Gå til innhold
Arkivverket

[#15293] Matias Larss. Vigebakke g.m. Oline Olsd. (Sunndal?)


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Matias L. Vigebakke var g.m. Oline Olsd., f. 1847 d. 1933(f. Sunndal, Eid - ifølge Askvoll-bøkene).Det er vel Matias og mora som finnes under Vigebakke, Vaneleven i 1865: LenkeKven er far til Matias? Kvar kom mora frå? Og er det mogeleg å lokalisere Oline i 1865?Er det nokon som kjenner navna som kan bidra med litt info?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her er en del jeg fant på familysearch.org:(Du må naturligvis sjekke det mot andre kilder!)Brithe Olsdatter, 27 år, og Lars Henriksen, 30 år, ble forlovet? 2. juli 1830 i Vanylven i Møre og Romsdal og viet 9. desember 1830.Barn som jeg har funnet, alle døpt i Vanylven:Berthe Karine Larsdatter f. 9. mars 1831Henrik Larsen f. 6. februar 1832Marthe Gurine Larsdatter f. 7. desember 1834Kari Larsdatter f. 27. april 1840Mathias Olai Larsen f. 10. juni 1845Lars Henriksen ble født 16. mars 1800 i Krogen, Vanylven. Foreldre: Henrik Eriksen (1750-1816) og Brithe Larsdatter 1756-1816.(Du finner barna deres på Familysearch også.)Henrik Eriksens far var Erik Eriksen (Skorge) (1707-1779)Mathias Olai Larsen, f. 1845, far Lars Henriksen, og Oline Olsdatter, f. 1846, far: Ole Mikkelsen, giftet seg 2. juli 1882 i Vanylven.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk skal du ha Laila. Har ennå ikkje fått taket på FS så eg går nok glipp av mykje aktuell info der, men skal sette meg ned å lære dette så eg slepp å legge inn så mange innlegg her....eller iallefall ha litt meir info å komme med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Aarskog

Matias Larsson Bruhaugen (1845-1911) g 1882 med Oline Olsd. Horn (1848 - ) fra Kjølsdalen i Nordfjord. Matias og Oline var bruker av gården Vikebakk bnr 4 1879-1911. Han hadde tidligere, sammen med moren som da var enke, bodd på Vikebakk bnr. 1 1855-1876. Matias var fra husmannsplassen Bruhaugen i Sundalen. Sundalen må vel, tror jeg, regnes som en sidedal til Almklovdalen. Både i Almklovdalen og Sundalen er det store olivinbrudd som leverer til Olivinverket på Åheim.Foreldra til Matias var som nevnt i et tidligere innlegg Lars Henrikson Søre Kroken (1800-1847) g 1831 med Berte Olsd. Folva fra Stryn (1802-1888)Matias og Oline hadde 4 barn: Laura 9/3 1883 g Ole Ludvigson Haugen i Herøy (Nautøy), Bertine 12/1 1886, Henrik 5/1 1888, Marta 30/5 1892 g 1918 Paul Jakobson Koparstad i Herøy.Kilde. Bygdeboka for Vanylven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Mange takk til deg også Martin! Då skulle eg ha nok opplysningar til å gå vidare med! Får sette meg ned å studere dette i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gisle Hersvik

Tar opp att denne.Oline Olsd. kan vere denne: LenkeOline Olsd. Hollevig af SelløeFødselsdato 24.8.1846 / Dåpsdato 30.8.1846 uekteForeldre: Ole Mikkels. Hollevig af Selløe & Anne Torgersd. SundalMerknad: Nedkom paa Sundal.Det kan stemme med det som står i Askvoll bygdebok (sjå innlegg 1)), d.v.s. Sundal.Nokon som kan avkrefte / bekrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.