Gå til innhold
Arkivverket

[#15283] Hvor var min fars mor ved folketellinga i 1900?


Gjest Astrid Gran Skjæret
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Gran Skjæret

Jeg har forsøkt - gang på gang på gang - å finne ut hvor min bestemor var ved tellinga i 1900. Hun har brukt flere forskjellige etternavn: Kristiansen, Hansen og Sundby. Fornavnet var Helga Amalie - Helga ble vanligvis ikke brukt. Hun ble født i 1882 i Enebakk. Foreldrene hennes bodde i Kristiania i 1900, men hun er oppvokst hos besteforeldrene i Enebakk. Jeg kan vanskelig tenke meg at hun har vært andre steder enn i Akershus, Østfold eller Oslo. Hun var ikke gift i 1900. Kan noen hjelpe meg??? Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Du kan prøve kirkebøkene for Enebakk også under konfirmasjonen f.eks , det blir hvel litt før 1900? hilsen Egil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Ninas funn ser ut til å være en god kandidat til å være rette person selv om ikke alt stemmer med dine opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei NinaDen Helga Sundby som du har funnet var min bestemors tremenning.Hei EgilJeg vet alt om min fars mor, bare ikke hvor hun var i 1900 og det skulle jeg så gjerne ha funnet svar på.Hei Vidar og HansMoren het Mina Kristine Andreasdatter, født 27. oktober 1858 på Sundby i Dalefjerdingen i Enebakk. Hun giftet seg 10. januar 1881 i Enebakk kirke med Hans Christian (Kristian)Hansen fra Aarsrud i Dalefjerdingen i Enebakk, født 11. februar 1853. Mina døde 24. januar 1924 på Mysen tuberkulosehjem i Østfold. Kristian døde 11. april 1919 i Trøgstad. Mina og Kristian flyttet til Kristiania, fra Enebakk, i 1896. Før det var han garver og hun drev butikk i Ytre Enebakk. I Kristiania bodde de i Etterstadgt. 19 på Vålerenga. Også ved 1900-tellinga.Besteforeldrene (morens foreldre) het Andreas Olsen Sundby og Anne Marie Olsdatter. Andreas bodde på Glende i Dalefjerdingen i 1900 i sammen med tre døtre.Jeg tror imidlertid ikke at noe av dette kan være til hjelp for å finne min bestemor i 1900. Det kan vel hende at hun er falt utenfor alle tellinger. Hun dukker opp i Etterstadgt. 19 i 1904, da som Amalie Hansen. Hun gifter seg i Kampen kirke 30.9.1906.Takk for alle forsøk på å løse denne gåten.Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Astrid, jeg tror du har henne i Moss. Amalie Hansen tjenestepige på S/S f. 82 men det står ikke hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei Hans. Jeg har også sett Amalie Hansen i Moss. Saken er imidletid den at bestemor var svært redd for alt som hadde med båter og sjø å gjøre. Derfor har jeg vanskelig for å tro at dette kan være riktig person. Dessverre står det ikke hvor denne Amalie er født. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Astrid! Kan det være at det skjedde noe på den båten, som gjorde at hun ble redd? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Amalie i Moss høres jo interessant ut [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00104&variabel=0&postnr=8761&fulle=true&spraak=n>Lenke , men denne Julie er jo hennes mor og da er det vel ikke henne heller.-----Et sted må hun være. Her er ei Konstanse Amalie Kristiansen f. 1883 i EnebakkLenke Man kan aldri vite. det kunne jo være slik at hun selv ikke var tilstede på tellingsdagen og at noen oppga feil navn. Optimist jeg :-)Og her en annen kandidat som du må sjekke ut nøyaktig fødselsår på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Litt utenfor saken, men denne Julie jeg henviser til var omgangskone. Hva i all verden var det? Selskapsdame?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei Laila Egentlig tror jeg ikke det. Jeg kjente bestemor godt, hun døde i 1970. Dersom hun hadde jobbet på båt, tror jeg sikkert at hun hadde snakket om det. Hun satt hele dagen i vårt (mine foreldres) kjøkken og snakket om livet sitt og slekta si og jeg var så lei av å høre på alt dette slektspreiket.(!) Tenk så mye jobb hun kunne ha spart meg for!! Vel, vel, jeg var ung og dum den gangen. Jeg tror vel helst at hun har vært i Oslo på den tiden, eller kanskje hun var på vei fra Oslo til Enebakk? Det tok lang tid å gå den veien, kanskje hele det døgnet folketellinga ble foretatt?! Det er bare så utrolig irriterende at jeg ikke kan finne ut av det! Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Nina. Nei, jeg er enig med deg, Amalie i Moss er det nok ikke. Helga Kristiansdatter på Bjerkeflaatten er 'broderdatter' til Olai Syversen. Ingen av foreldrene hadde en bror som het Olai og Syversen er ikke noe kjent navn i familien. Konstanse Amalie er i så fall den eneste mulige jeg kan tenke meg. Takk for iherdige forsøk.Laila Jeg har aldri hørt at bestemor har tjent på Barbøl, så det tror jeg ikke kan være rett person.Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Her Lenke er en Anna Sundby, født i Enebakk i 1882, husholdningslærling på Søndre Omberg, men med 'sedvanlig bosted' Sundby i Enebakk. Hvis fornavnet er feilskrevet, så er det jo en kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Astrid: jeg tror du må begynne å sjekke ut origianlkildene. Å si at jeg 'tror ikke' er ikke godt nok. Det er mange feilkilder i folketellingene så du skal ikke se bort fra at en av kandidatene kan være din farmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hva med Hanna Christians. f. 1882 Enebak tjenestepike som bor i Brinkens Gade 19 i Kristiania i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei alle sammen Tusen takk for alle forsøk på å hjelpe meg. Anna Sundby på Omberg kan kanskje være en kandidat. At Hanna Christians. kan være en feilskriving er selvsagt også mulig.Når deg gjelder Constanse Amalie Kristiansen, født i 1883, så bodde hennes i foreldre i samme hus som mine oldeforeldre i Ytre Enebakk og de var begge faddere for henne.Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei Astrid! Kanskje din bestemor var på et av de stedene som det mangler lister for i 1900-tellingen? Sørgelig, men mulig. Hilsen Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Dessverre hender det at vi må gi opp, selv om det er aldri så irriterende og sørgelig. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.