Gå til innhold
Arkivverket

[#15311] Marcus Kajander fra Narvik til USA . Monrad Edvardsen fra Kjerringøy til USA.


Gjest Janne Anita Aasvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Janne Anita Aasvik

Marcus J. Angel Kajander født i 1880, reiste til Calumet, Michg. 28. mars 1906, som emigrant fra Trondheim. Før han reiste, bodde han i Narvik.Monrad Edvardsen født 1890, Kjerringøy, reiste til Portland, Oregon 3. mars 1909. Han reiste også fra Trondheim. Jeg klarer ikke å finne igjen disse to i USA. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Har du litt mer om deres fortid? Yrke,sivilstand, barn, foreldre, søsken, slektninger som emigrerte (hvor og når). Hvilken gård kom de fra etc.Hva står J. for i Marcus J.?Har du funnet dem på Ellis Island så gi oss gjerne en link til manifestet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Så var det dette med de som har registrert Ellis Island databasen da...ikke alltid like lett å finne dem igjen :-)-----Her er en start;'Markus Kaiander' fra 'Norvik' ankom Ellis den 15.april 1906. Se manifestet linje 5 LenkeHan hadde tydligvis en søster boende i Calumet Michigan, for han oppgis å skulle til sin svigerbror Jørgensen 'ett eller annet' i en eller annet 'street' der borte. Jeg synes nesten det står Tomahawk, men kanskje jeg bare har god fantasi-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Og så var det Monrad-----'Monrad Vilhelm Edwardsen' ankommer EI 21. mars 1909 med 'The Baltic'. Se manifest linje 20 LenkeReisen var betalt av en venn som sikkert er den Johan Pedersen som han oppgis å reise til i Portland Oregon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Her er det mye å grave i. Har ikke kommet til censusene ennå, men jeg fant Markus Kaiander jr og senior som ankom Ellis Island den 27.juli 1920. Henholdsvis 40 og 13 år gamle. Residence 'Rockwood, Michigan' . Utreisehavn Kristiania den 17. juli..Åhhh har dere sett slikt et vakkert og MASKINSKREVET manifest. Lett å lese. Passet deres ble utstedt i mai så det ser ut til at de kun har vært hjemme en snartur. Se linje 24 og 25 Lenke----I 1930 bor Marcus og kona 'Gwerine' med barn iState: Michigan ED: 881County: Wayne Image: 0461Township: Rockwood-----Lille-Marcus dør i følge SSDI i januar 1986 i Dearborn, Wayne, MI.Gurine Kaiander, f. 1881, dør i januar 1975 i Monroe, Monroe, MI. Så Monroe var kanskje det siste stedet Marcus sr. levde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dette er et av Markus Kajander sine barn (f. i Norge) ARNOLD KAIANDER Request Information (SS-5) SSN 375-03-6572 Residence: 85224 Chandler, Maricopa, AZ Born 30 Aug 1904 Last Benefit: 85224 Chandler, Maricopa, AZ Died Jul 1981 Issued: MI (Before 195)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I 1910.census Michigan, HOUGHTON, Roll 646 Book 1, Page 230a image 33 of 44675 Ancoch Drive:Kajander:Marcus, head, 30 år, gift i 10 år, f. i Norge imm. i 1906, ikke naturalisert, Maskinist.frua het Geraldine, 29 år, vært gift i 10 år, født 5 barn, 5 barn i live, f. i NorgeBarn: Gudrun, (det står sønn, men vi vet bedre), 9 år f. i Norge Laura, datter, 7 år f. i Norge Arnold, sønn, 5 år f. i Norge Marcus, sønn 3 år f. i Michigan Violet, daughter, 1 år f. i Michigan-------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hehe. Ikke rart jeg ikke fant dem i 1920 med en gang.... Indexert som Reinders!Familien bodde her: 1920 U.S. Census - Michigan 1920 U.S. Census • Michigan • Wayne • Brownstown • ED# 799Marcus Kaiander, 40¨år f. i Norge maskinist ved sand... bruk kanskje?Ge..ine, 39 år f. i Norge,Barna var Gudrun (her fikk hun være datter), 18 år f. NorgeLaura 18 år f. NorgeArnold 16 år f. NorgeMarcus 14 år f. MichiganRuth VIolet 10 år f. MichiganAlvilda 9 år f. MichiganLenke for Nina: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

De greide å være kreative med Arnold og: Kaiandes, Arnold View Image Online Age: 25 Year: 1930 Birthplace: Norway Roll: T626_1075 Race: White Page: 3A State: Michigan ED: 1011 County: Wayne Image: 0222 Township: Lincoln Park Relationship: HeadHan var ugift.lenke, Nina: Lenke ------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og, Nina har allerede funnet 1930, intet nytt, det er bare Marcus Jr. som bor hos foreldrene. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er fordi jeg lager så pene linker det!neida. Du er nok logget inn, det er kjeks det vet du (cookies). Jeg logger meg meget sjelden inn.... (kanskje en gang i måneden...) L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Monrad Vilhelm Karolius Edvardsen ble forresten født 9.3.1890. (iflg. slektsbok for Kjærringøy, Nord og Sørfold. ---------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

STOR TAKK til dere to som har kommet med mye info om Marcus og Monrad. Hva dere klarer!! Her er det mye nytt for meg. Jeg må studere alt litt nøye... Ang Markus' søster som var bosatt i Michigan (gift Jørgensen), vet jeg ikke hvem av søstrene Hanna, Marie eller Naima det kan være. En liten bønn til Laila: Ser du har funnet Monrad i slektsbok for Kjerringøy. Da finner du kanskje noe om søsknene hans: Helga, Anna og Fransisca også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

På side 74 i denne (egentlig ganske kjedelige,men å så fortreffelige) boken Slektsbok for Kjerringøy, Nordfold og Sørfoldfamilie 206 Kjerringøy - Fjære Pike Helga Nilsine Maria Edvardsdatter f. 1878 (fra fam. 175) fikk barn med Ungkar Karl Ingvald Petersen ca 1878, fra Vågøy i Bodin. Barnet var Borghild Helene, 17.11.1899(ingen nærmere fødselsdato på Helga) --------------Fransiska Oliva Gunnelia var f. 26.6.1882, står ikke noe mer om henne--------------Anna El. Fredrikke var f. 31.10-1884, døde 6.11.1908Dett var dett.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Takk for opplysninger fra slektsbok for Kjerringøy. Det er fortalt at disse søsknene er etterkommere av Benkestokk. Foreldre til Monrad og søsknene: Edvard Olai Tostrup Andersen (1848) og Hanna Adela Marie Fjære(1844). Her skulle en tro det er Tostrup-navnet som leder til Benkestokk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Mener å huske (har ikke boka her nå) at det var faren som brukte Thostrup-navnet)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Laila, du mener ikke faren til Edvard Olai Tostrup Andersen, som jeg har jakta på i 10 år??!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Maya Lillemoen

Hei Ser du leter etter Markus Kaiander. Klikk deg inn på min hjemmeside (se link) og trykker på slektforskning, og slektstreet, kan du søke opp Kaiander. Der vil du finne noen bilder av familien Kaiander. Markus Kaiander var gift med en søster av min bestemor, kanskje dette er de rette personene du leter etter. Vennlig hilsen Maya Lillemoen http://home.online.no/~mayali/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Takk til Maya. Ja, dette er 'min' Markus. Men jeg klarte ikke å finne noen bilder av fam Kaiander. Hvor ser jeg etter det? (fin hjemmeside...) Hilsen Janne Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.