Gå til innhold
Arkivverket

[#15265] Biri prestegjeld


Gjest Gurli Heimsbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Gurli Heimsbakk

Søker info og evt. om der er bygdebøker e.l til de plasser/folk jeg søker - Biri Prestegjeld.Dette er hva jeg vet: Joen Jens. Dragseth f.c.1758 gm Berte Engebretsdatter Barn: Hans fc 1782 gm Anne Nilsdatter ( mulig datter fra Øfstedahl???) fc 1776 d.1830 barn: Johannes 1808-1889 ( ble gift i Namdalseid -) Usikker på om det var Johannes eller faren som dro til Namdalseid i N- Trøndelag -MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Har du sett på sidene til slektshistorielaget? Adressen er slektshistorielaget.no. Noen av kirkebøkene for Biri er borte, men du kan prøve folketellingene, det hender det dukker opp en del opplysninger der også. mvh sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei Sonja!Takk for hurtig svar - no er ikke jeg akkurat noen kløpper på geografien 'der nede' - hvor kommer snertingdal....biri... inn ???? Ø eller v toten eller noen annet???MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

I flg. bygdeboka for Namdalseid: Stormoen: Hans Jonson frå Biri var truleg første brukaren her. Han var f.o. 1782. Kona hans, Anne Nilsdtr. var f. o. 1776. Anne d. i 1830, og det vart skifte året etter - ingen stor arv just; mannen fekk 4 spd. og 43 skilling, sønene Johannes og Nils 1 spd. og 78 skil. kvar, og døtrene Maren og Ingeborg det halve. Hans gifta seg oppatt m. Sigrid Abrahmsdtr. Stavenbakken, han var 49, ho 47 år g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Og da er vel Jon dp. 06.01.1759 av foreldre Jens Kristensen og Mari Olsdatter Tofsrud en god kandidat! Tofsrud er i samme nabolag som Drogset, og en av fadderne ved dåpen var Agnete Drogset.Jens Kristensen viet 15.02.1745 med Mari Olsdatter Ålset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Tusen takk begge to - så kom jeg noe videre :-) Er det forresten noen bøker om denne gården??? Hva heter evt den/de??? Tusen takk igjen :-)MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Herberg

Biri Bygdebok bind 3 omhandler gards- og slekthistorie. Den kom ut i 1952. Når det gjelder ditt spørsmål må jeg først få vite hvor du har Drogset-sporet fra. Jeg har nemlig en helt annen løsning når det gjelder Hans Jonsen som flyttet til Trøndelag i 1821. Hans sønn Johannes, f 1808 er antagelig født på husmannsplassen Sigstadsveen i Biri hovedbygd. I kirkebøkene finner jeg ingen Hans Jonsen med Jon Jensen Tofsrud som far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Hvis dere kikker i slektslistene under Gjøvik på www.slektshistorielaget.no finner dere disse.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Personlig har jeg ingen formening om hvem som er foreldre til Johannes Hansen eller Hans Jonsen i Trøndelag. Mitt innspill var kun et forsøk på å identifisere den Jon Jensen (Drogset) som ble g.m. Berte Engebretsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Joen Dragset hadde jeg vel ikke som helt sikkert - men det som er sikkert er ihvertfall at Hans Joensen f.1782 ble gifte med Anne Nilsdatter 1776 d.1830 (hvor kom hun fra???) de hadde sønnen Johannes f.1808 - de reiste til Namdalseid. Da er dette med koblingen Jon Drogset til min Hans vært en for nsart konklusjon...... så da er det vel sporet på Sigstadsveen jeg må følge... Takker for din observanghet Bjørn....MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Herberg

Hans Jonsen, dpt 1901-1783 i Biri kirke, av foreldre Jon Nilsen Stumliødegaarden og hustru Mari Larsdatter, faddere fra Biri hovedbygd og Øverbygda hvor Stumliødegaardene ligger. FT 1801 var han tjenestegutt under garden Nord-Hegge i Biri, og ved døtrenes fødsel var han husmann i Sigstadsveen under Sigstad ved Biri kirke. Han giftet seg med Anne Nielsdatter Øfstdal, født 1776, rundt 1807 (kirkebok mangler 1789-1814). De fikk barna: Johannes f 1808, Niels f 1811, Marie f 1206-1814 og Ingeborg f 0303-1817. Familien er registrert utflyttet til Trondhjems Stift i 1821. Jon Nielsen ble viet i Biri krk 2207-1774 med Mari Larsdatter. Han nevnes som inderst på Bjørke i 1774, og som husmann i Stumliødegaarden fra 1779-1783. De hadde minst 3 barn: Berte f 1774, Niels f 1779 og Hans f 1782/1783. Jon Nielsen kan være den som er døpt i Biri krk 2404-1740, sønn av Niels Ekeren. To av fadderne kommer fra Bjørke (Bjerle). Mari Larsdatter kan komme fra Skjønsbyhagen, datter av Lars Larsen (d 1782) og Eli Eilertsdatter. Maris bror, Eilert f 1749, var forlover, dessuten brukte han en av Stumliødegaardene til 1783. Dette og evt mer kan du finne på Bør dobbelsjekkes. Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei igjen Bjørn!Tusen takk for opplysningene - da er jeg på rett spor igjen sjø!!MVH, Gurli :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.