Gå til innhold
Arkivverket

[#15269] Frillebarn


Gjest Anne Berit Finstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Berit Finstad

Hva er et frillebarn?, har kommet over det i min slekt på første halv del av 1800 tallet. Mvh.Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Kan da begynne med hva leksikon sier:Frille gammelt ord for (særlig om gift manns) elskerinne.Frillebarn skulle da bli et barn født av en elskerinne der faren er en gift mann.Men det finnes kanskje andre tolkninger.vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei Anne BeritVed et oppslag i leksikon betyr frille: eldre norsk betegnelse for elskerinne.Mvh. Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingröd

Et frillebarn er et barn av en gift man og hans elskerinne, eller hans frille som det het på den tiden. Nå ble jeg nyskjærrig, Anne Berit.mvh, Åse K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

En frille mener jeg var det samme som det vi i dag kaller en 'elskerinne'. Da er det vel kanskje ikke så vanskelig å tenke seg hva et frillebarn er.mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Berit Finstad

Hei. Jeg har et spørsmål til ang. frillebarn.Var det vanlig på 1800 tallet å sette foreldre til et frillebarn i fengsel pga.dette? Mvh.Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Kjenner tilfelle ved 3 gangsfødene at hun ble straffet. Skulle tro at det var med straff for øyet at prestene holdt så nøye telling i kirkeboka på anntall leiermål ved U ægte barn til dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Line Monica Grønvold

Hei Anne Berit m.fl.! Det finnes litt kortfattet lesestoff om straffereaksjonene for utenomekteskapelige barn i Kiils bok om Statsarkivene. Vær oppmerksom på en del aktuell tilleggsinformasjon i fotnoter nederst, bl.a. om leiermål.Selv om de rettslige straffereaksjonene i hovedsak opphørte rundt 1820-tallet for de som fikk barn uten å være gift, ser jeg at en prest har skrevet 'begges første leiermål' når et barn er ført til dåpen så sent som 1888.Forøvrig trodde jeg at benevnelsen 'frille' ikke var i vanlig (eller offisiell) bruk så sent som på 1800-tallet. Men det kan ha vært folk av den gamle skole som skrev dette. Det kunne være interessant å sjekke hva datidens lovtekster sier om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Berit Finstad

Hei. Jeg har et tilfelle i min slekt ,der hvor ei tre barnsmor ble enke i 1862.Noen få år etter får alenemora et barn til,da med sin avdødemanns bror (han var gift ,og hadde små barn da dette skjedde).Begge disse ble satt i fengsel på Kongsvinger,vet ikke hvem som tok seg av det nyfødte barnet ,og de tre andre.Vet hun satt inne ca.2-3 måneder for dette,og det samme med han. Hun døde som en fattiglem. Mvh. Anne Berit Derfor ble jeg nyssgjerrig om dette var vanlig på siste halvdel av 1800 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Line Monica Grønvold

Hei igjen! Dette var en spennende historie - tragisk for menneskene det gjaldt selvfølgelig.Du burde sjekke om det noe sted kan finnes fattigprotokoller (evt fattigforhørsprotokoller eller hjemstavnsprotokoller) for Kongsvinger, og evt stedet hvor disse menneskene kom fra. Enten i et kommunalt arkiv eller statsarkiv.Slike kilder KAN gi interessante opplysninger om personer som har havnet i fattigvesenets omsorg. F.eks. oppgis årsaker til at det gis støtte, der en kommune vil kreve fattigomsorgsbeløp refundert fra en persons egentlige hjemkommune (der de har oppholdt seg de seneste år, før de understøttes av det offentlige).Du kan lese mer om kilder av denne typen på Oslo byarkivs WEB-sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hva med frillene til de danske Oldenburgerne ? I min slekt har jeg funnetMaren Meng, frille til Ulich Fredric GyldenløveMalene frille til Fredrik II OldenburgHilleke Degener frille til Fredrik IDet må jo ha vært mange flere, har noen innspill ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten M. Holterud

Litteratur om emnet: 'Bot eller bryllup'. Dessverre bruker jeg rullestol og boka står på øverste hylle (selvfølgelig), så jeg klarer ikke å tyde forfatterens navn. Så vidt jeg husker, tar forfatteren for seg leiermålene i noen prestegjeld (husker dessverre ikke hvilke) og straffeutmåling i forbindelse med 'forbrytelsen'. 'Ekteskap og kjønnsmoral i Norge' av Einar Hovdhaugen. Denne boka tar også for seg de danske kongenes (og noen dronningers) utenomekteskapelige forhold Mvh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.