Gå til innhold
Arkivverket

[#15278] Tydning/forståelse av innføring i Skjeberg KB


Gjest Magne Grasto
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Grasto

Under registrering av deler av Skjeberg KB, under døpte, har jeg kommet over forkortelsen: 'Afgl.'. Dette kommer umiddelbart før farens innførsel.Ved oppslag i FT1801, ser ikke farens navn ut til å stemmme, kan det ha noe med det å gjøre?Den aktuelle innførsel er som følger: s. 18, nr. 18. (Året er 1797).Håper noen kan gi meg en pekepinde om hva jeg skal legge i dette.Mvh,Magne Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

En liten tilleggsopplysning:I FT1801 står det at det er både Hendrik Christensen og Inger Evensdatters første gifte.Det virker da som det er en feil en av stedene. Spørsmålet er da om forkortelsen i KB antyder noe i retning av dette på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Magne!Dersom l-en din ikke er en helt vanlig l, men ligger litt midt på og nedover (om du tenker deg linjenettet fra barneskolen hvor f.eks. p lå i første etasje og i kjelleren, og b i første og i annen, ligger denne kanskje litt i alle tre) og kanskje til og med har en liten krummelure mot høyre, så er dette en vanlig endelse på forkortede ord.'Afg' i denne sammenhengen kan jeg uansett egentlig ikke tenke meg betyr noe annet en 'afgangen', altså avdød? I så fall må det være folketellingens informasjon om antall ekteskap som er gal etter hva jeg forstår. Men kanskje noen andre har bedre innspill å komme med?Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Takk for innspillet Marius! Skal se om jeg får skannet den inn og lagt en link til den en av de neste dagene.Hilsen MagneHils folket Marius!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.