Gå til innhold
Arkivverket

[#15296] Sokneprest i Rødøy Ole HOLST


Gjest Lars Chr. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Chr. Hansen

Han var sogneprest i Rødøy,Nordland fra 1756 til sin død i 1759, og gift med Ellen Christine Hersleb f. 1705, Kristiansund.Jeg finner han, av en eller annen grunn,ikke under DA: gravlagde i Rødøy (1739-1845). Deres sønn Fredrik Hersleb Holst f.1744 er min 3tipp oldefar.Jeg har så langt sparsomt med data på denne karen. Kan noen noe om Ole Holst?Lars Chr. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ole Holst døde i Rødøy i 1759. Følgende står i kirkeboken:'3. FEB KLOKEN 10 OM AFTENE BEHAGNLEDT GUD MED DØDE AT HJEMKALDE SPR. O.H.SO 1759'Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Chr. Hansen

Var innom Slektforskerforeningen i dag og lette etter utgave nr. 30 av foreningens publikasjoner, men de hadde den ikke. Der skal det være en Ole Holst omtalt på side 224. Er det noen som har denne utgaven som kan sjekke dette for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

Ole Holst (1756-1759) f. xxxx, d.1759 G. m. Elen Kirstine Hersleb (f. xxxx, d. xxxx) Minst 7 barn: Hans Jacob, Jacob Hersleb, Frederik Hersleb, Christen HerslebDette er kopiert fra en liste over prester i Rødøy som finnes under 'Slekthistoriske kilder 1500-1900'. Se under DIS Norge.mvh Johan M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Chr. Hansen

Hei Johan. Takk for hjelpen. Jeg har fått dette med meg fra NSF, Norsk Prestehistorie,Rødøy. Det jeg lurer på er om dette er det samme som står i NST utgave 30, side 224. Iflg. innholdsfortegnelsen for alle utgitte tidsskrifter(36 i alt) skal det stå noe om en Ole Holst i nevnte nummer. Denne utgaven hadde de ikke i biblioteket hos NSF i Ullevålsveien da jeg var der i dag.Lars Chr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

Til den listen jeg viste til var det oppgitt kilder som var brukt for den samlede liste. Se nedenfor.Kilder: (1) Brandt, W. (1904): Slægten Benkestok. (2) Erlandsen, A. (1857): Biographiske efterretninger om geistligheden i Tromsø stift. (3) Jenssen, Ø. (1996): Nesna sogn fram til år 1800. (4) Personalhistorisk Tidsskrift, 1 Række, 2 Bind, Kjøbenhavn 1881, udgivet af Samfundet for Dansk-Norsk Genealogi og Personalhistorie, s. 169-175. (5) Norsk tidsskrift for genealogi, bind II, s. 369. (6) Folketellingen for Rødøy, 1900. (7) Hutchinson, A. (1997): Disse tider - Disse skikker.Utarbeidet av asle.jonassen@online.no © 03/07 1998Mvh. Johan M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Kan dette ha interesse?: 'Slegtregister over holsteslegt (Helgelands-Holsterne)', forfatter Holst, Hans Fridthjof, Trykt i Kristiania, 1915, sidetall: 112 s. Finnes på Nasjonalbiblioteket i Oslo. Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.