Gå til innhold
Arkivverket

[#15263] Gulbrand Gulbrandsen f. ca. 1795 på Norderhov BU


Gjest Inger Kvennodd
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Kvennodd

HeiJeg leter etter min tippoldefar Gulbrand Gulbrandsen og tippoldemor Mari Olsdatters opphav. I 1865 står det at Mari Olsdatter skal være fra Næs i Hallingdal. Men der kan jeg ikke finne henne. Når de giftet seg i Lunner Krk. BU i 1825 står det at hun var tjenestejente på Wagereie og var 24 år. Gulbrand bodde på Aslaksrudeie og var 30 år. (Norderhov 1837-1855 HF- 413, side 815. Mulig jeg kan ha tydet noe feil, for det var ikke så lett å lese)I 1865 er de bosatt på Sjøbommerud på Norderhov BU.Da bor min oldefar Gulbrand Gulbrandsen der sammen med dem.Han er født i 1845 på Klækken.Hans søsken med ektefeller er: Anne Kristine, f.1831 g.1849 m. Lars Olsen, Karen Gurine, f.1834 g.1859 m. Jørgen Kristoffersen, Olia ,f. 1838 g.1872 m. Lars Engebrigtsen ( Ingebrigtsen), Gunhild Mari, f.1842 er jeg litt usikker på hvem hun ble gift med. Det var 2 søsken til som den ene døde tidlig og den andre kan jeg ikke finne i 1865. Mulig han dro til utlandet.Om det er noen som vet noe mer om disse og ikke minst opphavet til mine tippoldeforeldre ville jeg sette stor pris på å få hjelp til dette.Mvh Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei NinaDen siste broren het Christopher, f. 1828. Konfirmert 06.10.1844, 16 år gammel.De hadde også en søster Karen, f. 1826, men hun døde alt i 1834.Jeg har faddere på alle barna, men har ikke funnet noen koblinger til foreldrene til Gulbrand eller Mari.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg ble litt nysjerrig på denne Christopher. I 1880 finnes det faktisk en Chris Gulbrandsen, skomaker, med familie I Cook County Illinois.Gift med Ingeborg Gulbrandsen 48 år.Eldste sønn Bernhard 17 år er født i Norge. Eldste datter Inga C, 14 år er født i Norge. Neste barn er 10 år og født i Illinois. Vel la oss se om dette kan være din Chistopher. Har du lett i emigrantprotokollene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei NinaTusen takk. Nei jeg har ikke søkt i emigrasjonprotokollene. Dette fordi jeg ikke har tenkt den tanken. Men umulig er det jo ikke. Men da må de vel ha giftet seg i Norge ? Får søke på det først.Faktisk så hadde jeg en onkel som het Bernhard, en bror av min far, dette var artig,Igjen tuuusen takk.Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Om opplysningene stemmer...om....så skal Chris..., Ingeborg og Bernhard finner i 1865-tellinga her til lands

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

INGA CHRISTINE KRISTOFFERSENChristening: 13 MAY 1866 Arendal, Aust-Agder,Father: CHRISTOPHER GULBRANDSENMother: INGEBORG ANDREA BENTZEN-----Og her er familien i Arendal Lenke Han er født i Ullensaker og kan da avskrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Takk for respons. Ofte er det andre som setter en på et nytt spor. En har så lett for å se seg blind på enkelte ting.Skal imorgen søke i 1865 tellingen. Må jo finne der et eller annet sted, om de da ikke har reist allerede og vært en tur i hjemlandet når neste barn ble født. Får gå mer nøye gjennom enigrasjonsprotokollene også.Igjen tusen takk for hjelpen.Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei NinaNå rakk du å finne ut av dette for meg mens jeg skrev mitt innlegg til deg.Da kan vi utelukke denne Christopher.Har søkt etter ' min' i 1865 tellingen før, men har ikke kunnet funne han utfra at han er født i 1828. Men skal iallefall søke i emigrasjonsprotokollenen allikevel. Mulig han har emigrert, eller han kan jo også faktisk være død før 1865.Igjen tusen takk.Mvh. Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Nevner denne karen likevel siden du så langt mangler noen andre kandidater-----Den 12 oktober 1828 ble det født en Christopher Guldbrandsen I Vestre Aker. Hans foreldre var Gulbrand Gulbrandsen og MariE Olsdatter [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=akdp828&variabel=0&postnr=332&fulle=true&spraak=n>Lenke . Bosted Bakkestadlunden Gledemyhren . Det finnes ikke noen flere barn med samme foreldre i perioden 1828 - 1834. Kan de ha vært på besøk?-----Denne Christopher må være identisk med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei NinaJa du skal ikke se bort fra at det kan være den rette.Ved alle barnas fødsel og dåp har de bodd forskjellige plasser, men stort sett bare på Norderhov i BU.De var husmenn som flyttet fra plass til plass, og noen barn er døpt i Haug og andre i Lunner kirke.Skal prøve å følge det sporet du har funnet, kjempeflott.Som sagt har man lett for å henge seg opp i enkelte ting og ser ikke skogen for bare trær. Har oppleved at ved hjelp av andre så finner vi personer som jeg kan ha lett etter i lang tid. Men det er vel noe alle som driver med slektsforskning opplever.Så igjen tuuusen tuuusen takk for at du hjelper meg.Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det som kan tale i mot er at deres eldste datter også er født i Aker, men som du sier verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.