Gå til innhold
Arkivverket

[#15318] Søker om opplysninger om emigrant Arne Julius Andreassen


Gjest Arne Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Andreassen

Arne Julius Andreassen er født 14 juli 1884 i Hadsel kommune i Nordland. Han reiste til Amerika etter 1900. Som garantist hadde han sin onkel Anton Hveding Andreassen. Mitt spørsmål er; Når reiste han og hvorhen? Hvlke skip? Døde han i Amerika Og når?Dette var mange spørsmål. Håper å få svar ihverfall på noen.Hilsen Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hvor befant han seg i 1900? Hvilken gård bodde han på? Gift, barn? Foreldre? Søskens navn, emigrerte noen av dem? Har du funnet ham i emigrantprotokollen og på Ellis Island?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Er onkelen identisk med den Anton Andreassen fra Hadsel som i 1900 er bosatt på Gimsø? LenkeHvorfor garaqnterte onkelen og ikke faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Andreassen

Hei Nina Møller. Her er svar på noen av dine spørsmål. Arne Julius var hos sin far Hildor Andreassen i 1900. De bodde i Narvik og Arne het Hildorsen til etternavn.Han var ikke gift som jeg har fått vite. Arnes mor var død i 1900. Foreldrene het Hildor Andreassen og Martha Sophie JohansenDe hadde to sønner, Arne Julius og Håkon Meyer. Moren døde tidlig og de ble opfostret hos sin farfar Andreas Maas Hansen. Forøvrig giftet faren se g senere og fikk flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Andreassen

Hei Nina. Ingen av hans søsken eller halvsøsken emigrete. Jeg har undersøkt i emigrantprotokollene men ikke funnet han. Jeg vet ikke om Anton er identisk med han som er bosatt på Gimsøy,men etter mine opplysninger ,såer er min Anton født i 1865 på Hadsel Pr. Anton garanterte fordi han hade emigrert tidligere til Amerika. Arnes far var i Narvik og drev å bygde hus. Hadde vel lite med penger? Hilsen Arne Andreassen Sarpsborg. Takk for din interesse og svar til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Slike oplysninger er noe du må gi med den gang. Jeg har lett etter Andreasen, men så heter han Hildorsen i 1900 og kan godt ha brukt f.eks Frydenlund også.Her er Arne Hildorsen på gården Frydenlund sammen med sin far m.fl.i 1900. Han oppgis å være født i Værø i 1886 Lenke .Så onkel Anton var allerede i Amerika? Da var det vel til ham som Arne skulle da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg kommer med noen kandidater på Ellis Island;-----[url="http://www.ellisisland.org/EIFile/popup_weif_5a.asp?src=%2Fcgi%2Dbin%2Ftif2gif%2Eexe%3FT%3DG%3A%5C%5CT715%2D0462%5C%5CT715%2D04620262%2ETIF%26S%3D%2E5&pID=102532040429&name=Julius%26nbsp%3BAndreason&doa=May+++++++26%2C+1904&port=Liverpool&line=0028>Lenke Julius Andreason, brannmann fra Bergen som ankommer Ellis Island 26. may 1904 . Se linje 28 . Trolig mannskap.-----Broren het Håkon, men var Meyer hans etternavn eller mellomnavn? I 1917 ankommer det en Julius Meyer fra Bergen. 34 år og sjømann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

For ordens skyld så kan godt det som står oppført som hjem-/-fødested være utreisehavn. Dvs. han kan ha dratt fra Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby
Lenke Denne Julius Andreasen passer inn i beskrivelsen, men det står at han er meldt for lensmann i Steigen og billetten er bet. i Amerika. Jeg finner ingen Julius som passer inn i Steigen. Kan han være en kandidat? Bestemmelsessted Maynard Minneapolis. Jeg har så langt ikke funnet denne Julius på Ellis IslandDu oppgir at onkelen er garantist.Har du en dato for dette? Kan han matche?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arne Andreassen

Hei Nina. Nå er jeg endelig tilbake igjen. Det har skjedd så mye her at jeg ikke har hatt tid til slektsforskning. Beklager så mye. 1. Det er ikke sikkert at Anton var i Amerika. Det er mulig at han var kommet hjem til Norge. Jeg vet ikke sikkert'Meyer er mellomnavnet til Håkon. Jeg har ingen dato når Arne Julius fikk garantien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Andreassen

Hei igjen Nina. Ja, for meg ser det ut som navnet kan stemme Julis Andreassen og også alder. Det som ikke stemmer er stigen Får prøve og finne Anton. Jeg har også slekt i Sverige. Kan du gi noen tips Hilsen Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Arne Andreassen

Hei. Ja,idag er det ove ett år siden jeg var inne i brukarforumet. Jeg har ikke fått flere opplysninger om Arne Julius Kanskje det kan komme flere nå? Hilsen Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Arne Andreassen

Hei Nina.Jeg har holdt meg i ro lenge med søk etter Arne Julius. J eg har nå nettopp søkt gjennom lista om emigranter som har reist fra Bergen, men desverre ikke noe resultatHilsen Arne Andreassen Jeg har også søkt på Ellis Island, men ikke noe resultatHilsen Arne Andreassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.