Gå til innhold
Arkivverket

[#15319] Lars Mortensen, Seter/Garli, Kvikne + Balstad (Rendalen?)


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Kirsten Larsdatter f ca 1721 Kvikne(?), død 1785 på gården Soknes, Støren. Hun ble kalt Balstad, og var datter av Lars Mortensen som eide gårder/parter i Garli og Seter i Kvikne. Hvem var foreldre til Lars, og hvem var han gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Fossum

Lars, Jeg har netopp sett på det samme som du i Kvikneboka og jeg fant mer under gården Fossen (Lillefos)og etter det jeg kunne se var: Lars Mortensen var gift? med Ingrid d.y. Eriksdatter Fossen. Datter av Erik Hansen Fossen død ca. 1738 og Marit Eriksdatter Fossen. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk, Per!Dette var helt nye opplysninger for meg. Stoppet opplysningene om Erik og Marit Fossen med dette?Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Ifølge Kvikne 2001, side 519 var Lars Mortensen Seter g m Ingrid d y Hansdatter Fossen.Ingrid var datter av Marit Eriksdatter Fossen og en ukjent Hans.Marit var datter av Erik Hansen FossenOm Lars Mortensen heter det under Sæter side 453 at han i 1721 kjøpte halve garden Senere er han omtalt ved en takstforetning i 1734, Han solgte i 1741 gården til stesønnen Svein Sveinsen og flytta til Garlia.Garlia finnes ikke nevnt.Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk skal dere ha! Her har jeg stått fast i mange år.Men jeg lurer fortsatt på hvorfor Kirsten ble kalt Balstad.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Fossum

Arnstein Etter det jeg husker fra Kvikneboka (husker ikke hvilken av dem) så stod det at hun måtte ha tjenestegjort/ vært på en gård Balstad. Balstad fins også i Selbu, Sør Trøndelag. Jeg fant ingenting om Kirsten der. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Torkild Knudsen

Lars Mortensen Balstad i Vanvikan/Leksvik f.ca.1661 død 1750 gm Barbro Eriksdatter f.ca.1689 død.1756. Lars Mortensen må ha tatt med seg familien og flyttet til Balstad på sine eldre dager. Det er vel mulig at han har vært gift flere ganger. Navnet Barbro finnes i etterslekta til Kirsten Larsdatter Balstad. Jeg fann dem nevnt ved å søke i forumet til DIS Sør-Trøndelagmvh Torkild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Snart 3 år siden forrige innlegg, men innleggene lever sitt eget liv her. Spennende opplysning - takk skal du ha!Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Torkild Knudsen

Er det noen, som har leita videre på Balstadslekta i Kvikne. Er litt spent på om det hjalp noe med opplysningen i innlegg 7.1716 ble en Lars Mortensens sønn Hans døpt i Trondheim Domkirke. Moren navn var Marit Hansdatter. Faddere var: Marit pipemakers, Ane Cathrine Nilsdatter, Jens Eriksen skomaker, Anders Svendsen skomaker, John Iversen.Jeg kom over den siste opplysningen ved en tilfeldighet for noen år siden. Jeg tenkte jeg kunne nevne det selv om jeg ikke har så stor tro på at dette er Lars Mortensen Balstad, men en vet jo aldri.Jeg stammer selv fra Lars Mortensen Balstad via slekta til min tippoldefar Peder Pedersen Brødreskift (f.1848 i Statsbygda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har ikke gjort mer med dette. Her er det jeg ellers har notert når det gjelder Lars:Lars Mortenson 'pladsmager' kjøpte i 1721 halvparten av gården Seter i Kvikne av Ola Olson. I ei takstforretning av 1734, finner vi dette om Lars Mortensen: 'Da han kjøpte Gaarden, var den aldeles nedraaden, baade Huuse oc Skiegarder, oc Ager oc Eng nedvoxet med Kratskov. Men nu befandtes at Garden er fløttet paa ny Tomt oc mestendeelen med nye Huuse opbyggede, Skiegarder opsatte oc Ager oc Eng opryddede, saa al denne Bekostning er vurderet oc taxeret til 130 Spd.'At Lars fikk gården i slik stand høres nesten underlig ut når man minnes at han gikk for å være rent utrulig lat. Han fikk også klengenavnet 'Låken'. Stødt la han seg sjuk. 'E æså låk i dag,' var det vanlige omkvedet. Vi har også et annet ord fra ham: 'Ét lite og lapp vél gammelklæann dine, så bli du rik'.I 1741 solgte Lars Mortensen eiendommen sin til stesønnen, Svein Sveinson, som var bror til Ola Sveinson på den andre Seter-gården, og flytta til Garlia (i Kvikne). Lars hadde kjøpt en stor part (6 bismermerker smør) av Garlia i 1734.I 1758 selger Lars Mortensens svigersønn, sjersant Peder Soknes, denne parten. Handelen galdt Lars si datter Kirsten sin arvelott i Garlia, og vi kan vel da gå ut fra at Lars Mortensen døde før 1758. (Kvikne bygdesoga, b2/s297-8, s339).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Lars Mortensen og Barbro Eriksdatters to døtre Barbro og Kirsten er begge født på 1720 tallet og mora Barbro Eriksdatter er f.ca.1689.Hvis Marit Eriksdatter Lillefoss er mor til Barbro må hun vøre født i tidsrommet 1642-1669.Anders Larsens (oppgitt å være svigersønn av Marit Eriksdatter Lillefoss) sin hustru er ikke en Hansdatter, men derimot en Eriksdatter (ifølge Kvikne bygdebok side 517).Svend Svendsen Seter f.ca 1718, som var Lars Mortensen sin stesønn (og da etter all sannsynlighet sønn av Barbro Eriksdatter) ble gm Gisken Toresdatter Skogstad. De hadde følgende barn: Svein, Marit, Barbro, Kirsti, Tore. Her må Barbro være oppkalling av Barbro Eriksdatter. Kirsti og Tore av barna ble gift inn i Hals slekta (Stae), Barbro ble gm tippoldebarnet til direktør ved Kvikne berverk Lage Jensen (se Innset bygdebok side337 under Hoem), Marit ble gm Smed og bonde Ingebrigt Kristoffersen Støa ( som hadde en bror Per som var gm. Anna Katarina Hansdatter Hals fra Storeng.Marit Eriksdatter Lillefoss sin datter Marit Hansdatter ble gm Hans Rasmusen Hals fra Storeng.Barna til Lars Mortensen ble også godt gift til Soknes og Vanvik.For meg virker det som om både Lars Mortensen og Barbro Eriksdatter må ha hørt til ett sosialt skikt tilsvarende Halsslekta i Kvikne.Jeg lurer også på om Lars Mortensen virkelig var svigersønn av Marit Eriksdatter Lillefoss. Kanskje han heller var svoger, dvs at Barbro Eriksdatter var søster til Marit Eriksdatter.Det er ikke godt å si hvor gammel Erik Hansen Lillefoss var. Kanskje var han i virkeligheten far til tre mulige søstre Barbro Eriksdatter Sæter, Marit Erksdatter Lillefoss og Ingri Eriksdatter (gm Anders Larsen)?Dette blir selvsagt arbeidshypoteser.Det er litt merkelig om Lars Mortensen flytter til Leksvik hvis ikke han eller kona Barbro har en eller annen forbindelse med bygda.Det er jo også en mulighet for at Lars eller Barbro kan vært i slekt med de tidligere eierne Svein Andersen Skamfer eventuelt Lars Hansen Skamfer (gm Mille Mikkelsdatter). Navnet Barbro er endel brukt i diverse verkslekter såsom Schwanner, Francke etc. Kanskje det kan være en forbindelse der.Barbro Eriksdatter hadde svogeren Johannes Iversen Prytz som sikkert også var en verksfunksjonær som hørte til den kjente bergverksslekten Prytz. Johannes Prytz var gm Anne Olsdatter Seter, som var søster til den antatt første mannen til Barbro Eriksdatter Svend Olsen Seter.Er det noen som har synspunkter på ovenforstående arbeidsypoteser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.