Gå til innhold
Arkivverket

[#15331] Fra gården Stenumgaard i Ringebu til USA


Gjest Liv Nordset
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Nordset

Er det noen som kjenner til gården og Ole Stenumgaard fra Ringebu som giftet seg med Randine Pedersdtr. Lysbakken fra Lesja i 1890? De emigrerte til USA og fikk 7 barn. Ett av dem var Magna Olsdtr. Stenumgaard, f. 10.05.1901, som ble gift med Even Eggen i USA og døde 25.06.1936 i Canada. Det er Even og Magna jeg egentlig leter etter. Jeg har funnet at de fikk 4 barn, Eivind, Rakel, Berit og Agnes, men ingenting mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det ser jo ut som du vet noe, da.Hvor var de i 1900? Når emigrerte de fra Hvor??? Og, til slutt, hvor døde egentlig Even i Canada, og barna, når ble de født og hvor?Hva er kilden din for de fire barna? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Nordset

Jeg graver og spør og finner noe etterhvert. Hvis dette er den Even Eggen jeg leter etter, da. Akkurat nå drysser det inn opplysninger fra fjern og nær om hvem hans søsken (formodentlig): John, Albertina og Carl, giftet seg med, deres barn og familier i Norge. Men dette gir meg ikke særlig mer om Even selv eller hans kone Magna. Derfor spør jeg altså her for om mulig å finne noen som har forsket på denne familien og vet noe om Even og Magna.Jeg vet altså ikke hvor de var i 1900. Jeg har ikke funnet noe mer om denne familien Stenumgaard i norske folketellinger. Jeg vet ikke når eller hvorfra de emigrerte. Hadde jeg funnet ut hvor Even og/eller Magna døde i Canada eller når og hvor barna ble født, så ville jeg vært et langt stykke på vei. Kilden for de fire barna er RootsWeb. Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Nordset

Tusen takk, Laila! Så var det bragt på det rene. Men dette er ikke 'min' Even Eggen. Han var født i 1863 i Strinda og om han hadde et yrke så var han slakter og ikke agronom.Vel, det er bare å lete videre.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg tenkte på fødselsdatoen du oppgir, og den som er på Magna når hun og Even Eggen emigrerer? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Nordset

Den Even Eggen som var gift med Magna Stenumgard kan ikke være den Even Eggen jeg leter etter. Fødselssted, -dato, emigrasjonstidspunkt og -sted samt yrke stemmer ikke.Jeg leter etter en helt annen Even Eggen, f. 22.9.1863 i Strinda, med slakter og/eller gårdsarbeider som yrke og som emigrerte i 1886 fra Trondheim til Minnesota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg lurer egentlig på hva du leter etter....Hvor kommer Stenumgaard inn i bildet? Jeg er forvirra... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Nordset

Ja, jeg mener han der. Eller jeg håper det. Som du ser er denne Even registrert som 20 år og ugift. Den Even jeg leter etter var 23 år i 1886 og gift med tre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hva er det du egentlig leter etter?Hvem er det du leter etter?Hvor er han ved tellinger i NOrge?Hvem var han gift med?osv osv osv?Dette er jo rene spørrekonkurransen. Men, hvis noen skal ha mulighet til å kunne hjelpe deg, må du fortelle hva du leter etter og hva du virkelig vet. Ikke hva du tror.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Nordset

Jeg leter etter Even Gunnerius Johansen Eggen. Jeg har ikke funnet ham i noen folketelling. Opplysningene jeg har om ham i Norge er dels hentet fra bygdeboka 'Klæbuboka II - Gards- og ættesoge', dels fra notater etter min avdøde onkel som var prest og dermed antakelig hadde tilgang til kirkebøker.Even Gunnerius Johansen Eggen var født 22.9.1863 i Strinda, døpt i Lade kirke, Strinda, 25.10.1983, foreldre: Johan Jonsen Eggen og Jonetta Evensdtr. Aasheim (faddere: Husmand Esten Evensen Leren og kone Anne Jonsdtr., pige Malene Hansdtr. Bonæs ungkl. Lars Hansen ib., pige Ingeborg Anna Larsdtr. Jacobslie og ungkl. Johan Larsen Jacobslie), konfirmert i Bjørnør kirke, Roan 29.9.1878 med Godt' i kristendomskunnskap. Er ikke sikker på årstallet, men går ut fra at han var 15 år.Even flyttet fra Bjørnør til Klæbu 28.3.1879 (iflg. kirkeboka i Klæbu) og bosatte seg på husmannsplassen Lysklættrø som dreng. Ble senere slakter. Giftet seg med Ragnhild Nilsdtr. Lysklættrø i Klæbu kirke 6.11.1882 og fikk 3 barn med henne: Anne Gunneriusdtr. Lysklættrø (1882-1886), Johan Lysklættrø (1884-1966) og Jonetta Gunneriusdtr. Lysklættrø (1886-1932).Johan Lysklættrø, f. 20.11.1884, flyttet til Bakklandet i Trondheim og ble vognmann. Han giftet seg 8.5.1907 med Signe Johannesdtr. Storlisve, f. 1885 på Frostad, og fikk 6-7 barn, hvorav to var Arnt og Einar Lysklættrø. Johan døde 30.4.1966. Jonetta Gunneriusdtr. Lysklættrø, f. 29.1.1886, giftet seg med skolestyrer Bernt Ludvig Paulsen Nordset i Klæbu kirke 24.6.1910 og fikk 7 barn. (Denne familien har jeg kartlagt grundig.) Hun døde 23.6.1932 og er gravlagt på Stiklestad kirkegård i Verdal.Even emigrerte til USA i 1886. I Utvandringsprotokoll VII 1885-1888, Trondheim politikammer, står det: '1886 nr. 461: American Line, Arb., Ug., Even Gunnerius Eggen, 20 Aar, Fra Klæbo til Ada, Minnesota. Betalt i Amerika, med skibet Hero. Attest af 21.4.1886. Forevist 21.4.1886. Tilladelse.' (Er jo ikke sikker på om dette er mannen jeg leter etter, alder og sivilstand stemmer ikke.)De første årene i USA skal Even ha skrevet til sin kone og sendt henne penger, men etter hvert ble brevene sjeldnere og tilslutt opphørte de og ingen hørte mer fra ham.Ektepar med (omtrent) samme navn som Evens foreldre er funnet i Norman County, Minnesota. Opplysninger fra Norman County Genealogy: John Johnsen Eggen og Jonetta Evensen hadde 3 barn, John (1867-1960), Albertina og Carl (1876-). John bosatte seg i Canada, giftet seg med Hilda Tompson og fikk en sønn, Donald, som bodde i Senlac. Saskatchewan, Canada. John døde i Canada. Albertina giftet med John Holter, bosatte seg i British Columbia, Canada, ingen barn. Carl giftet seg med Bertha Torine Hallom (datter av Narve Helgesen Hallom og Mali Nilsdtr. Sirmoen fra Selbu) i Anthony Township 24.11.1899. De fikk 12 barn og bosatte seg omsider på gården Gilbertson i Hegne Township, Minnesota. Jeg har fått navn og fødselsdata på alle 12 og hvem de giftet seg med. Ingen datoer for John Jonsen Eggen eller hans kone Jonetta.Dette ble en lang historie. Som det framgår har jeg ikke mange bekreftede opplysninger, men jeg må jo begynne å nøste et sted og håper at noe av dette er riktig. Og nå håper jeg at noen kan hjelpe meg videre! Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hmmm.De opplysningene du har om John og Jonetta i Norman Co. Hva slags kilder er det? Var barna født der? Rart ikke Even da var nevnt...Og, en ting til, var foreldrene til Even gift når han ble født?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

og her er søsteren JonettaLenkeDette legger jeg bare for at det skal være lettere å gå fremover, og kanksje noen kjenner navnene! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Aasprong

Til ditt innlegg Laila - Jonetta er vel datteren og den neste lenken viser vel til kona Ragnhild og sønnen Johan?Dette må da være familien i 1875?Lenkemvh EAa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Aasprong

Dersom dette er rett far til Even Gunnerius så tyder det på at foreldrene ikke var gift da han ble født og forklarer samtidig hvorfor Even ikke bodde med faren i 1865:Lenkemvh EAa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Nordset

Til Laila og EinarTakk for hjelpen! Den første lenken ang. Even Jonsen kan godt vise til den Even jeg leter etter. Jeg har ingen opplysninger om hvorvidt foreldrene var gift i 1883, men det kan godt tenkes at de ikke var det. Og da er det ikke utenkelig at Even ble oppfostret hos andre. Min førnevnte onkel har notert et sted at far til Even muligens var født utenfor ekteskap og at hans far var fra Meldal, men jeg syntes dette var for spekulativt til å ta med. Evens fosterfar Ole Simonsen bor i Meldal, ser jeg, og han kan jo kanskje være en slektning av Evens far?Men er dette godt nok til å fastslå at dette er den Even jeg leter etter?Lenke nr. 2 viser til Jonetta Guneriusdatter f. 1888, som pleiedatter hos Hans Ludvik Larsen i Klæbu, og du mener hun kan være søster av Even, Laila. Det tror ikke jeg. Den eneste Jonetta Gunneriusdatter jeg har er datter av Even og født i 1886. Og hun vokste opp på husmannsplassen Lysklættrø før hun etter konfirmasjonen kom i tjeneste på gården Nordset i Klæbu hos Paul Andreas Arntsen Nordseth.Den siste lenken til 1875-tellingen for Strinda gjelder helt klart familien jeg er på jakt etter. Takk for den!! Her er far Johan tømmermann og mor Johnnethe Eggen med sine 4 barn. Even har 'mistet' noe av fornavnet sitt, men er født i riktig årstall. Karl og Albertine har jeg fra Norman County. De har oppgitt en sønn som John og her står det Joakim, men ellers stemmer alt. Og det bekrefter antakelsen om at de opplysningene jeg har fått fra Margit Bakke ved Norman County Minnesota Genealogy Society gjelder foreldrene og søsken av 'min' Even. Hurra!!!(Men ikke skjønner jeg hvordan du fant dette. Jeg har trålt alle tenkelige tellinger på Digitalarkivet uten å finne det.)Jeg vet forøvrig ikke mer om Even eller hans familie enn jeg allerede har skrevet ovenfor.Nå gjenstår det 'bare' å finne ut hva som skjedde med Even etter at han kom til Minnesota i 1886. Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Aasprong

Hei Liv,Hyggelig å kunne hjelpe. Vet ikke om du har planer om å følge Evens aner bakover, men jeg legger ved en lenke til den eneste Johan Jonsen (Evens far?) jeg fant født i Malvik i 1828. Han er faktisk den eneste i hele perioden 1826-1831.Lenkemvh EAa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det var forresten mange fra Klæbo som dro til Ada. Jeg finner ikke unge Eggen der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ja, jeg mente datterne til Even da!Innlegg 17 (som jeg skrev: denne kom visst ikke med...) skulle vært før...Liv, hvilke kilder har Margit sett på i USA? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Nordset

Til Einar: Har sett på denne lenken og navn og fødselsår stemmer så dette er vel verdt å ta vare på. Har forresten problemer med å tyde fødselsdatoen. Kan du hjelpe meg? Når er 12 S.e.Tri.? Og hvilken skal en velge når det står både 8 august og 20 juli? Selvsagt er jeg interessert i både aner og event. etterkommere når det gjelder Even Gunnerius.Til Laila: Margit Bakke ved Norman County Minnesota Genealogy Society har åpenbart sitert fra Norman County History Book (1976).Forøvrig har jeg nå hatt tid til å sammenholde hennes opplysninger med opplysninger jeg har fått fra en annen norsk slektsforsker som har forsket på slekten til kona til Karl Eggen (Even Gunnerius' bror) og her er det så mange sammenfallende navn at det må dreie seg om samme familie. Når jeg bare fikk plassert Even G. i denne familien så har mye løst seg. Men - som sagt - det gjenstår å finne ut hva som skjedde med Even G. i USA. Hvis gamle rykter om at han skrev hjem til sin kone Ragnhild og sendte henne penger er riktig, så har han i hvert fall levd noen år der borte.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei LIv!det som er skrevet mellom %20 julli% er overstrøket i originalkilden, og så er den andre datoen skrevet i stedet. Sannsynlig vis er det den rette fødselsdatoen. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.