Gå til innhold
Arkivverket

[#15323] Peder Malo, f.29.10.1878, emigrerte fra ålesund 18 april 1900 retning Wisconsin


Gjest Levi Bårdsnes Mikalsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Levi Bårdsnes Mikalsen

Peder Malo, f.29.10.1878, emigrerte fra ålesund 18 april 1900 retning Wisconsin. Han kom opprinnelig fra Veø/ Veøy i romsdal. Jeg klarer ikke finne ut hvor han kom i land eller hvor han holdt til. Jeg har søkt på navnet i ellis island-basene, men finner ikke noe. Jeg trror han skiftet navn der borte. Kan noen hjelpe meg med flere opplysninger om hans opphold i amerika?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

For å gjøre jobben enklere for andre: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIAALE&variabel=0&postnr=4133&fulle=true&spraak=n>Lenkemen, hvem var foreldrene hans? Siden du tror han skiftet navn, må vi vite mer. Vi er ikke tankelesere, vet du! Hvor var foreldrene og søsken i 1900?Hvem var så denne karen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Levi Bårdsnes Mikalsen

Er dere ikke tankelesere? Nei vel.Vel, beklager litt manglende info. Det får gå på kontoen for lite erfaring. Foreldre var Tron Malo (1851) og Sigrid Pedersdtr (1845). Bosatte i Veø herred i Møre og Romsdal. Familien finnes på denne linken:LenkeHan dro til Amerika og kom tilbake etter noen år. Derfor er han kanskje ikke å finne i 1920 censusen. Hva han skiftet navn til aner jeg ikke. I første omgang skulle jeg likt å vite hvilket skip kan reiste på og hvordan reiseruten var. Har forstått at siden han skulle til Wisconsin, kunne han ha kommet i land i Quebec.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Sjekk www.norwayheritage.com og se hvor Allanlinjen hadde sine hovedlinjer. Dette er ikke min sterke side, så da hopper jeg av. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Er du sikker på at han emigrerte? Eller er det flere Peder Malo f 1878?'Bygdebok for Nesjestranda' (del av Veøy) forteller: 'Peder Trondsen Malo 1878-1964, arbeidde først heime på garden, var vegarbeidar, gift 1915 med Gusta Amalie Sætran, 1891-1962, frå Smøla, husmor, 8 born J 1-8. 1 Signe, 2 Olaug, 3 Gjertrud, 4 Margot, 5 Toralf, 6 Jorunn, 7 Peder, 8 Gerd Malo.Peder og Gusta budde først på Smøla der Signe er fødd, frå 1918-28 budde dei i Gullåna på Hovdenakken. Gusta arbeidde ved hermetikkfabrikk på Vågsetra. I 1931 flytta dei til Øverhagen, budde der og dreiv bruket til 1938, så budde dei på Bergheim gnr 117-3, deretter på Malo ein del år, flytta til Krokset på Holmemstranda på sine eldre dagar.'Hilsen Osvald som er fra Holmemstranda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Levi Bårdsnes Mikalsen

Han dro til amerika i 1900 og kom tilbake en eller annen gang i tide til å gifte seg i 1915.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Levi Bårdsnes Mikalsen

forresten oswald, jeg har bodd hele livet på krokset, flytta til lillehammer i 1998. du er i slekt med tommy kanskje, eller anders petter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Her går det fort unna! Han har en bror som heter Johan, og da er det vel sansynlig at de har vært en tur over dammen som så mange fra disse kanter. Sansynligheten for at det er rette karene er vel stor.Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Levi Bårdsnes Mikalsen

ja johan er broren , reise året etter. men det er et slit med dette navnet som ble bytta da. Det ser jo ut som om han reiste fra ålesund med navnet peder malo. skiftet i england da kanskje???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Greier jo ikke å holde meg unna heller...Det er ikke så rart om vi ikke finner ham, han er jo mellom alt av tellinger. Det er jo ikke sikkert at han var i USA i 1910-tellingen, og han kom jo hjem før 1920.Sjekk kirkebøker ol., flyttereg.Og, til slutt må jeg bare si, lærte dere ikke å skrive store forbokstaver i navn på den skolen dere gikk? Det er forferdelig slitsomt å lese....Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Dere??? Laila - hvis du fortsatt følger tråden. Jeg hører til generasjonen som lærte å lese med bare store bokstaver - og lærte å lese. Hadde forresten samme lærer alle timer alle 7 årene. Det var dengang da vi gikk annenhver dag. Og av alle ting, senere hadde jeg hans barnebarn som elever i Sandefjord.Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.