Gå til innhold
Arkivverket

[#15362] Alf og Alfrida Sundsbak født 1899 og 1908


Gjest Mette Sundsbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Sundsbakk

Jeg søker etter slekten på min far sin side. Jeg har navnet på mine besteforeldre, men vet ingenting om de. Har aldri sett et bilde av de heller. Min far, Andreas Sundsbakk, døde i 1989. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Sundsbakk

Jeg tror jeg glemte et par ting som kan være litt nyttig. Jeg tror min farfar var i fra Åsane i Bergen, vet ikke hvor farmor var fra. Jeg vet ikke om hun lever engang. Vet at farfar er død, men ikke hvortid. Jeg har vært inne på digitalarkivet.no, men finner ikke noen opplysninger der. Min far ble født 11.06.1940. Håper det er noen som vet hvordan de kan hjelpe meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Sundsbakk

Det var det jeg fant ut om min farfar, men ikke noe mer. Som hvor han er gravlagt. Finner ikke noe om Alfrida. Men det kan vel bli litt vanskelig så lenge jeg ikke har noe pikenavn. Jeg er helt ny på dette med slektsforskning, men tror det kan bli veldig spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Gå inn på 'Type' i Digitalarkivet, og deretter 'Kyrkjebøker', og så er det bare å søke seg videre. Under døpte i Bergen finner du Akseline Dorothea og hennes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Sundsbakk

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal lage et slektstre. Når jeg ikke har noen opplysninger om min farmor, så blir jo det litt vanskelig. Skal jeg begynne med meg på toppen og jobbe meg nedover, eller er det omvendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Sundsbakk

En kusine av meg har lyst til og lage et slektstevne, men vi vet jo ikke hvor alle er. Så visst noen der ute lurer på om de er i slekt med oss,så ikke nøl med og ta kontakt. Min onkel var med i Eldrebølgen som gikk på Nrk, han har også forsøkt og finne ut mer om familien, men uten noe særlig hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Mette. Det enklaste å byrja med, er eit A-4 ark, som du delar inn i 'ruter'. Legg det med kortsida mot deg.Lag ein strek over heile arket ca. 2-3 cm. breid,(heilt nede altså) der skriv du ditt namn, lag ein ny strek over der, men no deler du den i to midt på. Den neste deler du i fire, og så i åtte, og så i seksten.Når du veit meir om ein av dei seksten, så byrjar du på eit nytt ark....Lukke til!Mariann.PS.dette er sjølvsagt berremeint som ein enkel start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Hei Mette.Jeg er ikke i slekt med deg men kan gi noe info om navnet Sundsbakken. Gården Sundsbakk er en gård under Jordal i Åsane. Ole Nilsen Sundsbakk født 05.02.1826 på Øvre Selvik i Åsane kjøpte gården Jordal, br. nr. 17 i 1855 for 400 Spd. av Arne Askildsen. Ole ble gift 30.06.1850 i Åsane med Anna Danilelsdatter Vinddalen som var f. 21.09.1828 på gåprden Vinddalen i Åsane. Ole døde 01.11.1908 på Sundsbakken. Ole og Anna fikk 9 barn, av disse levde 6 opp og ble gift. Det var yngste sønnen Peder Andreas f.11.05.1867 - 31.12.1942 som overtok gården. Peder ble gift med Olina Olsdatter Hjortland 29.06.1891. De fikk 10 barn, 7 av disse ble gift og har etterkommere. Du kan regne med at det er en stor etterslekt etter disse.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Sundsbakk

Takker for all hjelp. Har truffet et par stykker som heter Sunsbakk, men når jeg spør om vi kan være i slekt, så nekter de. Det er ikke så lett og finne noen da... Tror Ole Nilsen Sundsbakk er min tipp oldefar. Som sagt, takk for hjelpen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Alf Sundsbak og Alfrida (eller Halfrida) født Johansen skal ha giftet seg i Moholdt kirke i Trondheim 16. desember 1928. Der vil det være gitt opplysninger om fødested, og navn på brudefolkets fedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Sundsbakk

Dette er jo helt utrolig. Vi har ikke noen papirer, så det og få vite dette er til kjempe hjelp. Men hvor fant du dette? Som sagt tidligere, så er jeg helt fersk på dette området, og det er gøyt og se at jeg kommer noen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Mette! Gratulerer med valg av en kjempeflott hobby!!Jeg anbefaler deg at du går til anskaffelse av boken 'Våre Røtter' av Nils Johan Støa og Per-Øivind Sandberg. Dette er liksom 'bibelen', hvor nesten alt du trenger å vite står.Du bør også spandere på deg et slektsprogram, du finner ett par gratis på nett (engelske), ett som du kan evaluere og så senere betale for (dette er på norsk)Se litt nede på denne siden: http://www.disnorge.no/ny1/Test3/Total.htmLegacy og PAF (engelsk) er gratis fra nett (litt begrensede versjoner, men fullt brukbare. Brothers Keeper er på Norsk, og kan lastes ned og prøves, for så betale senere.Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Sundsbakk

Takk Laila. Det skal jeg ta og gjøre. Syntes det alltid har vært trist og ikke vite hvor mine besteforeldre og oldeforeldre var fra. Skulle bare ønske noen visste hvorfor de ga fra seg alle ungene. Min far hadde aldri noe svar, han var for liten på det tidspunktet, og av mine onkler og tanter har jeg fått servert det samme spørsmålet fra de. Det er altså ingen som vet. Men kanskje jeg kan klare og finne ut hvor farmor og farfar er begravet. Det er nok ingen gravstein lenger, men bare det og få litt visshet i tingene hadde vært veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Statsarkivet i Trondheim har sjekket bøkene fra Moholt, men finner ikke noen vielse der på oppgitt dato. Det var ekteparet selv som henviste til dato og sted i fødselsprotokollene i Bergen. De ville vist ikke legge tydelige spor etter seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Hele innlegget som jeg holdt på å skrive ble plutselig borte da jeg forsøkte å legge inn noen lenker, men det jeg forsøkte å si var at jeg synes du skal følge opp det sporet som du får i og med lenken til folketellingen 1900 i innlegg nr. 3.I det materialet som er lagt ut for Bergen her på nettet (O lykke å komme derfra, har du aner i Oslo blir det straks noe ganske annet...) finner du nemlig både foreldrene og vel også den ene broren som døde. Nå prøver jeg meg med lenkene igjen. Her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bedo1912&brukar=&loc=2230176&spraak=n&postnr=1&previous=10>Lenke og her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dersom Kvamme kan stadfeste at eine sonen til Ole Nilsen hette Daniel, har eg tremenningar i Bergen som må vere dine firmenningar. Dessutan veit eg at minst to, kan hende tre tremenningar av din far framleis er oppegåande av den greina - to av dei under namnet Sundsbak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Den lenka hadde eg ikkje hatt tid til å sjå på. Men då er det som eg skriv. Eine sonen til Daniel vart nemleg gift med yngste syster til min farfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Til Bjørn Davidsen:Kan bekrefte at Ole Nilsen Sundsbak fikk sønnen Daniel Andreas 24.02.1857. Ser han ble gift i Domkirken 05.06.1887 med Berntine Emilie Johnsen f. ca 1861 i Bergen. Daniel dør 20.04.1907, Rognesmug 3, Bergen.Mvh Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Sundsbakk

Jeg har ikke hatt tilgang til pc i helgen, så jeg kan kun 'jobbe' med dette i ukene. Det jeg har funnet ut, er at Ole Nilsen er min tippoldefar. Han var gift med Anna Danielsedatter. Ole tok gårdsnavnet Sundsbakken. De tilhørte Aasene sokn, og det tror jeg er Åsane. Jeg har fått en demo i posten om slektsforskning. Embla tror jeg det het. Er det noen som kan anbefale dette?Til Bjørn Davidsen (20) Dette var veldig interresant, har du noen navn? Vi skal ha slektstevne, og vi prøver og få tak i så mange som overhodet mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Sundsbakk

Min far snakket jo av og til om at farfar reiste østover. Så at det finnes noe slekt der er nok ikke helt umulig. Men jeg setter også spm tegn ved at det ikke er noen papirer etter farfar og farmor. Det gjør meg bare enda mer nyskjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.