Gå til innhold
Arkivverket

[#15281] Folketellinger i USA


Gjest Nina Stenvall
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Stenvall

Mon tro om noen kan hjelpe meg her..Det gjelder en familie Dahlgren, opprinnelig fra Sverige. Tre søsken reiste til USA, men det ser ut til at de dro på forskjellig tidspunkt.1. Anders Dahlgren, f. 1869, reiste sannsynligvis fra Oslo 1889 med Pullman (Chicago??) som bestemmelsessted. Han forble ugift så vidt jeg har forstått. Finnes han i noen folketelling?2. Hilma (Helma?) Dahlgren, f. 1873. Var antagelig allerede gift med Per August Malsin(?)eller Matson Thornlund og reiste da fra Oslo 1903 med Chicago som bestemmelsessted. To av barna så ut til å være født da. 4 døtre: Ruth Bergljot (f. 1900), Anna Solveig, Edith og Esther. Bare Edith (født etter 1903?) giftet seg - med en som het Kelly. Sønn: Georg Kelly. Jeg har adressen hans i Illinois. En slektning har prøvd å få opplysninger fra ham, men han har ikke hørt noe mer.. Tenkte jeg ville få 'sjekket' folketellingene før jeg eventuelt tar kontakt. Hilmas mor, Lena (Lina?) (Svensdotter), reiste sammen med denne familien. Kan jeg få plassert noen av disse i folketellingene??3. Anna Sofie Dahlgren, f. 19. april 1882. Jeg vet ikke om det kan være henne jeg finner på Ellis Island, ankommet 19. juni 1904, 23 år gammel. Hun oppgir i så fall at hun skal til sin bror i Minneapolis, men jeg kan ikke skjønne annet enn at brorens navn der står som A. Blom!! Forbokstaven stemmer, men... Hun skal ha giftet seg med en Swanson - enkemann med mange barn.Stedet (byen?) Clemme i Iowa er et stikkord når det gjelder denne familien. Ønsker bekreftelse på at noen har bodd der..Meget takknemlig for hjelp!!Hilsen Nina Stenvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Familien kommer fra Tisselskog i Dalsland i Sverige. En annen søster, Kristina Dahlgren (min manns farmor), ble født i Dalen, Tisselskog, 30.03.1864. Hvor Thornlund kom fra, vet jeg ikke... Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Have you seen August Thornlund, #163335, d 1928-11-20, Cook, Norwood Park Twp, in the IL index, his cert, obit and a cemetery visit might help, but perhaps someone has already done this? A Robert, d 1947-6-29, in Rockford might be related. Only Thornlunds in that index. For a small fee records from Pullman can be obtained, first get a 'free' --for postage-- lookup of the surname, his birth date and exact place will help; see www.rootsweb.com/~ssghs/pullmanquick.htm (i do not understand the 'lenke' business--sorry) Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Nina Beth! Ordet Lenke kommer frem dersom linkene blir lange og skaper problemer og lager breeeeeede skjermbilder. Så den søte lille 'lenka' du har lagt der, blir ikke 'lenke'....Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Nå får jeg problemer med å henge på.... Finnes ingen av personene i noen folketelling slik at vi kan få fastsatt bosted? Når det gjelder August Thornlund, så kan det selvfølgellig være han jeg har omtalt som Per August. Oversikten det er referert til hvor han står som død - ligger den ute på nettet?? Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Nina! Hvis du går på 'nyttige lenker' nederst på disse sidene, finner du Illinois Death Index.Du må huske på at der vi leter, er det amerikanere, kinesere og indere som har indexert håndskrevne ting. Dette kan ødelegge de vakreste navn, det kan jeg kavere for!Hva vet du om 'Clemme' som jeg ikke kan se er noen by/sted i Iowa, kan det være Clemont?Det eneste jeg får opp på Ancestry ved søk på Thornlund, er fra SSDI: SSDI Search Results Viewing records 1-4 of 4 Matches BERTHA G THORNLUND Request Information (SS-5) SSN 537-22-0586 Residence: 98270 Marysville, Snohomish, WA Born 23 Dec 1899 Last Benefit: Died 30 Jun 1989 Issued: WA (Before 195)--------------------------------------------------------------------------------ESTHER S THORNLUND Request Information (SS-5) SSN 163-03-8492 Residence: 60148 Lombard, Du Page, IL Born 24 Aug 1905 Last Benefit: Died 11 Jun 1995 Issued: PA (Before 195)--------------------------------------------------------------------------------ESTHER THORNLUND Request Information (SS-5) SSN 359-42-7173 Residence: 61108 Rockford, Winnebago, IL Born 7 Aug 1893 Last Benefit: Died Mar 1979 Issued: IL (1965)--------------------------------------------------------------------------------RUTH THORNLUND Request Information (SS-5) SSN 319-09-1892 Residence: 60148 Lombard, Du Page, IL Born 4 Aug 1900 Last Benefit: Died 21 Jun 1988 Issued: IL (Before 195) ------------------------------ Fra Washington Death Index: Washington Death Index 1907-1996Name: Bertha G Thornlund SSN: 503-10-1808 Place of Death: Marysville Residence: Marysville Age: 89 years Gender: F Date of Death: 30 Jun 1989 Certificate: 015588 View Full Context -------------------------------------------------------------------------------- Washington Death Index 1907-1996Name: Axel P Thornlund Place of Death: Snohomish Age: 53 Gender: M Date of Death: 11 May 1952 Certificate: 9191 View Full Context og fra Florida Death Index: Florida Death Index 1877-1998Name: Esther O Thornlund Certificate: 23451 Place: Levy Race: W Death Date: 19 Mar 1979 Birth Date: 31 Aug 1893 View Full Context---------------------Denne kjenner du jo til:Elmhurst Press (Elmhurst, Illinois) Obituaries, 1988-98Kelly, Edith D. maiden name: Thornlund, Edith D. Død: 9/11/96 Her kan du få tak i obituary, Description: Lying just outside of Cook County and the Chicago area, Elmhurst, Illinois is located in DuPage County. This database is an extract of death notices that appeared in the Elmhurst Press between 1 November 1988 and 31 December 1998. More than 13,600 entires are included in the list. Researchers will find the information necessary for locating an obituary, including the date the obituary was featured.-------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Burde selvsagt ha tenkt på denne muligheten: Thornland, August View Image Online Age: 56 Year: 1920 Birthplace: Sweden Roll: T625_311 Race: White Page: 8A State: Illinois ED: 568 County: Cook Image: 0521 Township: Chicago ------------ Både frua og barna levdeDet står ikke noe du ikke vet der, de bodde i 10545 La Salle Street, den er så dårlig i kopien at det ikke er noe vits å bruke tid på å legge den ut. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Puh! Ikke rart det er vanskelig å finne!I 1930 bodde de på samme stedet, men August er nå død. SÅ, den AUgust Thornlund som Roger fant, er det verdt å bestille dødsattest for!Hilma og jentene Ruth, Ester og Edith bodde i samme gata, men Anna har flyttet hjemmefra. Ellers hadde de radio, og det er jo fint!Hilma eide sitt hjem, som var verdt 5000$ og det er jo ikke gæli!Dette er nemlig slik hun er indexert: Thornlernd, Helmar View Image Online Age: 56 Year: 1930 Birthplace: Sweden Roll: T626_430 Race: White Page: 11B State: Illinois ED: 384 County: Cook Image: 0251 Township: Chicago Relationship: Head...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Her var det mye informasjon!! Takk og takk.... Jeg må bruke litt tid på å gå gjennom dette, men kommer sikkert tilbake med flere spørsmål.. Du har vært utrolig hjelpsom, Laila!! Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Her is some info about Anders, his wife Amy died Feb 25, 1932 and is buried in Mt. Olive in a family plot so a visit might 'turn up' others! She was born April 6, 1891 in Chicago to Thomas and Caroline Johnson of Norway(no location given). She married about 1923. So you know how to order obits? Lived at 3011 Wilson Av. Anders goes by the name of Andrew. About Edith, she was born Feb 11, 1912 and Esther on Aug 24, 1905. The sisters did not have regular birth certs, but these 2 obtained 'delayed series' certs together, perhaps to obtain passports? I ordered LDS film for Augusts death and also his obit. Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hi Roger! I wondered how long it would take before we saw you here :o) Great information, confirmed that we had found the right Ester in the SSDI!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

(Først en hilsen til Laila: Du 'skjøt blink' med opplysninger om Tjessem-familie i USA. Jeg har fått svar på brev og mange opplysninger.. TUSEN TAKK! Legger nok ut på nytt i forumet her for å prøve å finne noe av det jeg fortsatt mangler....)Så takk til Roger. Regner med at du skjønner norsk - ellers får noen korrigere meg.... Jeg kan ikke få Anders på plass... Hvis det er han Laila fant i folketellingen for 1910 (og det kan stemme med fødselsåret hans og med fødselsåret til moren, bortsett fra at hun har fått et annet fornavn....)har han tre barn født mellom ca 1893 og 1897. Jeg kan ikke klare å tyde om det står at Anders der er enkemann.. Så får jeg vite at han giftet seg med Amy ca 1923. Da må jo det i tilfelle ha vært ekteskap nr. 2. Her trodde vi at han ikke hadde vært gift, og så skal han ha vært gift to ganger???Og så svar på spørsmålet til Roger: Nei, jeg vet ikke hvordan jeg bestiller 'obits'...Når det gjelder søster til Anders, Anna Sofie Dahlgren, f. 19.04.1882, vet jeg ikke hvor jeg kan lete for å finne hvor det ble av henne.. Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

NIna, Roger leser egentlig ikke norsk, han bare 'gjetter seg frem'. Så hvis du vil at han skal skjønne hva du virkelig sier, bør du skrive engelsk. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

I would like to say thank you to Roger for your information!!You asked if i know how to order obits, and then I must say that i don´t know!! I´m quite new 'in this game', and I´ve just started looking for relatives in USA. If it´s MY Anders you found - did he marry twice??? In US 1910 census he has three children born between 1893 and 1897, if I´ve read the right names in the list Laila sent over...Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Hi Nina-- i will look at some film, fiche and some online databases, i think that Amy is a longershot! She is with her family (parents,siblings) at Mt. O; so no help there. Anders is widower by 1910, that Lena is a Widow also, someones mother-in-law at age 66? Are the names Albert S, Ana M, and Paul W? I need confirmation of the spellings, please. Ana should be in Pullman records, i would ask a name seach for all of them, as the boys might have worked there awhile also. Perhaps a marriage record for Ana, from 1910-1919, can be found. Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Hi Roger! It´s fantastic that you will help me to find this family. You asked for Lena - widowed at age 66. She´s the mother of Anders. I really could not read her name. I thought Kaisa was the name in the list, but Lena is right!!! She´s born 1844 in Dalsland in Sweden and emigrated from Oslo to Chicago 1903 with a daughter and her family (Thornlund).I´m sorry I can´t confirm the spellings of the children´s names. We didn´t know that Anders was married at all, so we have never heard about any children... As far as I can read out of th list it must be Albert S and Paul W, but I can´t read the girl´s name... I thought it could be Dora M, but I really don´t know! Is it possible to find out when Anders died and to whom he was married first??Anders had another sister emigrating from Sweden (?) probably in 1900. She went to her brother in Kensington (?) in Illinois. Her name is Anna Sofie Dahlgren, 1882-1959. She married ? Swanson (Swedish) - a widower with many children. I think they lived in Clemme in Iowa. How can I find that family?? It´s possible that Anna´s mother Lena lived with them until she died in 1929.Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Do you know Lena's full name and the date she died in 1929? Maybe an obit can be found for her. Same for Anna, i'll have to scratch my head for awhile, so far i'am not sure where Clemme is (have you an idea about where in the state?) Same of Kensington--that could be an area now in Chicago--on the south side, close enough to Pullman. Paul W.,age 34 is in the 1930 census,(Milwaukee, WI) married to Violet, age 30; daughters Dorothy and June?. I found them in SSDI, he is born 19 april 1896 and dies 23 jan 1979, and she born 9 april 1900 and dies Jan 1976? Her date is likely the reported date, which can be weeks/months after the fact; i will try to get obit lookup help in South Carolina, where they were living in retirement. Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

I believe you are right, 'Ana' is really Dora M. Opps, the Kensington brother is Anders!! I have only 1 possible marriage in the IL index, 1890, to Augusta Fern, i will do a film lookup to check the ages and then try for the church records, we will see. Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Found Clemme, actually it is Klemme, Hancock county, Iowa. I've started by asking for obit help. I've also asked the Charleston County Public Library (SC) for obit lookups. Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

From the Lombard Public Library: Ruth and Ester are buried in Oak Hill Cemetery, Chicago; Brust FH in Lombard handled the arrangements. There is an Edwin Johnson, George Kelly has a son George T. Kelly, Anna is Ann Streit, (born 5 april 1901? in the SSDI), at least 15 in the family living in 1995. How do you want to handle 'first contact'? Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.