Gå til innhold
Arkivverket

[#15297] Elling Johannesen og Karen Kristiansdatter Hønefoss


Gjest Mette Gjertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Gjertsen

Hei. Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å sjekke noen datoer, navn og årstall på disse:Elling Johannesen (Kværne,Aas) f 1808 Aadal?(Hofs eie??) gift med: Karen Oline(Olene) Kristensdatter(Aas, Kværne)f 1811 Hønefoss. De er gift 30/12-1834 eller 1835 i Norderhov kirke. I de kildene jeg har, brukes uendelig mange navne-variasjoner. Det navnet de ble døpt under hadde vært kjekt, så slipper jeg å bli så forvirra :)) De skal ha barna: Christan Kværne Ellingsen Aas f?? Johanne Ellinngsdatter f?? Peter Ellingsen f??Hvis foreldrene til Elling og Karen dukker opp er jeg også intresert i dem.Står i folketellingen i 1865 at karen er iglekone. Er det det jeg trur. En som bruker igler til 'medisinsk' bruk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

FS: gift 31.12.1834 Norderhov.... og en Elling Johansen døpt 2.11.1806 Norderhov. Foreldre: Joen Ellingsen og Sissel Olsdr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Jeg også så at de ble gift i 1834 på Family search, men fra en gammel slektsbok sto det den samme datoen og 1835. Begge kildene er ganske 'utrygge', så vet ikke helt hvem jeg skal tro på. Ingen av dem kanskje?? Hvis det er samme Elling jeg er ute etter som ble døpt 2/11-1806..stemmer heller ikke dette med 'slektsboka'. Men i forhold til folketellingen 1865, kan dette årstallet stemme bedre med alderen han der er opgitt med. 59 år i 1865.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ekteskapsinnførslene i denne kirkeboka er ført etter kirkeår, ikke kalenderår. Kirkeåret 1835 begynner derfor 1. søndag i advent 1834. Elling og Karen Oline ble viet 30. desember 1834.Norderhov kirkebok nr. 9, Copulerede Kirkeaaret 1835 nr. 10: Brudgommens Navn: Ungkarl Huusmandssøn Elling Johannesen Hofs-Eie, gl. 27 Aar. Brudens Navn: Pige Strandsidderdatter Karen Oline Christensdatter Hønefos gl. 24 Aar. Forloverne: Sergeant Tollefsen og Engebret Hansen Hønenfos. Vielsesdagen: 30te Decb. Hvor forrettet? NordrehougHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Karen Oline er døpt 9. september 1810. Det er veldig vanskelig å se hva det står i kirkeboka:Norderhov kirkebok nr. 6, døpte 1810 d. 9de Sept. døbt Christian Aas og Hustrue Anne Ols. fra Hønefos's Barn Pige Karen Oline. Faddere: Niels Olsen, Lars Asbiørnsen, Helge Johansen?, Hans Ols ? ? ? ?, Anne Dorothea Ols - -Hilsen Laila Kornstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det er en Elling døpt 14. juni 1807, foreldre Johannes Arnesen og Barbro Ellingsdatter, men innførselen i kirkeboka vil det ta lang tid å tolke, så det må vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Barn til Elling og Karen Oline:(Jeg har sjekket alle unntatt det siste barnet i kirkebøkene, men har ikke tid til å skrive alt som står.)Johanne Bigithe f. 12. juli. 1835, døpt 23. aug 1835 i Haug, foreldre: Huusmd. Elling Johannesen og Karen Oline Christiansdatter Wejen-Ejet. Faddere: Anne Kittilsdatt. Hønefos, ? ibid., Maren Hofs-Ejet, Christian Larsen ?, Mickel Eriks. Røen?-Ejet, Thomas Tollefsen.Christian f. 1838, døpt 20. mai 1838 i Nhaug, foreldre: Strands. Elling Johannesen og Karen Oline Christiansdatter Hønenfos. Anne Margrethe f. 26. des. 1840, døpt 28. mars 1841 i Haug, foreldre: Strands. Elling Johannesen og Karen Oline Christiansdatter Hønenfos.Ole Peter f. 15.? april. 1844, døpt 9. juni 1844 i Nhaug, foreldre: Strands. Elling Johannesen og Karen Oline Christiansdatter Hønenfos.Edvard f. 10.? juni1847, døpt 22. aug. 1847 i Haug, foreldre: Strandsidder Elling Johannesen og Karen Oline Christiansdatter Hønenfos.Peder f. 26. mai 1850, døpt 7. juli 1850 i Haug, foreldre: Inderst Elling Johannesen og Karen Oline Christiansdatter Hønenfos.Johan f. 1858, døpt 15. aug. 1858 i Haug, foreldre: Elling Johannesen og Karen Oline Christiansdatter Hønenfos. (Har ikke denne kirkeboka)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg.

Fra kjørkeboka for Norderhov: Dpt.14/6-1807: Johannes Arnesen Rognerudeie og Barbro Ellingsdt's barn Elling. Faddere: Torbjørn Arnesen, Bjørn Ellingsen, Helge Olsens Brynild, Ragnil Eriksdt og Ingebor Ellingsdt. Rognerud er den sønste garden i det gamle Ådalen på vestsida av Begna, og grenser til Norderhov. Men denne delen av Ådalen hørte til Norderhov hovedsogn. Christian Aas drev et slags vertshus ved Hønefossen. Det står litt om ham i Hønefossboka av Andreas Ropeid fra 1965, bd,II, s.56. Hilsen Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.