Gå til innhold
Arkivverket

[#15340] Steffen Markussen, Trengreiddal i Haus emigrerte til USA?, men hvor?


Gjest Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Sjursen

Steffen Markussen Trengreiddal f 1865 i Haus og emigrerte i 1885. Tidligere hadde søskene Ingeborg f 1860, emigrert i 1883 og Johannes f 1866 emigrert i 1864. Alle 3 reiste via Bergen og er å finne i DA.I 1887 reiste også moren deres, Marthe Nilsen. Heller ikke henne finner jeg igjen.Kan noen hjelpe meg med å finne de igjen i USA/Canada? De er henholdsvis søsken og mor av min tippoldemorog familien mistet all kontakt etter at de reiste.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

All informasjon som jeg kjenner til er følgende:Steffen Markussen Trengreiddal f1865 i Haus emigrerte 7/5-1885 m/ Inman Line.(ugift husmanns sønn).Johannes Marcussen Trengreiddalen f 1866 i Haus emigrerte 3/5-1884 m/White Star Line. (ugift husmanns sønn).Ingeborg Markusdtr f1860 i Haus emigrerte 1883 m/ Stjerne Linie.(ugift tjenestepige).Moren Marthe Nilsen f1829 i Haus emigrerte 18/5-1887 m/ Allan Linien.(gift pladsmands enke). Er det noen som klarer å spore opp ankomssted??? Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg har funnet en kandidat til Steffen, men uheldigvis fikk jeg denne meldingen:'We're sorry, but the image you are trying to access may be damaged or missing. We're aware of this problem and are taking the necessary steps to correct it'.Han passer i alder og navn-----1920 U.S. Census • South Dakota • Minnehaha • Valley Springs • ED# 205Markuson, StevenAge: 55Birthplace: NorwayState: South Dakota ED: 205County: MinnehahaTownship: Valley Springs-----Kanskje hellet er med oss i 1930-----Markuson, SteveAge: 66 Year: 1930Birthplace: NorwayState: South Dakota ED: 48County: MinnehahaTownship: Valley Springs Han står her som oppgitt gift med norske Olina på 67 år, de giftet seg når de var henholdsvis 24 og 25 år. Begge emigrerte i 1885 så dette er nok Steffen vil jeg tro.PÅ samme sted, men ikke hos Steven og Olina, finnes det også en John Marcusson 39 år, boarder født i South Dakota. Kanskje deres sønn.-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ingeborg drar i 1883 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIBERG&variabel=0&postnr=14695&fulle=true&spraak=n>Lenke billetten er prepaid. Jeg antar deror at det må være familie som har dratt før søsknene. Kjenner du til det?Johannes drar i 1884 Lenke billetten er prepaid, kanskje av søsteren?Steffen drar i 1885 LenkeOg modern Marte i 1887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kommer ikke inn jeg Laila, kanskje det er for stor trafikk. Pørver senere igjen, eller er det noe rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Familien i 1920, men, her heter frua Mary. Allikevel sikker på at det er samme, bl.a. er hun eldre en manden i hus, han er railroader, osv.Lenke(dette er den Nina fant på Ancestry, jeg har den fra Genealogy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

1910: Ser at de hadde en datter Mathilda 20 år og en sønn John 19 år, Thelma 16 år og Mary 14 år. Alle barna født i SD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg tror geocities ikke viser direkte bildefiler, at de må ligge på htm-sider.Kom du inn via index-lista Nina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jada rett inn via index, men har du prøvd å høyreklikke på selve bildet og legge den linken her? Vet ikke om det skulle være noen forskjell. Jeg har jo geocities selv, og det fungerer uten problemer. Prøv og legg litt tekst øverst på siden. Kanskje det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nina, jeg må lagre imagene på min pc, for så å overføre dem. Det er ikke 'så lett' skjønner du :o)Men, jeg gidder ikke å gjøre mer før han derre brann-mannen dukker opp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Tusen takk Nina og Laila.Jeg vet ikke om det er jeg som er brann-mannen, men nå er jeg tilbake. Jeg var ute på reis i helgen og kom først hjem i kveld.Så til inlegg nr 4. Meg bekjent så er det ingen i nær slekt som var reist før Ingeborg. Familiehistorien beskriver: Etter at søskenes far døde så tok moren tre av søskene med seg og emigrerte. Elstemann måtte være igjen pga et fødselsmerke som skjemmet store deler av ansiktet hans. Vi har antatt at han kansje ikke ville passere i immigrasjonen.(Jeg har lett etter etterkommerne hans i inlegg nr 14616.) Yngste barnet var så lite, at det sansynligvis ikke ville overleve overfarten. (Hun er min oldemor på min mors side.)Utfra emigrasjonslister i DA, ser jeg at de reiste ikke i lag og yngste datteren var ikke helt liten heller da moren reiste.Nå som dere har plassert noen i Sør Dakota, er det lettere å søke videre alene/i felleskap med gode hjelpere som dere to. Jeg vil holde dere informert om hva jeg finner.Hvis du har informasjon som du ønsker å videresende Laila, så kan jeg oppgi E-mail adresse. Jeg var inne på adressa i inlegg 8 og fann noe, men jeg har ikke fått studert det enda.Mh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Jeg legger med hensikt ut opplysninger jeg finner her, slik at andre som har mulighet kan følge med.'adressa' i innlegg 8 gir deg stort sett 'det meste', så der er det bare å studere....Brann-menn er folk i Bergen, det må du vel vite.... :o) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Hanne Line Osberg Eide

Dette har du fra før, men jeg liker at ting ligger i selve temet, og ikke i lenker (som ikke virker all framtid)...-1910 United States Federal CensusName: Stev Markuson Age in 1910: 46 Estimated Birth Year: abt 1864 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: Olina Home in 1910: Valley Springs Ward 3, Minnehaha, South Dakota Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1884Household Members: Name Age Stev Markuson 46 Olina Markuson 47 John Markuson 19 Matilda Markuson 20 Thelma Markuson 16 Mary Markuson 14Steves yrke er oppgitt som 'section hand, railroad'.-1930 United States Federal CensusName: Steve Markuson Home in 1930: Valley Springs, Minnehaha, South Dakota Age: 66 Estimated Birth Year: abt 1864 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Olina Race: WhiteHousehold Members: Name Age Steve Markuson 66 Olina Markuson 67- 1920 United States Federal CensusName: Steven Markuson Home in 1920: Valley Springs, Minnehaha, South Dakota Age: 55 years Estimated Birth Year: abt 1865 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Mary Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1885 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 333Household Members: Name Age Steven Markuson 55 Mary Markuson 57 Mary Markuson 24-1900 United States Federal CensusName: H Marfason [H Markart] Home in 1900: Valley Springs, Minnehaha, South Dakota Age: 38 Birth Date: Mar 1865 Birthplace: Norway Race: White Ethnicity: American Immigration Year: 1885 Relationship to head-of-house: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Spouse's Name: Olena Marriage Year: 1887 Marital Status: Married Years Married: 13 Residence : East Sioux Falls City & Valley Springs City, Minnehaha, South DakotaHousehold Members: Name Age H Marfason 38 Olena Marfason 35 Matilda Marfason 10 John Marfason 8 Salma Marfason 7 Mary Marfason 3Det står St. Markuson f mar 1865 Norge, Olena f des 1864 Norge, matilda aug 1889, john f des 1891, Salma f mai 1893, Mary okt 1896. Alle f. SD. De har vært gift i 13 år, og fått 4 barn.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

South Dakota Marriages, 1905-1949Name: Mary A Markuson Age: 28 Gender: Female Spouse: J E Crowley Marriage Date: 23 Feb 1925 Marriage County: Minnehaha County of Residence: Minnehaha Post Office: Valley Springs-South Dakota Marriages, 1905-1949Name: Mathilda B Markuson Age: 22 Gender: Female Spouse: Nels G June Marriage Date: 12 Dec 1912 Marriage County: Minnehaha County of Residence: Minnehaha Post Office: Valley Spigs-South Dakota Marriages, 1905-1949Name: Selma Markuson Age: 23 Gender: Female Spouse: Frant Leray Pinney Marriage Date: 5 Mar 1917 Marriage County: Minnehaha County of Residence: Minnehaha Post Office: Valley Springs- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

South Dakota Death Index, 1905-1955Name: Steve Markuson Certificate Number: 238029 Death Day: 28 Death Month: Oct Death Year: 1947 County: Minnehaha-South Dakota Death Index, 1905-1955Name: John M Markuson Certificate Number: 281654 Death Day: 25 Death Month: Oct Death Year: 1954 County: Minnehaha Page Number: 538- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

South Dakota Births, 1856-1903Name: John Markuson Birth Date: 29 Dec 1890 Gender: Male County: Minnehaha Father's Name: Steve Markuson Mother's Name: Olena Johnson-South Dakota Births, 1856-1903Name: Mary Alida Markuson Birth Date: 25 Oct 1896 Gender: Female County: Minnehaha Father's Name: Steve Markuson Mother's Name: Olena Johnson-South Dakota Births, 1856-1903Name: Mathilda Bertina Markuson Birth Date: 1 Jul 1889 Gender: Female County: Minnehaha Father's Name: Steve Markuson Mother's Name: Olena Johnson-South Dakota Births, 1856-1903Name: Selma Oliva Markuson Birth Date: 21 May 1893 Gender: Female County: Minnehaha Father's Name: Steve Markuson Mother's Name: Olena Johnson File Date: 28 Aug 1940-South Dakota Births, 1856-1903Name: Thelma Markuson Birth Date: 21 May 1893 Gender: Female County: Minnehaha Father's Name: Steve Markuson Mother's Name: Olena Johnson- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal CensusName: Mary Crowley Home in 1930: Wagner, Charles Mix, South Dakota Age: 33 Estimated Birth Year: abt 1897 Relation to Head of House: Wife Spouse's Name: JohnHousehold Members: Name Age John Crowley 37 Mary Crowley 33 Mary C Crowley 4 7/12Disse har vært gift i ca 7 år, så jeg vet ikke om det er rett Mary (Markuson).- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Social Security Death IndexName: Selma Pinney SSN: 503-22-3506 Last Residence: 57104 Sioux Falls, Minnehaha, South Dakota, United States of America Born: 21 May 1893 Died: Jul 1972 State (Year) SSN issued: South Dakota (Before 1951 )-1920 United States Federal Census Name: Selma O Pinney Home in 1920: Valley Springs, Minnehaha, South Dakota Age: 26 years Estimated Birth Year: abt 1894 Birthplace: South Dakota Relation to Head of House: Wife Spouse's Name: Frank L Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Female Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 335Household Members: Name Age Frank L Pinney 29 Selma O Pinney 26 Frank er født i SD, og er farmer.-Social Security Death IndexName: Frank Pinney SSN: 503-22-3750 Last Residence: 57104 Sioux Falls, Minnehaha, South Dakota, United States of America Born: 27 Aug 1890 Died: Jun 1974 State (Year) SSN issued: South Dakota (Before 1951 )-1930 United States Federal CensusName: Selma Pinney Home in 1930: Valley Springs, Minnehaha, South Dakota Age: 35 Estimated Birth Year: abt 1895 Relation to Head of House: Wife Spouse's Name: F LeroyHousehold Members: Name Age F Leroy Pinney 39 Selma Pinney 35 Evelyn May Pinney 7 Donald Pinney 4 10/12 - hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

South Dakota Marriages, 1905-1949Name: Donald Lee Pinney Age: 21 Gender: Male Spouse: Eloise M Nelson Marriage Date: 1 Jun 1947 Marriage County: Lincoln County of Residence: Minnehaha Post Office: Sioux Falls-U.S. World War II Army Enlistment Records, 1938-1946Name: Donald L Pinney Birth Year: 1925 Race: White, citizen (White) Nativity State or Country: South Dakota State: South Dakota County or City: MinnehahaEnlistment Date: 6 Mar 1945 Enlistment State: Minnesota Enlistment City: Fort Snelling Branch: No branch assignment Branch Code: No branch assignment Grade: Private Grade Code: Private Term of Enlistment: Enlistment for the duration of the War or other emergency, plus six months, subject to the discretion of the President or otherwise according to law Component: Selectees (Enlisted Men) Source: Civil LifeEducation: 4 years of high school Civil Occupation: Medical Technician Marital Status: Single, without dependents Height: 69 Weight: 999-Social Security Death IndexName: Donald L. Pinney SSN: 503-22-8174 Last Residence: 57104 Sioux Falls, Minnehaha, South Dakota, United States of America Born: 19 Jul 1925 Died: 27 Dec 1992 State (Year) SSN issued: South Dakota (Before 1951 )- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Matilda B Jure [Matilda B June] Home in 1920: Valley Springs, Minnehaha, South Dakota Age: 30 years Estimated Birth Year: abt 1890 Birthplace: South Dakota Relation to Head of House: Wife Spouse's Name: Nelse G Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Female Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 335Household Members: Name Age Nelse G Jure 30 Matilda B Jure 30 Merle G Jure 7 Evangeline Jure 4 11/12Nelse er født i MN, og er 'proprietor, meat market'. De bor rett ved Selma.-1930 United States Federal CensusName: Evangeline June Home in 1930: Sioux Falls, Minnehaha, South Dakota Age: 15 Estimated Birth Year: abt 1915 Relation to Head of House: Granddaughter Father's Name: Gordon WHousehold Members: Name Age Emma June 60 Gordon W June 40 Merle June 18 Evangeline June 15 Arthur W Stadfeld 27 Lincoln V Corcoran 22 Gwendolyn C Hendricks 20- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal CensusName: John Markuson Home in 1930: Valley Springs, Minnehaha, South Dakota Age: 39 Estimated Birth Year: abt 1891 Birthplace: South Dakota Relation to Head of House: Boarder Race: WhiteHousehold Members: Name Age Charles Lorenzen 52 Blanche Lorenzen 47 Glen Lorenzen 17 Clayton Lorenzen 8 Betty Jane Lorenzen 7 Josephine Harvey 76 John Markuson 39Jobber på en farm. Gift.-1920 United States Federal CensusName: John M Markuson Home in 1920: Valley Springs, Minnehaha, South Dakota Age: 29 years Estimated Birth Year: abt 1891 Birthplace: South Dakota Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Cara B Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Rent Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 333Household Members: Name Age John M Markuson 29 Cara B Markuson 22Cara eller Cora er f i SD av norske foreldre. John jobber på en farm. Bor sammen med eller rett ved foreldrene.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.