger: Povel-1831 Eidjord Høvåg, Ånen på Rosseland -1809, Anders tømmermann i Kristiansand (1801: hus 215), Anne gift med Osmund Bjørnsen Fidjeland i Kristiansand. Jeg har ikke noe på Ingeborg og Todne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Kirsten Poulsdtr kan naturligvis være datter fra Poul Ånensens mulige andre ekteskap, oppkalt etter hans første kone...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Takk for innspill Jarle! Hvor har du funnet denne Kirsten Poulsdatter Flakk? Bygdeboka for Birkenes(?). Er fødsels- og dødsår for faren fra dødsskiftet?. Dersom en fant skifte etter faren og Kirsten Madsdatter kom en kanskje videre. Det finnes vel ikke så tidlige Kirkebøker for Birkenes. Jeg må nok ta meg en tur på Riksarkivet.mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Skifte på Flakk i Birkenes 21.6.1736 etter Poul Aanonsøn. Gift 1. gang med Kirsten Madsdatter. Barn: Aanon (død, skifte 10.8.1735 ), Aase 44 år, Karen 33 år og Helje 30 år. Skifte etter Kirsten Madsdatter 1.6.1721. Gift 2. gang med Ingeborg Andersdatter. Barn Kirsten 12 ½ år.Denne Kirsten er således født i 1724 noe som passer bra med kalkulert dato for giftemål mellom 'min' Kirsten Poulsdatter og Lars Ånonsen Rosseland.Navnene, bl.a. Ingeborg og Anders passer jo også bra med barna til Lars og Kirsten.Hvordan finner man så beviset på at den riktige Kirsten Poulsdatter er funnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Det må bli kirkebøkene for Birkenes, evt. Tveit eller Oddernes, hvis presten i Birkenes skulle ha vært fraværende da de giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Så kan vi gjette at Ingeborg Andersdtr først var gift med Tellef Børusen Birkeland BI 1681-21, og at hun i så fall var datter av Anders Børusen Birkeland BI 1663-1714 og Ingeborg Larsd Tveide BI -1743.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Jarle, etter hva jeg kan se finnes det ikke kirkebøker for Birkenes (eller Tveit) før etter 1794....Angående ditt siste innspill skal jeg se om et eventuelt skifte etter Ingeborg Andersdatter på Flakk kan gi noe svar.Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Skifte etter Ingeborg Larsdatter på Birkeland (eller Tveide) omkring 1743 burde kunne gi noen opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Ved skiftet etter Ingeborg Larsdatter 6.7.1743 er Ingeborg nr.5 av 9 barn. Det står Lille Bircheland etter navnet hennes. Ellers intet. (Denne Ingeborg levde i følge BB for Birkenes på L.B. også i 1723 og 1754.)Det passer vel ikke med å være gift til Flakk? Jeg finner ikke noe skifte etter Ingeborg Andersdatter i Birkenes.Kommer vi lengere da?hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.