Gå til innhold
Arkivverket

[#15282] Teglverk i Eiker


Gjest Nina Stenvall
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Stenvall

Farmors bror skal ha vært bestyrer(?) på et teglverk i Eiker. Navnet hans var Christen Thoren Aamodt (1854-1918). Ett av barna, Sofie, ble født i Eiker 17. mai 1896, så det må ha vært omtrent på det tidspunktet.Hvilket teglverk kan det være snakk om? Håper noen kan hjelpe med å finne ut dette for meg.Hilsen Nina Stenvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Hei! Vil det si at det kun var et teglverk i Eiker og at det het 'Daler'??? Det er ikke noen personnavn der?? Nina S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg søkte på inneholder bokstavene 'teg' i Øvre-/Nedre Eiker 1900 innefor 'yrke' og 'gårdsnavn'. Jeg fikk opp en masse folk som jobbet på teglverk, men kun et navn som henspeilet på et.Slik jeg har forstått det fantes det nok et teglverk som het 'Daler', men om det også fantes andre vet jeg ikke.Du kan jo kontakte lokalhistorielaget, de kan sikkert svare deg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Jeg er ikke så godt kjent med teglverk på Øvre Eiker, men på Nedre Eiker kjenner jeg til teglverk på følgendegårder. Bjørhus, muligens nedlagt innen århundreskiftet, Solberg, muligens nedlagt innen århundreskiftet, Solberg/Killingrud, Åserud, Langesøy, Fallagsøy, Daler.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Reidar Lund ga på begynnelsen av 1990-tallet en gang ut en bok kalt 'Teglverkene på Nedre Eiker'. - Det kan jo være en mulighet - en annen er å ta kontakt med Eiker Historielag el. andre historiske prosjekter I Eiker via denne adressen:www.eiker.org/Var Christen i Eiker ved tellinga i 1900? Og ved dåpsinnførsel i 1896 kan det vel også bli sagt noe som kan henspeile på et av teglverkene. Er denne dåpsinnførselen sjekket?Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Sofie Elisabeth er født på Langesø - artikkel her: http://www.eiker.org/Arkivet/tekst/tegleverk.html hun ble hjemmedøpt og dåpen stadfestet i Nedre Eiker kirke 7. juni 1896 - foreldre: Agronom Kristian Toren Aamodt (født 1855) og hustru Anne Marie Guldbrandsdtr. Taugl (født 1858) - faddere: Enke Sigrid Taugl, Søndre Odalen, ug.kv. Agnes Melstrøm, Søndre Odalen, Ole Taugl S.Odalen, Otto Melstrøm, Halvor Gothaug, Telemarken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Takk til dere som har svart og har kommet med nyttige opplysninger!!Ettersom Sofie ble født på Langesø, var det nok der faren arbeidet. Men det er vel tvilsomt om han var bestyrer på stedet.. Ser i artikkelen at det var en enke som drev verket da, så han kan jo ha hjulpet henne??Familien ble ikke boende på stedet. I 1900-tellingen er de 'på plass' i Sør-Odal.Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.