Gå til innhold
Arkivverket

[#15329] Hobøl- ca. 1900


Gjest Vera Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vera Hagen

Jeg søker etter min oldefar Halvor Hansen Foss. f. 1834 i Brandval, Hedmark. Han var snekker og bodde i Kristiania fram til 1880-årene. Så forsvant han for meg, og ved en tilfeldighet fant jeg han i 1900-tellinga for Hobøl. Da var han enkemann og bodde sammen med andre snekkere hos snekkermester A. Andersen på Gusland vest. Jeg har ikke klart å oppspore han etter det, verken i flyttemeldinger eller dødsfall-meldinger i Hobøl. Samtidig vil jeg nevne at 2 av hans sønner, Hagbart Christian.f. 1865 og Axel Marinius, f. 1873 i Kristiania, heller ikke er funnet.De dro begge til sjøs, og jeg vet ikke om de noengang kom tilbake til hjemlandet. Har funnet dem i sjøfartsprotokollene fra ca. 1895, og de var da i utenriksfart. Ble de borte på sjøen eller ..?Kan noen hjelpe meg.Mvh. Vera Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg får svare meg selv: Nei - dette var ikke rett Axel. Han finnes nemlig også på Jeløy:LenkeHvor har du opplysningene om Hagbart C. og Axel M. fra? Vet du hvilket etternavn de benyttet? (Halvorsen, Hansen, Foss, ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vera Hagen

Takk for svaret, Ketil Firing Hansen. Du har rett, det var ikke 'min Axel' du fant. Jeg fant familien i 1865-t. i Kristiania. Hagbart var ikke døpt da. Har funnet alle 4 barna døpt i Kr. hvor de bodde forskjellige steder: som Damstredet, Krogen og Karl den 12. gate. De 2 eldste ble også konfirmert her, mens min bestemor Ida og Axel ble konfirmert i Nesodden (1885) og Drøbak (1887). Det kan se ut som de ble satt bort, så det skjedde vel noe i familien.Moren kan ha dødd. Jeg tror de brukte Fos(s) som familienavn, men jeg har skjelet til Hansen også, fordi Halvors far het Hans. Min bestemor kalte seg Foss hele livet. Hun giftet seg aldri.Mvh. Vera Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Vera Hagen

Jeg prøver igjen. Når det gjelder min oldefar Halvor Foss hadde jeg håpet på respons fra noen i Hobøl eller tettstedene rundt. Jeg har gjennongått kirkebøkene for gravlagte i Hobøl etter 1900 og vært innom kb. for Vestby også. men det er jo så mange andre steder å søke! Det er mulig han dro rundt omkring for å få seg arbeid. Det var kanskje ikke lett for en 'eldre mann' å få en jobb da heller - og det var ingen pensjon!Takker på forhånd for råd og vink!Mvh. Vera Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vera Hagen

Hei Laila! Takk for svar om min oldefar og hans fam. Halvor Foss var gift med Johanne Christiansen fra Grue. De hadde følgende barn: Ole Dalbert f. 10/10 1862 i Kr. (døpt VF 1863) død 1941 i Oslo. Hagbart Christian f. 24/10 1865 Kr.(døpt GA 1867), til sjøs. Ida Bolette, f. 12/6 1870 i Kr.(døpt GA 1871) død 1950 i Oslo. Axel Marinius f. 1/5 1873 i Kr. (døpt Tref. 1874), til sjøs.Ole og Ida (min bestemor) har jeg 'fulgt' til de døde, men de 2 andre vet jeg ikke noe om, bortsett fra at de dro til sjøs i ung alder. Kan du finne ut noe mere om dem, Laila, ville jeg bli glad!Mvh. Vera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.