Gå til innhold
Arkivverket

[#15261] Leonarda Olsen, Tysfjord g. Moldvik


Gjest Nina Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Karlsen

Arne Andreassen, Sarpsborg, skriver 15.05.2003: Leonharda Olsen født i Tysfjord i 1882, Jeg søker etter hennes foreldre, Leonharda døde i 1915 i Narvik. Jeg søker også etter navn på hennes mann. Hun var enke og hadde 3 gutter med navnet Jakob, Egil og Oskar. Alle med etternavnet Moldvik.Leonharda Olsen er i 1900-tellingen i tjeneste på Øvre Tysnæs i Hamarøy, kanskje hun giftet seg med en fra en av Moldvik-gårdene der? (f.eks. Bendik f. 1883 ellers Andreas f. 1886 med etternavn Kristiansen? Deres far var født i Tysfjord.) På Tysnæs (Elvebakken) bor også Ole Monsen, Fisker & gårdbr. f. 1847 Voss og kona Nelle Eliasdatter f. 1857 Tysfjord ( bor på 'Botten store' i 1865), med barna Marta Olsen f. 1879 Tysfjord, Mons Olsen f. 1881 Hamarøy, Edvard Olsen f. 1887 Hamarøy, Konrad Olsen f. 1889 Hamarøy og Reidar Olsen f. 1896 Hamarøy. Kan dette være Leonhardas familie? Inneholder Hamarøy bygdebok slektshistorie? Flere spørsmål enn svar her, er jeg redd, men også ideer til videre undersøkelser. Har du sjekket kirkebøkene for Leonhardas fødsel? Der finnes foreldrenes navn. Er gårdene i Tysfjord (som var en del av Lødingen til 1869) tatt med i: Lødingen, Tjeldsund og Tysfjords historie. B.1, Gårds- og slektshistorie for Lødingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Børge Strandskog

Leonarda (Harda) var fra Kalvik i Tysfjord - datter av Ole Severin Hansen og Oline Olsdtr. Harda ble gift 1906 med Andreas Severin Enoksen fra Tysnes. De bodde der inntil mannen døde i 1910. Tre sønner - Jakob (1905), Oskar Olai (1907) og Egil Ingeman (1908). Harda flytta da fra Tysnes. Hvor sønnene hadde fått etternavnet Moldvik fra, er uvisst (Molvik er nabogård til Tysnes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Arne Andreassen

Hallo Nina og Børge. Takker så mye for opplysningene. Dette var hyggelig selv om jeg ikke har sett det før nå. Jeg har hatt pause i slektsfrskningen. Igjen takk Hilsen Arne Andreassen, Sarpsborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.