Gå til innhold
Arkivverket

[#15271] Asle Lassesen født i Ål ca 1732?


Gjest Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Olsen

Jeg er ute etter informasjon om Asle Lassesen som ifølge mormonerarkivet døper en sønn Nils Aslesen 29 september 1764. Ifølge dat samme arkiver dør denne Nils på Bjekeseth i Bamble i 1837. Der dør det en med dette navn i 1837, og han er min stammfar. Jeg har aldri greid å finne hans opphav. Er det noen som kan bekrefte at hans sønn Nils flyttet til Bamble? Er det noen som har noe informasjon om denne Asle Lassesen? Hvem var han, hvor bodde han, hvor kom han fra, eventulet når døde han (med tanke på eventuelt skifte)? mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg vet ikke om jeg kan hjelpe deg, men det nærmeste jeg kommer på søk i FT-1801 er en Asle Larsen som er 63 år og bodde i Stave. Han var da gift med Liv Embriksdatter. Jeg har Aal Bygdesoge bind 3 og 4 som fjernlån akkurat nå, og på side 439 i bind 4 finner jeg: Asle Larson under Nørdre Stave. Det er oppgitt at han var født ca 1739, og at han var gift med Liv Embriksdatter. Det kan være mulig at det er samme person som den som du oppgir ble født i 1732, og Larsson og Lasseson kan ha blitt forveklset Bygdeboka oppgir at han bodde på Nestgard i Hol. Han og kona hadde 3 sønner og 2 døtre, og det var skifte etter han i 1818. Det var skifte etter Liv i 1831. Boet var 18 spesidaler. Asle hadde Oppigarden-Nos en tid, og i 1787 kjøpte han Nørdre Rime til sønnen Lars. Asle solgte Stave i 1806 for 1100 riksdaler.Asle kjøpte Oppigarden i Nos i 1784, for 340 riksdaler. Asle hadde også en sønn som het Embrik, men ingen Nils er nevnt. Imidlertid er det stort sett bare brukerne som er nevnt i bygdebøkene for Ål.Ellers mener jeg å ha sett lister over utflyttede fra Ål på nettet, men jeg finner det ikke igjen. Mener at det kanskje var Tor Waraberg som hadde lagt ut dette.Hadde jeg visst dette for 2 uker siden, så kunne jeg ha slått opp dåpen til Nils i ca 1764, men nå er den mikrofilmen innlevert(ministralbok for Ål 1744-1769 på mikrofilm HF-417). Det står ofte mer på mikrofilmer over kirkebøker, enn det står i 'Familiy seach'. Har mikrofilmen fra 1771-ca 1830 enda, men får ikke sett noe før Torsdag på biblioteket. Skulle jeg komme over noe i bygdebøkene og kirkeboka, så sier jeg ifra her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei Du skal ha mange takk for hjelpen så lenge. Når det gjelder det jeg fant i mormonerarkivet står det også at Asle døper ei jente som heter Kari 9 april 1758, videre Knut 25 november 1759, så Joran 26 juli 1761, så kommer Nils som jeg har nevnt og så den siste som står der er Kirsti døpt 5 mars 1767. Alle skal være døpt i Ål. mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei Jeg finner i mormonerarkivet at Asle Larsen og Liv Engebretsdatter giftet seg i 1769. De står i folketellingen som gift 1. gang begge to. I forhold til de barna jeg har på denne Asle Lassesen er de født fra 1758 til 1767. Derfor ser det ut til at de giftet seg for sent til å være de riktige foreldrene? mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Har nå fått noe innformasjon fra Thor Warberg. Denne Asle Lasseson Skarsgard var en falskmyntner fra Ål, og dersom dettte fra mormonerarkivet stemmer så er min stammfar Nils Aslesen sønn av denne falskmyntneren. Asle Lasseson vokste opp på Skarsgard og budde i Kvinnegardhagen da han giftet seg med Kari Halvorsdatter Kvinnegard. Asle ble dømt til livstidstraff sammen med sin bror Guttorm i 1766. Er glad for all informasjon ang denne familien. (Aner, hvor ble barna av, flerer barn, datoer osv.) mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.