Gå til innhold
Arkivverket

[#15345] Guro Regine Hansdatter, f. 1864, bodde på Gjerstad og Svenheim i Haus


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Guro ble født på Rolse, Tysnes. Hun giftet seg 1897 med enkemannen Ola Jensson Gjerstad i Haus. Han skal ha vært bruker på Gjerstad, senere på Svenheim. FT 1900 viser at Ola og Guro da bodde på Gjerstad og hadde 3 barn hos seg, de to eldste fra Olas første ekteskap.Vet noen noe mer om denne familien? Fikk de flere barn? Når døde Ola og Guro? etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Breistein

I ættebok for Hosanger b. 1,under Svenheim, står følgende:Gbr. Ole Jensen Gjerstad ( 1865-1935) av Haus gift 1889 med Synneva Nilsdtr. Myking (1858-1896). De fikk barna: Marta f.1890 d.1926 på Gjerstad. Anna f.1894, bodde i Danmark. I 1897 giftet Ole Jensen seg med Gurina ( Guri)Hansdtr. Reiso av Tysnes (1865-1932)De fikk barna: Johan Severin f.1898 d.1915.' Vart torpedert under 1. verdenskrig'. Sjømann. Hanna Katrine f.1904 i Gjerstad.Hun ble gift i 1925 med Magnus J. Geitrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Bjarte Breistein: Tusen takk for god hjelp! Så er altså Svenheim i Hosanger, ikke i Haus, som det står i bygdebok for Tysnes, som var min kilde.Hanna Katrine, f. på Gjerstad i 1904, visste jeg ikke om. Kan hennes ektemann Magnus J. Geitrem være sønn av Johannes Monsen, bygningssnekker, født 1874, sønn av Mons Tørrisen og Olina Knutsdatter, og hans kone Jakobine Ovesdatter, f. 1878, som bor på Gjeitreim i Hosanger i 1900?Det var ellers interessant at ætteboka for Hosanger angir at Guro Hansdatter var fra Reiso, ikke fra Rolse. Guros 16 år eldre bror, Hans Hansson Rolse, født 1848, bodde nemlig lengre tid på Reiso, som hans kone Kristianna Andersdatter var fra, og som han fikk skjøte på i 1879, før han flyttet til sin farsgård Rolse mot slutten av 1880-åra, der han fikk skjøte i 1893. Det er derfor ikke urimelig å tro at Guro bodde en tid på Reiso før hun giftet seg til Gjerstad.Dersom ætteboka for Hosanger har noe mer å fortelle om disse folkene, så er jeg svært interessert i å høre om det.Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Hei Hans! Du spør om Magnus J.Gjeitrem kan være sønn av Johannes Monson,det mener jeg bestemt at han er. Har ikke ætteboka for Hosanger,men er sjøl født på Gjeitrem,og Johannes laget mine første par ski. Mvh.Olav Gatland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Breistein

Magnus J. Geitreim (1903-1964)var sønn av Johannes Martin Monsen Geitreim (1874-? )og Jakobina Dortea Ovesdtr. Notøy, Solund (1879-?)De ble gift i 1900.Fra 1901 til 1920 bodde de i Bergen. Johannes Martin Monsen sine foreldre var :Mons Torissen Geitreim(1838-1927)og Oline Knudsdtr. Birkeland, Gjerstad (1850-1923)De var gift i1873.Men Mons Torrissen var før det gift med Marta Johannesdtr.Vike (1839-1866)Ingen barn med henne. Ønsker du flere opplysninger kan du kontakte meg på bjarte.breistein@tiscali.no Hilsen Bjarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.