Gå til innhold
Arkivverket

[#15349] Ole Larsen, Maren Pedersdatter, Høvåg


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

Ole og Maren fikk en rekke barn i Høvåg på 1700-tallet, Lorens (1756), Margrethe (1757), Lorens (1760), Peder (1762), Elias (1766), Elias (1768), Cornelius (1771) og Abraham (1774). Såvidt jeg kan skjønne, må de være innflyttere til Høvåg, jeg har i alle fall ikke funnet hverken giftemål eller fødsel på dem.Det kan muligens være samme Ole som i 1783 gifter seg med Ingeborg Gammelsdatter Øritsland, det kan jeg hverken bekrefte eller avkrefte.Er det noen som har kjennskap til parets opphav eller til hvor de bodde i Høvåg?mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Mener du her, i en større sammenheng, at en av foreldrene, Ole Larsen eller Maren Pedersdtr. har mulige aner fra Benkestokk / Teiste på Lista?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg har ingen grunnlag for å mene noe som helst om hvor de stammer fra, utover at jeg anser dem som innflyttere til Høvåg. Jeg har møtt murveggen her.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Her er deres datter Margrethe Olsdtr. Har du finlest bygdebøkene for området eller sjekket KB'ene for Ole's og Maren's eventuelle begravelse i samme område - Høvåg?LenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Siden alle deres barn finnes født/døbt i Høvåg (Vestre Moland), så vil jo en granskning av deres dåb helt sannsynlig også gi foreldrenes bosted, fadderopplysninger m.v. - som igjen kan bringe løsningen til ende.LenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Har sett i KB for Høvåg for de 3 første fødslene. Ole og Maren bor hele tiden på v. Ørisland.Fadd. ved fødsel i 1756: Tolli Bertelsen, Aage Olsen, Peder Aagesen, Anne Nielsdatr. og Torborg? Tellefsdtr.De 2 andre innføringene er vanskeligere å tyde (kan event. sende deg en kopi av bildene jeg tok på Riksarkivet i dag.) Her er mye folk fra ø. og v. Øresland. Aage Olsen Ørisland er fadder alle 3 innføringene.Hvis du ser på Manntallet for 1701 for V. Ørisland finner du en rekke OLEr. Kanskje Ole Larsen kom herifra?Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

I følge familysearch. så døde Ole Larsen 20.07.1804, og han skulle visstnok være født ca 1721, kona han skulle være født ca 1734, de ble gift ca 1755, alt foregikk i Vestre Moland. Kanskje du vil finne noe mer ved hans dødsfall ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Fra bla. Gnr. 52. Øresland vestre og østre,Høvaag, kan det vel muligens etterhvert fremkomme endel av noe større interesse og sammenhenger, med litt foreløpig info som følgende:'Søndagen nest etter Kyndelmesse i 1416 solgte domkapitelet i Stavanger en part i gården Øyresland i Høvaag til Oddernespresten Svein Herleikson. Domkapitelet hadde fått godset testamentert av Ånnund Herleikson, som trolig har vært en bror til Svein, og hans forgjenger i prestekallet (se ellers siste innlegg i tema nr. 10457).DN nr: 627. Dato: 9 Februar 1416. Sted: Stavanger.b.III s.455 Sammendrag: Domkapitlet i Stavanger sælger Svein Herleikssön Prest paa Ottranes, Com- munets Gaard Öyresland i Höivaag Sogn paa Agder for 30 gamle Mark. Kilde: Efter Orig. p. Perg. i Dipl. Arn. Magn. fasc. 39. No. 19. Seglet itu.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Takk for all hjelp og bidrag. Nå er jeg rimelig sikker på at Ole og Maren må ha holdt til på eller like i nærheten av Vestre Øritsland. I og med at også andre har kommet frem til alderen på Ole, føler jeg meg også sikrere på at det virkelig var ham som var gift med Ingeborg Gammelsdatter, og sjansen for at et skifte eksisterer, kan være økende.Jeg var oppmerksom på aldersangivelsene i LDS, men valgte å holde dem tilbake fordi jeg ikke stolte 100% på dem. Det som er paradokset her, er at LDS inneholder svært gode VRI-data for både Vestre Moland og Høvåg, men selv med god margin finnes ingen Ole Larsen eller Maren Pedersdatter født eller gift i nærheten av de antydede tidspunktene. Når det gjelder fadderne som Petter har funnet, ser det langt på vei ut som om 'nabohypotesen' kan ha gyldighet. Men ikke fullt ut, en Telli Bertelsen gifter seg i 1742 med Siri Nielsdatter, men ingen av dem er heller født Høvåg, ifølge VRI.Magefølelsen min går derfor nå i retning av en kort flytting, fra f. eks. Randesund, Oddernes eller muligens Kristiansand, mer enn en lang en.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.