Gå til innhold
Arkivverket

[#15347] Østfold, (smålenene) Vestfold, Borre.


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

Her trenger jeg virkelig hjelp.Er det noe sted i Østfold som heter Borre?. Borre i Vestfold: På prestegården, gr.nr.72. br.nr.3 bor 1900: Andreas Hanssen født 1837 Sverige, det skal vel være en plass Sverige i Våler, etter kirkebok, hans kone Allette Andreasdtr. født 1851 Svinndal Smålenene, hun var enke da de giftet seg 17.11.1878 Nykirke, Vestfold, barn nevnt 1900, Hans Antonsen (1.ekte hennes) født 1873, 2.Anton født 1879,3.Karl født 1881, 4. Johan født 1883, 5. Alfred født 1885, 6. Anna født 31.3.1887 dette er hun som vi har problemer med) 6 og 7 er tv.? Aksel og Otto født 1889. Så får jeg en mail og telefon i går, ref. mail: 'Det er noe som ikke stemmer med plassering av stedet der foreldrene til Anna bodde og hvor hun vokste opp, hun har selv beskrevet stedet til Borre i Østfold og at hun skal være konfirmert i Rygge, Østfold. Det er 2 gjenlevende av barna til ? som forteller dette og regner opp de søsken Anna skal ha hatt, noe stemmer med dem jeg regnet med var riktige, barna i mailen: 1. Hans,2. Anton til USA,3.Karl, 4.Anna, 5.Oskar, 6.Elida, 7.Julia,8.Karen, 9.Josefine, disse nevnt som dem de husker. Hjelp, hva er rett. Jeg finner ikke noe sted i Østfold som heter Borre. Jeg vil ta med at Anna døde i 1972 og var gift i Kviteseid med Aasmund Aasmundsen Haugen, gr.40,br.nr.23Er meget takknemlig om noen kan hjelpe til å løse dette. Morgenhilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Jeg tror 'Borre i Østfold' må være forsnakkelse/forveksling for 'i Vestfold'. Foreldrene giftet seg i Nykirke kirke, som ligger i Borre prestegjeld, i 1878. De bodde i Borre i 1900. At Anna konfirmeres i Rygge i Østfold (etter 1900, vel), behøver jo ikke bety annet enn at hun oppholdt seg der da – med familien eller alene, f.eks. i tjeneste. Begge foreldrene kom jo fra Østfold, så det var vel tilknytning til slekt der, og reisen Borre-Rygge var jo ikke lang den gangen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg må nesten svare på denne diskusjonen om Sverige. Jeg trodde også han var svensk, men i kirkebok(film) som jeg lånte til bibl. står der pl. Sverige, og da jeg søkte på hjemsted står der plassen Sverige. Jeg har hatt den fremme i 1865 i østfold, folketel. Er der noen som kan fortelle meg om kommunegrensene har forandret seg, eller de gamle som lever husker feil.MVH. Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Her er Sverige i Våler, 1865:LenkeOppgir kirkeboken plassen Sverige som bosted eller fødested? At en svenske bor på en plass som heter Sverige er kanskje ikke så merkelig. Mer merkelig er det at en plass oppgis som fødested i folketellingen eller kirkeboka. Har du funnet Andreas (eller hans far som vel oppgis ved vielsen) i FT-1865?Det var for øvrig ca. 8% svenskfødte innbyggere i Borre i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Rygge KLOK 2, 1887-1905, k 5/7, s 153, nr. 18.Konfirmert i Rygge 6.10.1901.Anna Andreassen f. 31.3.87 og døpt 13.5.87. Fødested: Ingulstad plads, Svendal. Bopæl: Dilling, Rygge. Foreldre: Husmand Andreas Knudsen og Alette Amalie Henriksdr. Spydeberg Sagen.I Bygdebok for Våler del 1, s 427, står følgende:Snippen, husmannsplass under Ingulstad.'Andreas Knutsen, 1844-1920, 76 år gl. Sønn av Helene og Knut Nilsen Følandsplass. g. 1875 m. Alette Henriksdtr., f. 1854. Datter av Gunhild og Henrik Magnussen Snippen. Barn: Hans Peder 1875, flyttet til Onsøy Josefine Bolette 1877, flyttet til Onsøy Karen Helene 1879, flyttet til Onsøy Anton 1882, emigrerte til Amerika Ludvig 1884, flyttet til Onsøy Anna 1887, flyttet til Telemark Julie Olava 1889,g.m. Hans Edvard Jonassen. Karl 1892, flyttet til Moss Elida 1894, flyttet til Moss Oskar 1897, flyttet til Moss.Andreas og Alette var på Snippen fra ca 1883 og til 1891, senere var de på Ekornmyr. De siste årene de levde var de i fattigstua på Sandbakken. Andreas var belgtreder i kirken, og det fortelles at han var liten av vekst.'Dette er det som står om denne familien under Snippen.Om Alette Amalies foreldre, fra samme bygdebok:Snippen, husmannsplass under Ingulstad.'Henrik Magnussen, 1809-91. 82 år gl. Sønn av Magnus Henriksen, Skjeberg. G. 1878 m. Gunhild Marie Jakobsdtr., f. 1814. Datter av Jakob Eriksen, Skiptvet.Barn: Alette Amalie 1854 g.m. Andreas Knutsen.Henrik og Gunhild var på Snippen etter at Sara Asgautsdtr. flyttet ca 1870. Henrik lagde kurver og sopelimer som han solgte. De var på plassen til ca 1880.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Tusen tusen takk for all hjelp. Dette er riktig, jeg har nok vært ledet på blindspor da jeg ble fortalt at de hadde vært i Borre.Igjen tusen takk fra fam. som er etterkommere av disse. En sprudlende hilsen fra SOL!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Til Turid Holsve, Rælingen, og andre som har mulighet å løse dette. Takker for dit innlegg. Men, men: Henrik Magnussen på Snippen og kone Gunhild Marie Jakobsdtr. får dtr. Alethe Amalie, født 7.5. og dp. 5.06.1854, og så står det Henrik og Gunhild gifter seg 10.03.1878, 24 år etter datteren blir født. Jeg finner samme oppl. på fam.search. Selvfølgelig etter vår moderne tid kan de ha giftet seg da datteren var 24 år, men er det noe galt et eller annet sted. HJELP.Hilsen Sol som ingen løsn. kan finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Avskriften er riktig (bortsett fra trykkfeilen med Frølandsplass ble til Følandsplass). Men det er med bygdebøker som med Family Search, opplysninger herfra må alltid kontrolleres mot kirkebøker. Ofte finner man feil i bygdebøker og opplysninger herfra og Family Search bør betraktes som et hjelpemiddel for (som oftest) raskere å finne opplysningene i f.eks. en kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Våler MINI I 6, 1840-1861 k 4/14, s 88, nr. 54. Alethe Amalia uægte f. 7.5. og døpt 5.6.1854 i kirken. Foreldre: Enken Gunild Jacobsd. Grøthvetpl og gift mand Henrik Magnussen fra Mo NB hendes 4 leiermaal med forskjellige. Faddernes Navne: Simen Nilsen Grøthvetpl, Jens Marentsen ib. Torkild Larsen Løkeberg, Sissel Johannesd. Grøthvet pl. Sophie Johansd. Østenrød. Under anm: Opgivet af Faderen og husmand Simen Nilsen Grøthvetpl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Til Turid. Ja nå kan jeg forstå, bryllup og det hele, men jeg fant ikke nevnt at hun var 'uekte født', jeg pleier nå å si kjærlighetsbarn. At foreldrene hennes giftet seg i alderdommen faller da på plass. Tusen takk Turid for hjelp. Kunne du opplyse meg om bygdebøker derfra som vedrører disse folkene, for jeg må i allefall prøve å finne mødrene til Henrik og Gunhild, fant ikke noe på fam.search. Henriks far er 22 år og ugift i 1801, far til Gunhild fant jeg ikke 1801.Tusen takk fra SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Sol Kerry Johannessen

Turid Holsve, Rælingen.Jeg vil be så fint om litt mer hjelp. Er der en mulighet til å finne Gunhild Marie Jakobsdtr.s 3 andre barn som hun fikk? Har problemer med å finne både henne og Henrik, slik at de andre fødslene hun hadde muligens kan gi meg et spor.En håpefull hilsen SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.