Gå til innhold
Arkivverket

[#15316] Min oldefar frå Hundeide som reiste til USA


Gjest Bjørg Erviksæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Erviksæter

Eg leitar etter min oldefar Johan Anders Johnson Hundeide f.1846 .Eg veit at han emigrerte til America i 1901 og at han då var gift og amerikansk statsborger. Han må derfor ha vore der før det.Det eg er interessert i er å vite kva som hendte med han ,kor han budde etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det kan hende eg har stoff til deg her - men kan du gje meg litt fleire detaljar om han - kven var foreldra hans, veit du noko om syskena hans, m.m.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kan du finne manifestet fra 1901 så vil det antakelig fortelle deg når han var over første gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Erviksæter

Foreldra til Johan var John Ols.f.Lysset og Brithe M.Andersd. Hundeide. Søsken Oline f.1843, Johanne f. 1849, Ole Karl f.1855 og Anne f. 1863. Eg veit og at han var gift her med ei som heitte Johanne og fekk ei datter (min bestemor ).Då ho var 1 år døydde mora, johan vart enkemann og etter det eg har høyrt reiste han då fyrst til Oslo , og seinare til Usa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Erviksæter

Hei til både Aase, Nina og Mariann .Takk for at de prøver å hjelpe meg Eg er kjempe takknemleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

:-)) Han dro jo 14.juni 1901 så da er han vel identisk med den John Johnsen som ankommer Ellis Island den 28. juni. Residence Bergen.Se manifest linje 15 Lenke . Forstår jeg det rett så gjorde han sin andre reise i løpet av kort tid.Destinasjon: Moorhead, Minnesota. 'Going home'. De som har tilgang til 1910 kan sikkert fortelle deg om han levde da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Hei Bjørg, ut frå det du skriv, kan eg i alle fall setje deg i kontakt med ei i USA som kan tenkjast å kunne hjelpe deg. Systera Oline f.1843 hadde to søner og ei dotter som reiste over også, og eg har adressa til ei som har full oversikt over etterslekta til desse tre - ville ikkje vere usannsynleg om ho også kan ha kjennskap til din Johan óg. Eg har epostadressa hennar, men legg ikkje den ut her, så du kan ta kontakt med meg på aasers@c2i.net!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Erviksæter

Hei Nina! Takk for interessante opplysningar .Å få sjå det manifestet var ei stor oppleving . Helsing Bjørg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

:-) Det tviler jeg ikke på. En liten rettelse, det skal være Morhead.Jeg skal ta en titt på 1920 og 1930 (som jeg har tilgang til) for å se om det var liv i din oldefar da, og om han bodde på samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Neeei, njaaaa. Den eneste jeg fant av interesse i 1920 var en John Eid, 74 år;-----Eid, JohnAge: 74 Year: 1920Birthplace: NorwayState: Minnesota - ED: 19County: ChippewaTownship: Montevideo-----Han var enkemann og nat., men det står ikke når. Han står oppført nederst hos familien Jacobson som 'far', så han må være faren til kona i huset. Hun er 37 eller 39 år og født i Norge. Vel han er kanskje ikke videre interessant siden du nevnte at han hadde en datter i Norge?Jeg har kun søkt etter ham i Minnesota 1920.-----I Minnesota finnes det to Johan Eid som blir nat.John C. Eid i Fillmor County og Jon O. Eid i Norman County. Dden 3.Eid kan være en av disse, eller at han er nat. et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Har du tilgang på 1920 og 1930 Census så har du det på 1900 og 1910 Nina, de er bare ikke indeksert så her må en nesten vite hvilket township ellers blir det fort 5-600 sider å bla igjennom. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ja jo jeg forklarte meg litt dumt. Jeg tenker på de tellingene som er indexert. Bla - jobben blir nesten umulig ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Bjørg! Når ble din bestemor født, og når døde moren?? Det er ganske interessant. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Erviksæter

Hei Laila! Min bestemor Brite Johansdat.vart født i 1869.Det eg har høyrt er at mora døde då ho var 1 år,altså skulle det være i 1870.Eg har ikkje klart å finne det bevist. Helsing Bjørg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Erviksæter

Hei igjen !Har vore opptatt ,men er no tilbake.Til Nina,Han er kanskje ikkje så interessant han John Eid,men kven veit,alderen hans stemmer jo,men det men den evt.datteren var litt verre. Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.