Gå til innhold
Arkivverket

[#15287] Johan Henrik Ludvig Meier ( Danmark ) gift i 1889 i Akershus, Oslo


Gjest Per Toni Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Toni Hansen

Johan Henrik Ludvig Meier ( født i 1863 i Navr Sogn, Ringkøbing, Danmark) blev gift med Lise Marie Larsen ( født i 1857 ). Ægteskabet blev indgået i Trefoldighetskirken i Akershus, Oslo d. 27. januar 1889. Jeg søger oplysninger om deres liv i Norge : børn, bopæl, Lise Marie Larsens familie etc. Hvem kan hjælpe mig ? Venlig hilsen Per Toni Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Du har kanskje allerede funnet dem i folketellingen 1900. De bor på Sofiero i Aker (kommunenr. 0218)Henrik Meyer hf g Trikotagefabrikant 1863 Danmark Elise Meyer hm g Husvæsenet 1860 Øvre Eker Bu Kirsten Meyer d ug 1888 Kristiania Aslaug Meyer d ug 1892 %1891% Aker Ak %Kristiania% Henry Meyer s ug 1891 Kristiania Borghild Meyer d ug 1895 Aker Ak Ingebjørg Meyer d ug 1899.01.08 Aker Ak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Toni Hansen

Ja, det må være den Johan Henrik Meier, som jeg søger. Jeg havde ikke fundet ham i Sofiero i Aker. Mange tak for hjælpen til Trond og Marian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

De ble ikke viet angitte dato, men 14. februar 1889 i Trefoldighetskirken som lå i Kristiania, ikke i Aker.(Trefoldighet Mini III 3 1881-1891 6/9 f.170 no.18). De ble viet kl.13.30: 'Johan Henrik Ludvig Meier Lise Marie Larsen'. Hans adresse Osterhaugs Gade 29, hennes Keysers Gade 15 (begge Kristiania. Hans yrke er oppgitt som handelsmann. Hun er oppgitt født i Eker 1857, konfirmert samme sted 1872.Hennes far smed Lars Hansen. Forlovere var T.Larsen (Urtegaden 1) og Chr. O. Stendal.Jeg finner i Kristiania Adressebog 1888 og 1889 agent H.L.Meyer i Osterhaugs Gade 29. I 1890 står han oppført som Meyer, H.L. Tricotageforr., men med samme adresse. Dette er også oppgitt som forretningsadresse.Ostyerhaugs Gade tilhørte Jakobs menighet.I Adressebog for 1891 er det ny adresse, Ny Torvet 1 (også forretningsadressen) (Vor Frelsers menighet). Det samme i 1892, i 1893 har han flyttet til Nordstrand (Aker) , men har forretningsadresse Nytorvet 1. 1894 oppgir Bækkelaget som privatadresse (Aker)- forretningsadresse som før.Så har jeg hoppet til Kristiania adressebok 1901 som oppgir forretningsadressen til til Torv Gd 13A i Kristiania.(Adressebøkene angir adressen høsten året før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kan føye til at Kirsten Henrike ble født 04.07.1889 og døpt i Jakob kirke, Kristiania 18.08.1889. Faddere var barberer Christian Stendaker og hustru Amalie Juliane, handelsagent Nørregaard og foreldrene (Jakob Mini 3 1885-1895 9/14 f.237 no.100)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Toni Hansen

Hvilken herlig hjælpsomhed, der udvises her i dette Forum. Tak til Geir. Skulle der være nogle af jer, der har brug for opslag i Landsarkivet i København eller i det danske rigsarkiv, så send mig en mail, så skal jeg forsøge at hjælpe. Venlig hilsen Per Toni Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg sier ja takk til et oppslag, vennligst send din mail-adresse til gkb@c2i.net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.