Gå til innhold
Arkivverket

[#15317] Holch-slekt i Sogn


Gjest Halvor Aaby
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Arild Hansen

Fra Aslak Bolts jordebok: Lenke[af gimsom vj spanna 1. som Erchibiscop Aslak køpte af pal olafss. i nedhre gardenom, och gaf honom fore sina eignæ jordh gautilda wik af krakomoo swo mykit som rangdidh endridz dotter atte oc hon selde Erchibiscop Aslak medh sinnæ brødra oc bonda samthykt]Ifølge Oluf Rygh må 'gautilda wik' være gården Guttelvik i Stoksund.Hvem kan Pål Olavsson på Gimsan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Arild Hansen

En litt annen innfallsvinkel: Torfind Pedersen var, i likhet med Peder Pedersen Lauvøya, skipper med eget fartøy (i listene over skippere og styrmenn fra 1624). Han bygslet i 1616 Lysøya, og kan være den Torfind (lite brukt navn) som nevnes på Grimstad før den tid. Oppsitteren der, Anders Grimstad, var jo også skipper med eget fartøy (i listene over skippere og styrmenn fra 1610). Samme person? [url="http://www.nose.dk/Norge/holger.html#18>http://www.nose.dk/Norge/holger.html#18 (se pkt. 18.3)I 1645 var Torfind Lysøya gift med Anne. Barn: Anders, Hans, Kirsten og Maren. Jfr. tråd 72053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Arild Hansen

Lensmennene i Eids tinglag på 1600-tallet (?):1. Jørgen Madsen Tørhaug 1620-1634 2. Hans Pedersen Tornes 1641- 3. Hans Sørensen Selnes 1651-1657 4. Hans Hansen Tårnes 1658-1662? 5. Hans Pedersen Holch 1662-1668? 6. Peder Hansen Rømmen 1668-1680? 7. Michel Hansen Rømmen 1680?-1697Kan ta med at Hans Pedersen Holch's bror Christen tok over gården Selnes etter forrige oppsitter der, lensmann Hans Sørensen (fra 1645: foreldre Søren og Gjertrud). Christen var kanskje gift med en datter av Hans Sørensen.Om ingen andre har interesse for eller synspunkter på dette, er dette forståelig (av mangel på kilder). Jeg ser for min egen del (av samme årsak) ingen grunn til å fortsette, og vil heller prøve meg på andre grener av mine aner. Vil ellers takke de som har bidratt i dette temaet!mvh Trond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.