Gå til innhold
Arkivverket

[#15300] Skifter Jølster, Sogn og Fjordane


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg er interessert i dødsår og navn på etterlatte fra følgende skifter:1.) Hans Hansen Hegrenes (fra Myklebust),Prot. 9 , S. 199, 1775-17872.) Nils Nilsen Gjesdal, Prot. 8a, S. 269, 1763-17693.) Helge Olsdatter Gjesdal (fra Myklebust), Prot. 6, S. 233b, 1752-1756Med vennlig hilsen - Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

1.) Hans Hansen Hegrenes (fra Myklebust),Prot. 9 , S. 199, 1775-1787. Enke Brite Larsdatter, felles barn: Lars H. Vikum, Hans H., Anders H., Marte H., gift med Nils Nilsen Hegrenes, Kari H., 25 år, tjener i Bergen, Ingeborg H., 23 år, Pernille H., 20 år, Johanne H., 12 år. Dato: 25. mai 1780. Beholden formue 70-1-12.2.) Nils Nilsen Gjesdal, Prot. 8a, S. 269, 1763-1769. Dato: 27. september1766. Enke: Marte Olsdatter. Barn fra flere ekteskap: Zacharias N., 23 år, Jens N., 21, Niels N., 14, Elias N., 4, Jacob N., 2, Nicolaya N., 25, Ingeborg N., 9 år.3.) Helge Olsdatter Gjesdal (fra Myklebust), Prot. 6, S. 233b, 1752-1756. Dato 10. november 1753. Enkemann Nils Nilsen. Arving sønnen Nils N., 1 1/2 år. Sønnen skulle ha 60 dalere i morsarv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for svar.Kanskje er det nok mulig å få opplysninger om etterlatte fra skiftene etter Ole Nilsen Myklebust (Prot. 4b, S. 281, 1730-1732) og Hans Larsen Myklebust (Prot. 2b S. 247, 1697-1708). Jeg er ute etter Helge Olsdatters og Hans Hansens foreldre.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Sorry!Familysearch forteller at Helge Olsdatters foreldre er Nils Nilsen Gjesdal og Marthe Toegiersdatter og at Hans Hansens foreldre er 'Hans Moshelbust' og Marete Hansdatter. Da er det bare nok Hans Myklebusts farsnavn som er uklar. Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skifte 18. okt. 1697 etter Hans Larsen Myklebust til enken Sitsele Knutsdatter, og felles barn Knud, Lars, Ole, Synneve, Anne, Lisabeth, Karj og Magdalena.Skifte 6. juni 1731 etter Ole Nilsen Myklebust, til enke Marte Torgeirsdatter (fra Berg), og barn Torgeir, 25 år, Ole, 19, Nils, 17, Bendik, 14, Marite, gift med Hans Hansen Dvergsdal, Kristi, 26, eldste Helge, 20, yngste Helge, 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for svar.1.) [selvfølgelig var Nils Gjesdal Helges mann, ikke hennes far, Familysearch giengir det nok riktig.] Faren Ole Nielsen's enke Marte Torgeirsdatter Berg er trolig søster til Lucie Torgeirsdatter Berg, altså Torgeir Hansen's datter (tema 15248).Jeg vil gjerne få avklart om hun er fra Torgers første ekteskap med ??? eller fra hans andre ekteskap med Christi Andersdatter Gjesdal via:Skifte etter Torgeir Hansen Berg, Prot. 2a S. 111b, 1687-1697.2.) Så var Hans Larsen ikke Hans Hansen Myklebust's far. Jeg håper det er mulig å identifisere ham via hans mor:Skifte etter Marte Hansdatter Myklebust, Prot. 4b, S. 339, 1730-1732.Med vennlig hilsen - Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hadde det kanskje vært bedre å lage et nytt tema til spørsmålene i innlegg 6?Jeg trodde bare det kunne være bra å ha resultater om samme slekten / garden i ett tema, slik at andere brukere med aner fra Jølster kunne dra nytte av det. Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Den første delen er vel allerede besvart.Skiftet etter Marte Hansdatter Myklebust er fra november 1731, og nevner enkemannen Hans Hansen, og barna Hans, 11 år, Abelone, 9 år, Marite, 7, Johanne, 5, Ane 1/2 år. Morbroren til barna er nevnt som lagverge. Det var Ole Hanssen Frøysland, fra Førde prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for svar.Ja, i går fikk jeg idéen at Torgeir Hansen Berg og Tollef Hansen Berg (tema 15382) - begge to gift med en Christi Andersdatter og bl.a. med døtre på navn Lucie og Marite - var samme person. Men der er jo forvirrende at det finnes to skifter og at lensmann Jens Nilsen Nedrebø nevner i sin dagbok en Tollef, død 1694, 70 år, og en Torger Hansen, død 1691, 57 år.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Da må jeg ile til å si at Tollef Hansen og Torger Hansen IKKE er samme person. Tollef Hansen var gift med Brithe Mikkelsdatter, og skiftet etter dem er datert 29. juni 1700. De hadde sammen barna Siri og Magnilde, og hun hadde i tillegg datteren Sigbor Olsdatter fra sitt første ekteskap. Som nærmeste frender nevnes Johannes Ripe og Bendix Lunde.Siri Tollefsdatter var gift to ganger, først med Daniel Hansen Hegrenes, andre gang med Lars Hegrenes. Magnilde giftet seg med Anders T. Solheimsnes, og Sigbor var gift med Crispinus Hansen Årdalsbakke/Berg.Sigbors far var Ole Eliassen Gjesdal, død ca. 1670.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for hjelpen.Noe må være galt. Er det kanskje slik at mitt spørsmål om Torger Hansen Berg fra innlegg 6 i dette temaet ble besvart i tema 15382, da jeg spurte om etterlatte til Tollef Hansen Berg ytre? Er evtl. sidereferansene feil i vedkommende databasen?I tema 15382 var jeg egentlig ute etter foreldre til Magnilde Tollefdatter Berg, som var gift med klokker Peder Sørensen fra Solheim. Det er vel henne som var gift 1. gang med Anders T. Solheimsnes?Med velllig hilsen - Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.