Gå til innhold
Arkivverket

[#15330] Søker etter slekt fra Fredrikstad-området, samt emigranter til USA


Gjest Christina Lindskog
 Del

Recommended Posts

Gjest Christina Lindskog

Hei Jeg søker opplysninger om min fars slekt fra Fredrikstad-området. Dette vet jeg:Johan Johansen (d. 1948) gift med Marie olsen Moum (d. 1944). De fikk barna Victoria, Camilla Elfrida (min farmor), Karen og Jenny. Så vidt jeg vet het alle barna Johansen til etternavn før de giftet seg. Jenny giftet seg med en Oskar(Oscar?), og de emigrerte til USA. De fikk barna Clementine og Johan.Jeg er mest nyskjerrig på Jenny og Oskar som reiste til USA. Har dessverre ikke funnet noe på Familysearch, vanskelig uten etternavn og datoer av noe slag. Noen som har noen tips om hvor jeg kan starte?Med vennlig hilsen - Christina Lindskog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Du bør starte her hjemme, med å finne ut når de drar. Det finner du her på Digitalarkivet. Og, ikke minst fødselsdatoer på de som emigrerte, og link/eksakt skrivemåte til folketellingene her i Norge.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Lindskog

Tusen takk for hjelpen, her går det unna! Dette føltes helt snodig; plutselig har familien fått nytt navn, og oldemor heter ikke Marie...Det meste ser veldig riktig ut, men hvor sikker kan jeg være?Christina Lindskog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Det finnes faktisk et manntall for Borge fra 1913 på nettet, og der Lenke (nokså langt nede) finner du Johan Petter Johansen (nå skrives det slik, og Petter heter han også) og Antonette Marie (der var Marie!) Johansen, fortsatt bosatt på Moum. Det ser ut som manntallet bare omfatter voksne personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Lindskog

Takk igjen! Jeg skjønner at det ikke er første gang du har gjort dette! Jeg blir nærmest litt handlingslammet stilt overfor så mye info som finnes på nettet.Christina :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Christina! Aner du om Oskar og Jenny emigrerte etter at de giftet seg, eller fant de hverandre i Unaiten?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Lindskog

Hei Laila,så vidt jeg vet fant de hverandre før de reiste, og vi tror de må ha reist ca. 1910-1915. Men jeg vet ikke hvor de reise fra.hilsen Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Lindskog

Dette ser ut til å stemme veldig bra! Jeg vet ikke hvordan jeg skal få takket dere! Og på så utrolig kort tid! Takk skal dere ha! Jeg har min far på telefonen - og han er også utrolig takknemlig!Hilsen Christina Lindskog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina lindskog

Jeg (med god hjelp av andre) har funnet ut at Jenny og Oscar tok båt fra Oslo-Kristiansand-Hull. Noen som har noe tips om hvordan jeg finner ferden videre? Hvor bør jeg søke?Hilsen Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.