Gå til innhold
Arkivverket

[#15348] Johan Fredrik Kronstad, Bergen


Gjest L.A. Bjørkelund
 Del

Recommended Posts

Gjest L.A. Bjørkelund

Jeg har forsøkt i lang tid å finne ut hvem denne Johan Fredrik Johannessen? Kronstad er. Det jeg foreløpig vet er: Johan er født ca 1789, i Bergen, Han fulgte med Oldervik-jekta nordover til Oldervik, 5 mil nord for Tromsø sentrum. Der bygslet han gården 'Kronstad' fra 1815-1856. Han giftet seg i Tromsø i 1818. Hans etterkommere har jeg funnet. Jeg mangler hans forfedre. Hvem var hans for foreldre og hvor var han født i Bergen? Hvilken jekt reiste han med og når reiste han nordover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Korleis veit du at han er fødd i Bergen? Om so var, ville du ha funne han under døypte. Men der er det, så vidt eg kan sjå, ingen som høver. Eg finn heller ikkje ein god kandidat i Undersøkelseskommisjonen 1803-05. Elles er førenamnet Johan Fredrik på den tida for det meste nytta av fiff og innflyttarar. Når det gjeld Kronstad-namnet, finst det som gardsnamn i Årstad. Men der var han t.d. ikkje i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

I og med at han heter Johannessen til etternavn heter vel faren Johannes. Grenader Johannes Jonsen og Christi Johannesdatter får sønnen Johan Fredrik 4.1.1789 (Korskirken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest L.A. Bjørkelund

Ser fortsatt ut til at det er vanskelig dette med Johan Kronstad.Johan var gift 04.10.1818 med Ingeborg Andersdatter. De fikk 5 barn. Jeg har ikke sett orginalen i kirkeboka (jeg bor ikke i Tromsø) med har funnet opplysninger via FamilySearch.I en bygdebok 'Oldervikfolkan' skrevet av A.Kronstad står det at Johan Kronstad mest sannsynlig kom med en Oldervikjekt til Tromsø fra Bergen. Jeg vet ikke om Kronstad finnes andre steder i landet.Dersom noen har mulighet til å slå opp opplysningene om giftemålet i en av kirkebøkene for Tromsø, ville jeg være svært takknemlig om evt. navnene på foreldrene til Johan ble videresendt til meg.mvh. L.A. Bjørkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Norsk stedsfortegnelse 1972:Kronstad finnes i Bergen, Førde, Luster 2(Gaupne og Gjerde),Alta, Karasjok, Sør Varanger (Svanvik).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Når du har navn og dato er det vanligvis ikke noe problem å sende en e-post til Statsarkivet i Tromsø. De er behjelpelige med å slå opp giftemålet for deg, og gi deg informasjonen som står der. Det tar bare et par dager.statsarkivet.tromso@riksarkivaren.dep.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.