Gå til innhold
Arkivverket

[#15270] Hvem har mulighet til kirkeb. o.l. for Ringsaker ?


Gjest Sol Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Haugland

Ulrich Hansen f. omkring 1730 g. m/ Gunilda Nielsdtr. f. ca. 1722 deres døtre: Anne Marie Ulrichsdtr.f.ca.1751 og Helene f.ca. 1760 De kan ha vært bosatt på Ringsaker ?? Kom så til Sogndal i Sogn og Fj. ca. 1786. Kan noen hjelpe meg å finne dem på Ringsaker eller deromkring ? Anne Marie ble sansynligvis g. ca.1782 med Erich Ingebrigtsen (Engebretsen) og Helene g. ca.1790 med Morten Åmundsen f.1750. De ble senere boende i Aurland kommune i Sogn & Fj. Har noen mulighet å finne de rette kirkebøkene eller sette meg på sporet ?? Hilsen Sol Haugland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei ! Joda det finnes en Ulrich Hansen gm Gunhild Nilsdtr som får bl.a. døtrene Anne Marie og Helene i Ringsaker. Han holdt til på en liten plass kalt Danielsberg.Jeg skal se om jeg kan finne noen dåpsdatoer til deg samt vielsen mellom Ulrich og Gunhild.Men jeg må si jeg er veldig overrasket over at disse havnet i Sogn og Fj. på den tiden ! Utflyttingen fra Ringsaker til vestlandet var vel heller minimal på den tiden.Var det hele familien som flyttet ? Og hva var det som fikk deg på sporet til Ringsaker ?Mvh.Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei igjen !Ulrich Hansen Mæliens eie og Gunhild Nilsdtr Bocherudstad eie ble viet 6/11 1761 i Ringsaker krk. Cautionister : Peder Jensen Bocherudstad eie og Ole Madsen ibid.Hedemark fogderi,ekstraskatten av 1762 hovedmanntall 1764; Her finner vi ekteparet som husmannsfolk under gården Bocherudstad, kun barn over 12 år er med i tellingen så ingen barn er nevnt.De benevnes som fattige.I tillegg til Anne Marie og Helene har jeg notert følgende barn Niels,Christian og Johanne. Skal sjekke dåp på alle barna senere.Det virker iallefall som dette kan være rett familie navnelikheten er stor, men jeg er ennå spent på hvordan disse havnet på vestlandet !Mvh.Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Og siden Bokrustad på Ellefsæterhøgda øst for Næroset såvidt jeg vet opprinnelig var en finneplass, så vil det kanskje være en idé å ta en titt på finnemanntallet i statsarkivet på Hamar? (Danielsberg ligger like sørvest for Bokrustad.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Haugland

Hei Else Kari ! Tusen takk for svar, det var faktisk mer enn jeg hadde ventet! Jeg mener du er på rett spor. Du er spent på hvordan disse havnet på vestlandet, kilden til opplysningene er fra bygdebok Aurland II (Aurland komm. i Sogn & Fj.) 'Innflyttet fra Ringsaker'. Anne Marie Ulrichsdtr. ble g. med Erich Ingebrigtsen (Engebretsen) ca. 1782 iflg. samme bygdebok, med merknad 'Dei var frå Telemark (kanskje feilskrift for Hedmark) innflyttet 1788. Jeg syns også det er underlig at de kom så langt østfra, tidligere har jeg sett flere fra Valdres som slo seg ned i S.& Fj. Anne Marie og Erich fikk et barn Ingebrigt døpt (iflg.nye opplysninger) i Vestre Slidre, Oppland 13.06.1784. Hvor de giftet seg vet jeg ikke. Men de kom til sogndal i Sogn & Fj. og senere til Aurland komm. i S.& Fj. Kanskje du finner mer ? Jeg er fantastisk interessert og takknemlig for hjelpen! Hilsen Sol Haugland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Haugland

Til Per Håkon Christiansen. Tusen takk for opplysningen om finnemanntallet på Statsarkivet på Hamar! - Men jeg er litt for langt vekke fra Hamar, vet du hvordan jeg kan få hjelp til å se dette finnemanntallet?Hilsen Sol Haugland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei igjen ! Skal se hva jeg kan finne av opplysninger om denne familien, ellers kan jeg godt forestille meg at Ulrich egentlig kommer fra et annet sted enn Ringsaker. Navnet Ulrich er mildt sagt uvanlig herover. Gunhild derimot er nok herifra,hun er nok født på en plass under Bokrudstad, kanskje nettopp Danielsberg. Det finnes en Marte Nilsdtr 'Danielsveen' som godt kan være søster av Gunhild, samt en Nils Danielsen Bokrudstad(Ikke bruker,heller i tjeneste der) som gifter seg med Anne Nilsdtr. denne Nils kan være sønn av den Daniel som har gitt navnet til Danielsberg.Skal se hva jeg finner ut av dette. Desverre finnes ikke kirkebøker for Ringsaker lenger tilbake enn 1734.Selve brukerne på Bokrudstad er takket være skifter kjent fra midten av ca 1600 og frem til den ble kjøpt av Christian Handingmann. Men dette er egentlig uinterresant for deg for jeg tror ikke Gunhild kom fra selve gården, navnet Nils har ikke vært i bruk der det jeg kan se. Mvh.Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Haugland

Hei igjen Else Kari! Syns jeg må nevne at Ulric og Gunhild's datter Anne Marie Ulricsdtr.'s barn (med Erich Ingebrigtsen) hadde barn med navn Christian f.ca.1782, Ingebrigt f. 1784 , Gunhild f.1786, Kari f.1788, Anna 1790, John 1792, Ulrich 1794. Dette med tanke på hvem de var oppkalt etter. Mvh. Sol Haugland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei Sol !Da har jeg fått sjekket dåpen til Ulrich og Gunhild`s barn.De hadde følgende barn døpt i Ringsaker krk.1.Helene dpt 10/1 1762 på Bokrudstad eieFaddere: Ole Hansen Sørhougen,Jens Pedersen Nordhougen,Jens Rasmussen Nordbruget,Inger Rasmusdtr Sørbruget,Ragnil Hansdtr Nordhougen.2.Christian dpt 24/6 1764 på Bokrudstad eieFaddere: Gunder Torstensen Prestegaards eie?,Haavel Jensen Bokrudstad,Hans Olsen Sveen eie Mari Christensdtr.Bokrudstadeie,Inger Madsdtr Korperud eie i Wardal ! (Kan være et spor å følge opp)Begravet 26/7 1769 Christian Ulrichsen Danielsberg 4 år.3.Anne Marie dpt 8/9 1765 Bokrudstad eieFaddere : Ole Madsen Bokrudstad eie,Michel Xstensen Fleskerud,Jens Pedersen Bokrudstad eie,Mari Xstensdtr Bokrudstad eie,Anne Joensdtr Nedreaas eie.4.Johanne dpt 8/3 1767 Bokrudstad eieFaddere:Gulbrand Olsen Sagen,Ole Madsen Bokrudstad eie, Gulbrand Gulbrandsen Sagen,Mari Xstensdtr Sagen,Kari Thomesdtr Sagen. (Gulbrand Olsen og Kari Thomesdtr Sagen er mine 4xtippoldeforeldre)5.Niels dpt 20/3 1768 i DanielsbergFaddere: Jens Pedersen Danielsberg,Michel Andersen Afseth eie,Niels Olsen Bye eie,Anne Jensdtr Aastad eie,Marte Nielsdtr DanielsbergBegravet 2/4 1768 Niels Ulrichsen Danielsberg 3 uger.6.Niels dpt 15/5 1769 i DanielsbergFaddere: Anders Michelsen Afseth eie,Jens Pedersen Danielsberg,Lars Larsen Amb,Marte Nilsdtr Danielsberg,Ingeborg Syversdtr Bøfresveen.Alle barna er født på Danielsberg selv om det skrives Bokrudstad eie, Danielsberg var et 'Bokrudstad eie'.Jeg sjekket om Anne Marie kunne ha giftet seg og fått sitt første barn med Erik Ingebrigtsen i Ringsaker men det var negativt. Ellers ser vi at Anne Marie var født i 1765, hun var ganske ung da hun fikk det første barnet !(1782) Du har kanskje funnet dødsfallet hennes ? Hva slags alder oppgis det der ? Alderen ved ft 1801 er nok feil, men det er jo ikke akkurat sjelden.Helenes alder stemmer ganske bra.Jeg ville prøvd å se kirkebokinnføringen av dåpen til sønnen Ingebrigt i Vestre Slidre, det kan stå endel opplysninger der.Verdt å sjekke.Ulrich sitt opphav blir nok ikke lett å finne ut av, han kan komme hvorsomhelstfra!! Samtidig på Bokrudstad eie er en Widerich Petersen som 18/4 1776 blir gm Anne Nilsdtr, som iallefall er datter av Nils Danielsen , hun ble dpt 1/11 1753 og beg.17/1 1787 33 år. Ulrich Hansen er fadder for deres barn. Widerich er også veldig uvanlig herover, kanskje kom disse to karene fra sammesteds,flyttet til Ringsaker hvor de giftet seg med hver sin søster?Den tidligere nevnte Nils Danielsen Bokrudstad eie kan være far til Gunhild, han dør på Bokrudstad eie og begraves 11/11 1775 78 år.Altså f ca 1697. Siden Gunhild sies å være f ca 1822 kan hun være hans datter.Kanskje i et tidligere ekteskap?Men dette blir mest spekulasjoner siden vi ikke har noen kirkebøker for den tiden Gunhild ble født.Og noen skifte er det ikke etter disse husmannsfolka.Sjekk sporet du har i Vestre Slidre kanskje det kan gi deg nye opplysninger.Mvh.Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Solfrid Haugland

Hei igjen Else Kari ! Takk for gode opplysninger i 2003. Jeg har ikke kunnet prioritere slektsarbeide på lang tid. Men har prøvd med nye innlegg i Brukarforumet, bl.a. nr. 31400. Mvh. Solfrid Haugland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.