Gå til innhold
Arkivverket

[#15290] Valborg Gotaas, d. 5/5/1999 i Oslo


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I følge dødslistene på DA døde Valborg Gotaas (f. Marinusen) 5/5/1999 i Oslo (se Lenke). Hun var født 15/11/1904 i Trondenes i Troms.Hun var altså gift med en ? Gotaas, men hvem? Jeg var en snartur innom RA i dag, og bladde raskt gjennom adressebøkene for Oslo. Jeg hadde så kort til rådighet på RA at jeg ikke rakk å komme til bunns i dette.Jeg fant i alle fall Valborg i Schønings gt. 25 i perioden 1970-84. I perioden 1980-84 bodde det også en Knut Gerhard Gotaas på samme adresse. I 1985 bor Valborg i Bjerkelundgata 2, mens Knut Gerhard bor i Hovseterveien 104.I utgangspunktet ville jeg trodd at disse to var kone og mann, men på 70-tallet er ikke Knut Gerhard å finne på samme adresse som Valborg. Dette får meg til å lure litt....I adresseboken for 1775/76 står det forresten om Valborg: ''fru, aut. dipl. kosmetolog, yrkessk. lærer''. I 1970/71 står det ''yrkessk. lærer (Den franske sk.)''Jeg er klar over at det er tenkbart at Valborgs husbond (om det nå er Knut Gerhard eller ikke) fortsatt er i live, men det er usannsynlig. Kan noen hjelpe meg å avklare hvem som var hennes mann?Jeg har ikke jobbet så mye med å spore opp personer opp mot vår tid, men mens jeg sitter og skiver dette kommer jeg til å tenke på dødsannonsene i Aftenposten for 1999... Kan det være et godt sted å starte? Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

I dag fikk jeg endelig skviset inn noen timer på biblioteket, hvor jeg gikk gjennom dødsannonsene i Aftenposten for mai og juni 1999, på leting etter Valborg Gotaas. Dette søket var dessverre resultatløst. Sannsynligheten for at hennes dødsannonse skulle stå i Aftenposten er vel ganske stor, så lenge hun bodde i Oslo? Finnes det steder man kan henvende seg for å finne ut om hun kan ha stått i andre aviser? Finnes det f.eks. et sentralt 'begravingsbyrå arkiv/register', eller noe slikt?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Takk for innspillet, Laila. Siden sist har ting løsnet, og jeg har fått vite nesten alt jeg var ute etter. Først og fremst pga en hjelpsom dame hos Skifteretten i Oslo. ''Case closed''.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.