Gå til innhold
Arkivverket

[#15260] Hostad/Hestad? M&R Fræna, Midsund


Gjest Helge Bjerkevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Bjerkevoll

Ane Marta Knutsdtr. Klauset (tippoldemor)var fødd 1862. I følge bygdebok for Midsund var foreldrene Knut Bjarteson og Eli Olsdtr. Hostad Fræna. I folketelling for Boe (Bud)1801 finnes en Jon Monsen Hostad 30 år, kanskje faren til Eli?I folketelling for Agerø finner vi Bjarte både på Elnæs og Hestad i nåværende Frena som kan ha forbindelse til Knut Bjarteson.Noen med kjennskap til Fræna som vet mer om disse? Og om hvor jeg kan finne mine tipp-tipp oldeforeldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Må rette meg selv litt, får skulde på 18.maiAne Marta var fødd i 1837, det var datra som var fødd i 1862.Foreldra skulle da være fødd rundt 1800. Folketelling 1801 har på Hestad en Knut Bjarteson 6 år. Og på samme gard, trolig på nabobruket en småjente Eli Jonsen 1 år. disse kan kanskje være de rette.Jon Monsen Hostad blir nok for gammel til å være faren. Lurer på om Hostad i bygdeboka kan være feil for Hestad. Hostad var vel heller ikke i Fræna på den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I ditt første innlegg kaller du moren for Eli OLSDT. og samtidig nevner du en Jon Monsen som mulig far til Eli. Het hun Ane Olsdatter eller Jonsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Hei BeritHar visst surret mye i mitt første innlegg.Eli Jonsdtr er det rette i følge bygdebok for Midsund.vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Foreldra til Ane Marta Knudsdtr f 3.8 1837 er Knud Bjartesen1794-1850 og Eli Jonsdtr. 1800-. Dei budde på Hestad. Hostad er noko anna, ein stad på Hustad.Knud Bjartesen var son til Bjarte Knudsen og Marit Jensdtr Hestad, og Eli Jonsdtr var dotter til Jon Ellingsen og Lisbet Jensdtr HestadKnut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Takk til Knut for fine opplysninger. Hadde en mistanke om at Hostad i bygdeboka var feil. Eli Jonsdtr. er da sikkert hun som er nevnt som logerende føderådskone 65 år fra garden Hestad ved folketelling 1865. Ho bor da på garden Helseth.Lurer også på om det finnes tilgjengelige gards-/slektsbøker fra Fræna hvor jeg kan finne mer om mine aner derifra.vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Magnus Klausmark

Finnes en bok ved navn Gard og Slekt i Fræna, med veldig mye info. i. - Men den infomarsjonen, er ikke alltid like riktig. Tror det var til jul, eller noe, så skal Fræna bygdebok bind I, utgis. Det kommer 12 bind, mener jeg!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.