Gå til innhold
Arkivverket

[#15320] Dåp av 2 - 3 dager gamle barn?


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Signe Marie Solheim

Vet ikke om jeg misforstår kirkebøkene, men rundt 1810 (Askøy) ser det ut som barna ble døpt bare 2-3 dager gamle. Kan det stemme? Og kom de i så fall til kirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Etter loven skulle barn døpes seinest 8 dager etter fødselen. Det kunne gjøres hjemme, men helst i kirken. Det ville bety at foreldrene burde søke kirke ved første anledning, ofte med 2-3 dager gamle barn. Jeg trodde tidligere at dette ville ha en negativ effekt for de nyfødte, og sjekket derfor om det var ulik barnedødlighet for de som ble døpt ekstremt tidlig, sammenlignet med de som ble holdt hjemme, men noen slik forskjell lot seg ikke spore, selv ikke i de kaldeste månedene av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Akkurat. Det var nå godt det ikke gikk på helsa løs for barna. Ellers tenkte nå jeg litt på mødrene også.... :) Men de trengte kanskje ikke nødvendigvis å være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg har høyrt om folk med lang veg til kyrkje som reiste heimanfrå før barnet var født (då nødvendigvis medbringande mora) - kjenner nokon til konkrete, namngjevne døme på dette, eller er det berre vandrehistorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg kjenner ikke konkret til at de reiste hjemmefra før barnet ble født, men i Hof, Hedmark var det vanlig blant de som bodde på Finnskogen at mora ble introdusert samme dag som barnet ble døpt. Fødselsdagen blir ikke ført i det tidsrommet det gjelder (før 1800), så alder ved dåp kjennes ikke. Men det at disse handlingene foretas samtidig kan tyde på at mora har vært i nærheten av kirka ved fødsel/dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg har sett flere eksempler fra 1600-1700 tallet hvor finnebarn (samer) blir født på gårder i bygda. Barna blir døpt i kirken, men familien har ofte reist fra gården før introduksjonen skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Er mora introdusert samtidig, må barnet ha vore nokre veker gammalt, for kvinna slapp ikkje inn i kyrkja før ho var 'rein' att (det vil vel i praksis seie at blødningane etter fødselen skal ha stoppa, m.a.). Problemstillinga i mitt spørsmål var nettopp å unngå at barnet blei for gammalt før det blei døypt - rakk du det ikkje i denne gudstenesta, kunne det vere fleire veker til du kunne kome deg til kyrkje att; derfor tok du den fødande med og håpte at barnet var kome ut før høgmessa var over. Eg har som sagt høyrt historier om det, men tykkjer gjerne det verkar litt for søkt til å vere sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.